Från taktält till Unimog – drömmen om den perfekta expeditionsbilen

Efter tusentals mil i bushen är nästa steg ett femårigt bygge av en självbärande Unimog 1350 L – med siktet inställt mot nya horisonter, och kanske en dag tillbaka till Afrika.

Bild 1 ” Förberedelser för kvällen i Kalahari”

Vi heter Mikael och Cathrine, två overlanders med passion för vildmark, långa vägar och livet utomhus. Under de senaste åren har vi rest genom stora delar av Europa, Egypten och södra Afrika i vår Ford Ranger som vi byggt om till camper med taktält. Vår bil har tagit oss genom öken, savann och berg, totalt 33 länder, men efter otaliga mil började tanken gro på något större, mer långsiktigt och självförsörjande.
Unimog 1350 L – en dröm på hjul
För ett år sedan fann vi den, en Mercedes-Benz Unimog 1350 L från 1984, tidigare brandbil i Linköping. Vi bestämde oss för att slå till och startade vårt femåriga projekt att bygga om den till en helt självförsörjande expeditionsbil.

Unimog 1350 L – en dröm på hjul

För ett år sedan fann vi den, en Mercedes-Benz Unimog 1350 L från 1984, tidigare brandbil i Linköping. Vi bestämde oss för att slå till och startade vårt femåriga projekt att bygga om den till en helt självförsörjande expeditionsbil.

Bild 2 ”Unimogen i orgonalskick, fortfarande utrsutad som brandbil”

Den gamla brandbilen har blivit vårt stora äventyr. Vår plan är att konstruera en enkel, robust och ”dieselbaserad” expeditionstruck för två personer, byggd för att klara sig veckovis utan extern försörjning.

Vi vill skapa en bil som fungerar lika bra i Skandinaviens vinter som på Afrikas dammiga grusvägar med målet att en dag köra hela vägen ner till södra Afrika eller resa till för oss nya världsdelar.


Byggfilosofin – enkelt och hållbart

Genom åren har vi lärt oss att de enkla lösningarna är de som fungerar bäst. På avlägsna platser är det sällan de avancerade systemen som räddar dagen, snarare tvärt om.

Därför har vi satt upp några tydliga riktlinjer för bygget:

  • Robust och reparerbart: Allt ska kunna fixas med enkla verktyg, även långt från verkstad.
  • Standardiserat: Så få specialkopplingar och unika system som möjligt.
  • Diesel i centrum: Värme, spis och toalett drivs med diesel. Solceller installeras, men vi vill inte vara beroende av avancerade elektroniska system.
  • Låg vikt och flexibilitet: Trots 7,5 tons totalvikt försöker vi hålla allt så lätt som möjligt och låg tyngdpunkt. Vikten är även en viktig parameter för att hålla nere bränsleförbrukning.
  • Prioritet för vatten och bränsle: Vi avsätter särskilt utrymme och viktkapacitet för extra dieseltankar och dricksvattentankar – de två resurser som avgör hur länge man kan vara självförsörjande i ödemarken eller i delar av värden där detta ofta är en bristvara.
  • Enkelt att byta ut: All utrustning ska kunna bytas eller uppgraderas utan att kräva ombyggnad. Inga fast integrerade vitvaror eller speciallösningar – vi väljer beprövade, standardiserade komponenter som används inom overlanding världen över.
  • Taktältet, ett Alucab, följer med: Perfekt som gästrum eller för nätter under stjärnhimlen, vilket är det bästa vi vet.

Projektet i praktiken

Under det första året har vi:
– Plockat bort all befintlig utrustning.
– Rengjort och blästrat hela ramen inför lackering.
– Renoverat slitdelar med hjälp av Swemog.

Bild 3 ” Renovering och blästring – viktigt men kanske inte så synligt resultat”

Vi har också gjort en total genomgång av hela Unimogen varje system, varje komponent. Allt som har med bromssystemet att göra har renoverats eller bytts ut, liksom alla slangar, packningar och ledningar. Vi har gått igenom motorn i detalj, lyft topplocket och säkerställt att allt är i perfekt skick.

Kort sagt: vi har lagt tid och pengar på att skapa en mekaniskt ny Unimog. Målet har varit att få en bil vi verkligen kan lita på, ett fordon med samma tillförlitlighet som när det rullade ut från fabriken. Det har varit vår huvudprioritet under de första ett och ett halvt åren, och även om mycket av arbetet inte syns utåt, är det en investering vi är övertygade om kommer att löna sig i längden.

Att gå igenom hela bilen har också varit ett sätt för oss att lära känna vår Unimog på djupet. Unimogen är ingen vanlig bil den kräver förståelse och känsla för hur systemet fungerar. Genom arbetet har vi lärt oss dess styrkor och svagheter, och fått många värdefulla tips och råd från experterna på Swemog i Mönsterås.

En Unimog är ett robust men tekniskt fordon, och den kräver viss teknik och vana att köra. Växellådan och drivsystemet skiljer sig från vanliga fordon, och det finns mycket att lära sig för att köra på rätt sätt, undvika onödigt slitage och säkerställa driften under tuffa förhållanden. Den kunskapen är lika viktig som själva renoveringen det är den som gör att vi kan förstå, underhålla och reparera bilen själva när vi väl står ute i världen.

Det nästa stora steget handlar nu framför allt om bomodulen, att planera och optimera inredningen så att den blir både funktionell, bekväm och hållbar över tid. Här kommer våra olika intressen väl till nytta. Mikael brinner för det tekniska allt från stötdämpare, bränslespridare och tryckluftssystem till bromsar och drivlina medan Cathrine har sitt stora intresse i planeringen och utformningen av själva boendet.

Bild 4 ”Cathrine börjar planera för en funktionell och mysig hytt”

Det är kanske den del av projektet som Cathrine uppskattar mest: att skapa ett smart, effektivt och trivsam inredning i ett så begränsat utrymme. Och just den kombinationen gör att vi teamar bra ihop, vi bidrar på olika sätt men med samma mål. I ett långt projekt som detta är det viktigt att båda känner sig delaktiga, även om fokusområdena skiljer sig åt. I slutänden är det ett gemensamt äventyr, där vi båda kommer att få njuta av frukterna under kommande resor.

Mot nya horisonter

Det här bygget handlar inte bara om teknik, utan om frihet. Att kunna resa långt, länge och självständigt. Att skapa ett hem på hjul, byggt med egna händer, som kan ta oss ut i världen på riktigt. Det finns ett liv efter arbetslivet som väntar.

Och även om vi drömmer om att utforska nya delar av världen, så finns Afrika alltid där som vår slutdestination. En dag vill vi stå där igen på Kalaharis röda sand fast denna gång med vår Unimog som följeslagare.

Faktaruta: Unimog 1350 L (1984)

Motor: Mercedes-Benz OM352, 6-cylindrig diesel

Effekt: ca 130 hk

Drivning: 4×4, portalaxlar, hög markfrigång

Totalvikt: ca 7,5 ton

Ursprung: Före detta brandbil, Linköpings brandkår

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.