SWES resa Marocko 22 oktober – 23 november 2025

Då var vi alla samlade strax norr om Gibraltar redo för att ta oss an Marocko för några veckor.
Vi var 3 bilar på denna SWES resa. Tone och Kjell, Östen och Eva samt jag, Martin (som agerade guide).
Östen hade som förslag att vi tog Tarifa – Tanger färjan vilket kändes som ett perfekt val. Nästan ingen trafik samt lugnt och skönt vid färjeterminalen. Vi var bara en handfull bilar. Dock vad DFDS färjan inte så hög så både min och Östens bil som är 3 – 3,2 m höga var det knappt att vi kunde manövrera i lastutrymmet. Men det funkade och vi kom över på ca 1,5 timmar om man inte räknar med förseningen av avgångstiden.
Vi skippade Tanger utan körde raka vägen mot den enkla campingen i Chefchaoen som var relativt full av bilar och husbilar av alla de slag och nationaliteter. Men inga problem för oss tre att få plats.
Chefchaoen ”den blåa staden” är en perfekt stad för att starta ett Marocko äventyr. Medinan är väldigt mysig och inte så hektiskt som tex Tanger. Vi stannar 2 nätter här och i lugn och ro utforskar staden, fixar SIM kort (Maroc Telecom som ska ha bästa täckningen) och växlar pengar samt handlar lite. Kan verkligen rekommenderas som startpunkt för alla Marocko resenärer. Naturligtvis blev det några goda middagar på torget i Medinan.


Nästa mål är Fes som vi når nästa dag efter ett stopp i Volubilis en utgrävd romersk stad som är fascinerande att se.


Vi åker genom böljande landskap och tar en genväg genom bergen från Volubilis till Fes.
I Fes passar vi på att handla på Carrefour och laddar upp skafferier och kylskåp. På morgonen tar vi en snabb tur i medinan innan vi fortsätter upp i norra Atlasbergen mot Tifrane denna speciella stad som är uppbyggd som en alpstad av fransmännen på 20 talet. Blir en väldigt god Tajine lunch på torget där efter promenad i stan. Vidare upp i bergen och gör ett litet stopp i Michlifen en av skidorterna i Marocko. Inte som Sälen direkt men kul att se. Vi campar i cederträdskogen och hittar tillräckligt med bränsle för en härlig brasa. Den fortsatta vägen söderut är inte den bästa direkt så det går långsamt men landskapet i Middle Atlas bergen är stundtals hisnande så det uppväger. Träffar så klart på berberaporna vid vägen. Vi hittar en helt OK plats att campa på utmed vägen och så klart samlar vi till en brasa.
På grund av översvämningarna tidigare i år så är den planerade vägen ”Cirque de Jaffar” en för stor utmaning men vi får ändå fantastisk körning genom High Atlas bergen och åker över pass som når 2.700 m.

I Agoudal campar vi i en liten camping och vaknar med snö på morgonen. Vi bestämmer oss att snabbt åka söderut innan snön blir för djup och vägen blir oframkomlig. Väldigt speciellt att se Marockanska bergslandskapet täckt med ett lager snö. Dock hinner vi bara till Tamtattouchte. Vägen är överspolad och blockerad så det blir att campa här i väntan på att vägen ska öppna. Som tur är så kom sol dagen därpå och vägen öppnades så vi kunde fortsätta till Gorges Todra och vidare till Gorges Dades där vi stannade och vandrade uppför till Monkey Fingers. Vandringen tillbaka i botten av ravinen var väldigt spektakulär samt utmanade och rekommenderas för den som inte är för räddhågsen av sig.  Nästa stopp blev Ait Ben Haddou, denna Unesco skyddade gamla Kasbah där många filmer har spelats in. Spännande ställe. Vi går dit tidigt på morgonen och slipper således de största turistgrupperna. Naturligtvis stannar vi till och tar en guidning i Atlas studios i Ouarzazade (Marockos Hollywood) innan vi åker upp mot Jbel Saghro bergen.
Här delar vi på oss några dagar eftersom Östen och Evas bil hade lite dieselproblem och vägarna vi hade tänkt oss genom bergen kanske inte passar deras bil.
Jbel Saghro området rekommenderas. Det är stundtals som att resa på en annan planet. Ett av de torraste områden i Marocko. Det enda som är lite jobbigt är alla tiggande barn och ungdomar utmed vägen. Kändes nästan som ett gatlopp. Vi tar oss i alla fall igenom landskapet på vägar som stundtals är väldigt utmanande men kul att köra på.

Skönt att komma ner på slättlandet. Vi försöker oss till konstverken i öknen ”Himmelska Konstverk” men pga branta flodkanter beroende på regnen så fixar vi inte det. De speciella urgamla underjordiska vattenkanalerna vid Fezna kollar vi in och kör igenom. En skön körning offpiste blir det förbi den spektakulära ”Spectre Crater” eller  Gara Medouar som den egentligen heter.
Vi möter Östen och Eva igen på camping i Merzuga. Skönt att duscha, tvätta, fylla vatten och mat samt vila en dag.

Efter kul körning i sanden runt Erg Chebbi delar vi på oss igen. Jag, Tone och Kjell antar utmaningen med offpiste vägen till Zagora (gamla Paris-Dakar vägen).
Det är guppigt, går långsamt men landskapet vi kör igenom uppväger.
Lite problem pga bortspolade vägar men med hjälp av lokalbefolkningen hittar vi en väg över wadin. Blir en skön övernattning med brasa mitt ute i vildmarkens stillhet och under stjärnhimmel.
Efter sköna sandiga vägar blir det skakigt igen. Mycket skakigt, men till slut når vi Zagora och en trevlig billig camping mitt i stan där Östen och Eva väntade på oss.
Vi blir här två nätter då Kjell ville serva bilen. Finns många garage här och man blir ”påhoppad” på vägen in mot staden. Dock kändes servicen lite dyr. Go mat på restauranger och lite shopping hinns ju med.
Trötta på att skakas väljer vi asfaltvägar mot Anti Atlas bergen. Vägen över Mhamid var även rätt förstörd pga översvämningar och hade varit en utmaning för oss.  Passerar Tata och efter övernattning igen ute i stenöknen åker vi igenom den slingrade ravinen/dalen Ait Mansour med massor av palmodlingar och gamla bosättningar. Spännande miljöer helt klart. Rekommenderas starkt då dalen inte är förstörd av turistverksamheter.


Förbi dom blå stenarna vid Tafraoute (Belgisk konstnär som målade dessa 1984) och campar under palmer.
Nu var det dags att åka vidare mot Atlantkusten men innan dess tar vi en liten avstickare till Aoukerda. En spektakulär ravin där vi åker nerför på mycket fin väg, förutom sista biten som har blivit delvis förstörd av översvämningarna. Verkligen Grand Canyon miljö och vi undrade när Clintan skulle komma ridande. Dock hade byn längst ner i ravinen blivit väldigt drabbad av översvämning. 8 hus hade spolats bort och ett antal döda. Måste verkligen varit en skräckupplevelse.


Vi kör sedan vidare som sagt ut mot kusten och fricampar norr om Sidi Ifni. Kusten med de av havet utgrävda valvbågar av röda stenen är helt klart häftiga.
Agadir är nästa stopp där vi handlar och bor på trevlig camping norr om staden. Snabbt besök i den stora täckta souken i Agadir där du i princip kan köpa allt. Vi tar en fika i ett litet torg mitt i souken och åker sedan vidare.
Kustvägen norröver slingar sig utmed havet och vi tar en avstickare och hamnar på skakig grusväg. Vid en liten fiskeby slår vi läger tillsammans med ett antal andra overlanders. Stor sandstrand och dags för bål igen. Det var ju ett tag sedan vi kunde elda.
Den gamla sjörövarstaden Essaouira är sedan nästa stopp. Medinan är lugnare än tex Fes och Marrakesh. Mysiga vita hus och gränder samt en skön stämning i detta surfparadis. Det som blev jobbigt var påflugna ”inkastare” på fiskresturangerna vid hamnen så vi går vidare och hittar till slut en lugn restaurang i medinan och Östen får sina makrillar. Många surfare och kameler vid stranden. Blåste rätt bra för surfarna men inga turister till kamelerna som då fick ligga och vila.
Nu är det Marrakesh som gäller. Vi bor säkert på inhägnad bevakad parkering ett stenkast från det klassiska Jemaa el-Fnaa torget där ”allt” händer. Det blir två nätter här där vi vandrar runt i ocrafärgade staden. Mopeder kör som galningar mitt bland folk i de trånga gränderna och massor av turister. Vi hittar efter lite omvägar hantverkskvarteren. Spännande att se var souvernier m.m. tillverkas och att komma ifrån turisthetsen Lite för mycket turistiskt krimskrams känns det som i alla tusentals butiker. Men klart en intressant stad och så klart ett ”måste” att besöka.
Blir så klart en middag vid ett av matstånden på torget. Stökigt men maten är god och relativt billig.
Dock skönt att lämna böket när vi tar oss upp i Atlasbergen igen. Nu mot Imlil där vi parkerar och vandrar upp till berberstaden Aroumd vid Jbel Toubkal national park därifrån alla vandringar upp till toppen på 4.167 möh utgår ifrån. Vi får en väldigt fin klar dag. Kontrasten att gå bland stenhusen i de trånga gränderna i Aroumd mot det stressiga Marrakesh kan inte vara större. Här är det lugnt och tyst. Det enda som ”stör” är nån åsna eller tuppar i byn och några barn som springer förbi oss.


Vi fortsätter genom High Atlasbergen norrut på relativt fina asfaltvägar och enorma landskapsvyer. Campar i en P4N plats med utsikt över landskapet. Når till slut Ouzoud vattenfall och övernattar på en parkering som har finaste duschar och toaletter hittils i Marocko. Vattenfallen är väldigt turistexploaterade med massor av restauranger, cafeer och butiker. Lite offseason just nu så det var relativt lugnt. Ser man bort från detta så är vattenfallen i alla fall sevärda men det är en lång trappa ner för att se dom.
Nu blev det en regnig dag då vi passerar Beni Mellal och handlar på Carrefour samt tankar upp. Vi tar oss in i ett spännande område. Nämligen bergsområdet runt Oulmes som är en del av Middle Atlas bergen. Återigen slingrande asfaltvägar upp till en högplatå på 1200 möh. Vi hittar en vägstump där vi campar för natten. Blir dock väckta kl 3 på morgonen av en berusad man på väg hem som vill ha cigaretter eller whisky. Vi övertalar honom men hjälp av en flaska vatten att dra vidare.
I Rabat gör vi bara en liten vandring i denna väldigt moderna och mycket rena stad. Medinan och den nyrenoverade Kasbahn är ialla fall lite intressant att gå igenom. Men detta är egentligen inte det ”riktiga” Marocko.
Vägen fortsätter utmed kusten norrut. Nu kommer vi in i den lite mer skräpiga delen av Marocko och Marockos ”trädgård” men massor av odlingar. Tomater, Bananer, Advokado och allt möjligt annat.
Vi får en kul upplevelse när huvudvägen används som marknad i en ort. I krypfart tränger vi oss igenom marknadsträngseln. Helt klart kul.
Passerar några mysiga kustfiskestäder såsom Moulat Bousselham (go lunch) och Larache (go fika). Bor vid stranden på kusten och får en fin solnegång över Atlanten.

Checkar sedan in i en camping i Asilah denna trevliga konstärsstad med en lagom stor medina vid havet att vandra runt i. Gammal portugisk befästningsstad.
Sista stoppet på denna månadslånga resa blir parkeringen nedanför Tangers Medina. Vi vandrar runt i denna vita juvel genom en medina som är lugn och väldig mysig, speciellt på kvällen. Lite shopping och vi äter till lunch – väldigt goda kamelburgare, och till middag – traditionell Tajine som var helt suverän.
Bra avslutning på SWES Marocko äventyr.
——————————-

För dig som fundrar på Marocko så kan detta verkligen rekommendras.
Ett säkert land och en natur som ibland får en att tappa andan.
OsmAnd är kartappen som vi främst använde. Praktisk i padda eller mobil eftersom den är offline och mycket detaljerad.
Många små campingplatser där du kan tömma, toa, duscha (inte alltid med varmt vatten), fylla på vatten m.m. Priset låg i genomsnitt på 100 Dirham för en bil med person. I vissa städer finns det bevakade parkeringar där du får övernatta.
Många P4N platser lite överallt men det går mycket bra att campa i vildmarken. Gäller dock att inte vara för nära någon by då barnen kommer och vill ha nåt.
Fricampa dock inte i Rif bergen. Sen finns det vissa kuststräckor där du inte får campa.
Runtomkring Rabat, Gibraltar sund, Kuststräckan innanför Kanarieöarna t.ex.
Är det inte tillåtet brukar en militär eller polis snällt komma och säga till dig. I övrigt är det OK att campa vi kusten och ser du en militär fråga bara. Ibland vill militären bara ta ett kort av ditt pass.
Hittar man inget så går det alltid (i alla fall på landsbygden) att övernatta vid en bensinstation. Dom är bemannande 24/7 så där brukar det vara tryggt.
När du kommer in i Marocko så behöver du gröna korten för försäkringen och så klart bilens regpapper. Vanligt svenskt körkort gäller. Bilen får vara i landet 6 månader (du får ett litet registreringkort vid infart som ska lämnas när du lämnar).
3 månader är vistelsen för personer. Ett CIN nummer skrivs in i passet på färjan.
Åker man ner till VästSahara är det bra att förbereda med ett antal Fiche. Sök på nätet om det. Många polis och militärkontroller och då är det enkelt att lämna en Fiche. Kan även behövas om du åker nära den algeriska gränsen.
Tänk på att hålla någorlunda hastigheten. I vissa delar av landet är det fartkontroller relativt ofta. Speciellt i närheten av samhällen/städer och då oftast när det blir 60 från 80 km/h. Några hundra dirhamn ligger böterna på.

————————————

Här kommer en lista över de campingar vi stod på.
Numrena är P4N nummer som du kan söka på i appen.
Chefchaouen – 29341
Fes – 29666
Augodal – 490103
Tamtetoucht – 484014
Gorges Dades – 484144
Ait Ben Haddou – 47447
Merzouga – 69957
Zagora – 69670
Tafraoute – 70422
norr om Agadir – 7816
öst om Essaouira – 47725
Marrakesh – 29651
Ouzoud – 108173
Mehdia – 113649
Asilah – 30935
Tanger – 385806

Fricamping P4N nummer samt W3W koordinater What 3 Words app
Cederskog söder om Ifrane – 120385
Skog norr om Boumia – w3w.co/glint.gastronomy.wisest
Jbel Saghro – w3w.co/detector.dictation.yesterdays
Jbel Saghro – w3w.co/rinsing.importers.expressed
väst om Fezna – 392228
väst om Tata – w3w.co/uproot.shrilling.nerds
norr om Sidi Ifni – w3w.co/nonworking.flatland.communicate
söder om Essaouira – 484526
High Atlasbergen – 405500
Oulmes bergen – 562732
söder om Asilah – 473553

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.