Overlanding USA, Nevada, Kalifornien och Arizona -190 mil genom öken och höglandsområden

Mikael Gustafsson och Cathrine Kjellgren

I samband med vår planerade tjänsteresa till Phoenix/USA kom vi på den strålande idén att vi skulle kombinera nytta med nöje. Vi beslutade oss för att hyra en Toyota Tacoma med AluCab canopy och taktält för vårt lilla USA äventyr. Valet föll på denna kombination då själva har AluCab taktält som vi är mycket nöjda med.
Efter avslutat uppdrag i Phoenix tog vi flyget till Las Vegas och efter två dagar i Las Vegas bland enarmade banditer, lyx glamour och flärd fick vi äntligen börja den ”riktiga resan”. Vi tog på oss fritidskläderna, kängor och hämtade ut våt hyrbil på Pacific Overlander i Henderson, ca 1 mil utanför Las Vegas.

Bild 1 Upphämtning och inspektion av bilen i Henderson

DAG 1
Efter genomgång av bilen och diverse underskrifter började bilen rulla. Första stopp blev strax utanför Henderson för bunkra mat och ved.
Från Henderson till vårt första mål på resan Death Valley är det 22 mil.
Väl framme i Death Valley hittade vi en stor ställplats Sunset campground Furnace Creek med enkla toaletter och diskmöjligheter.
Kvällen avslutades kring en gemensam lägereld med ett gäng pratglada amerikanare. När man bor på denna typ av camping får man vara beredd på amerikanare ”älskar” bullrande elgenerator men flertalet respekterar att det skall vara tyst efter kl 22.

Bild 2 Utsikt vid Zabriskie Point på väg in i Death Valley

Bild 3 Middag vid campen inne i Death Valley…mycket bra modell av kök..

DAG 2
Det första vi gjorde på morgonen var att reservera en plats på en camping Texas springs campground som är väldigt fin, lite mindre och populär.
Under dagen utforskade vi Death Valley både med bil men även till fots. Vi gick en fin vandringsled i den vackra naturen, och ett besök vid dalens lägsta punkt. Lagom varmt så man förstår det inte är öppet för turister mitt i sommaren pga hettan. När vi var där i Mars så var det ca 26-28 grader. Parken stänger ner i slutet på maj pga av de höga temperaturerna.
Så vacker och häftig natur!

Bild 4 86 m under havet längst ner i dalen.

DAG 3
Från Death Valley fortsatte till Mojave National Preserve som var en resa på 30 mil genom varierande ökenområden och små samhällen som verkar ha stått stilla i decennier.
Från kargare landskap med berg körde vi söderut till mer busch och vegetation. Via iOverlander hittade vi en bra plats för ”wild camping” på ca 1700 m höjd, längs med Wild Horse road. Den höga höjden gör att temperaturen är betydligt lägre. Det lite kallare klimatet och blåst gjorde att vi efter den obligatoriska ”sun downern” och stunden vid lägerelden kröp ner i sovsäcken tidigare än vanligt den kvällen.

Bild 5 Stop i södra delen av dalen på väg mot Mojave National Preserve

Bild 6 Sanddyner vid Dumont Dunes

Bild 7 ”Wild camping” längs Wild Horse rd.

DAG 4
Från Mojave National Preserve gick färden vidare till Valley of Fire – 35 mil
En dag ibland vackra röda berg, väl värda att se och det ser verkligen ut som i gamla vila western filmer. Framåt eftermiddagen hittade vi en ställplats strax utanför national parken via iOverlander. Vi använde oss mycket av iOverlander och delade även koordinater med andra äventyrare. Efter att ha matat in koordinaterna så lyckade vi till slut hitta den lilla vägen till den ”spot” vi sökte. Helt plötsligt mitt ute i ingenstans hittade vi fler ”overlanders” uppställda vid små eldstäder. Appen är helt fantastisk. När solen gick ner fick vi sällskap av Big Horn Sheeps, lokala bergsfår.

Bild 8 Joshua-träd i Mojave öknen
Bild 9 ”Fuel stop” tur att priset är lägre i US …svart slang bensin och grön slang diesel??

Bild 10-11 Fantastiska röda klipor att utforska i och runt Valley of Fire

Bild 12 Camp site utanför parken, bilen kan anas nere på slätten…det finns gott om plats.

DAG 5
Från Valley of Fire blev den kortare resdag till Colorado River – 15 mil
Dagens mål var att hitta en camping med ”riktig” dusch. När vi passerat Hoover dam, åkte vi söderut till en camping, Willow Beach vid Colorado River. Kanske lite för prydlig för vår smak men kvällen bjöd på trubadurunderhållning hos en av camparna samt flertal kolibrifåglar så allt blev bara så bra och mysigt. Amerikanare är verkligen gästvänliga och bjuder alltid in till samtal och delar gärna med sig av tips.

Bild 13 Inbjudna till en mysig trubadurkväll vid Colorado floden

DAG 6
Från Colorado river till Grand Canyon – 37 mil
Denna dag åkte vi österut mot Kingman via gamla Route 66. Där var det åter igen dags att bunkra mat, ved och dryck. Vidare österut mot Williams och sedan norrut mot Grand Canyon. När vi kom fram på eftermiddagen/kvällen köpte vi biljetter till parken och letade upp en plats i skogen för att slå läger för natten. Det var en kall natt, under nollan så det var mössa och vantar på och frost på insidan av taktältet. Man kunde höra vargarna yla på nära håll i ljuset från fullmånen. Grand Canyon ligger på ca 2 300 m över havet.

Bild 14 Klassisk väg som finns kvar på vissa sträckor

Bild 15 Ser ut som att det finns vargar vid nattens camp site vid Grand Canyon

Bild 16 2 300 m över havet och ganska kyligt trots en lägereld

DAG 7 och 8
Grand Canyon till Sedona – 25 mil
Hela dagen gick åt att beskåda naturens mästerverk Grand Canyon. Tänk när nybyggarna kom där första gången och skulle ta sig över denna jätte ravin med stup på över 1000 meter.
På eftermiddagen åkte vi åkte vi söderut mot Sedona där vi via iOverlander hittade en fantastisk plats ute i Coconino National Forest. Det finns även norr om Sedona på vägen från Flaggstaff flera fina platser att campa på men då dessa ligger på högre höjd valde vi att åka ner till varmare förhållande i området kring Sedona. Coconino är väl besökt av andra overlanders men det kan man förstå med den omgivningen. Området är stort så trots många besökare så hittar man sin egen lilla plats.
Sedona är en väldigt mysig stad.

Bild 17 Grand Canyon en otrolig upplevelse av vad naturen kan skapa

Bild 18 Hittade sent på kvällen en riktigt bra lägerplats utanför Sedona

Bild 19-20 Palatki Heritage Site med tusenåriga målningar på klippväggarna

Bild 21 Morgonvy från taktältet i Sedona

Bild 22-23 Camping vid Sedona kan verkligen rekommenderas, en underbar plats även om det är en heldel besökare

DAG 9
Sista natten hade vi bokat på hotell i Sedona för att packa ihop inför hemresan.
Hamnade på en fantastisk lokal pub framåt kvällen och kom hem senare än vi trodde…efter god lokal crafted beer och dansande till ”Living in America”.

DAG 10
Från Sedona till Phoenix flygplats – 19 mil
Sista dagen reste vi till Phoenix flygplats där Pacific Overlander mötte upp och tog hand om bilen.
Sammanfattningsvis var denna tripp verkligen fantastisk och trevlig. Kändes som vi såg mycket och inte behövde sitta massor av tid i bilen. Detta var bara som en liten ”smakbit” av USA och vi vill gärna återvända ta oss mer tid för att utforska mer av detta stora och varierande land.

FAKTA:
Hyra bil – Det finns flera leverantörer att välja mellan. Pacific overlander som vi valde funkade bra.
Pris: För 10 dagar inkl försäkring och ”drop off” (5 000 SEK) i annan stad gav vi tot ca 25 000 SEK.
Camping/ställplatser – Det finns många möjligheter till ”free camping” i nationalparker och framförallt runt dessa i vad som kallas Recreation Areas. Dock måste campingplatser med mer faciliteter förbokas då de oftast är små och det snabbt blir fullt. Pris för camping ligger mellan 300-500 SEK/natt.
Mat – Fördel att bunkra mat från större butiker i stora städer då det är begränsat utbud i mindre samhällena längs vägen.
Bränsle – Priset för bensin ligger på ca 10 SEK/liter. Vanligast med bensinmotorer framför dieselmotorer. Vår Tacoma var en V6 bensinmotor så det går åt en del bränsle.
Körsträcka – Lagom körsträcka, ingen stress. Mycket varierande vägar alltifrån asfalt, grusvägar till utmanande off road.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.