USA till Argentina - Del 1 - Kalifornien och förberedelser för avresa

USA till Argentina – Del 1 – Kalifornien och förberedelser för avresa

Posted by
|

En presentation kanske är bra sätt att börja, jag heter Gustaf och är född och uppväxt i Stockholms området. Jag har alltid älskat att resa och träffa folk, jag har haft turen att kunnat göra det mycket. Har innan detta galna åtagande rest en hel del. En av de mer nämnvärda är en Balkan resa med min Jeep. 

I en klassisk “en lång historia kort” mentalitet skall jag nu korta ner något som skedde över flera månader till en kortare text. Året var 2018, jag verkade i Kalifornien, USA som systemutvecklare i IT-mecca Silicon Valley (San Francisco Bay area, hem till Facebook, Google, Apple med flera.). Reste mellan Sverige och USA med jämna mellanrum och saknade ett eget fordon i USA, lånade ofta en bil av en nära vän men önskade något eget.

Körde mest en BMW X3, alternativt en Cadillac Sedan De Ville (-76 om jag inte minns fel). Nedanför kullen ligger Stanford Universitet.

Cadillac Sedan De Ville (-76 ?)

Hängde till och från med lokala Jeep klubben (även om jag inte hade en Jeep i USA). Jag är längst till höger i bild.

San Francisco Bay Area Jeep Association

Redan långt innan hade drömmen om att köra USA till Argentina på två hjul varit huvudämnet i dagdrömmar under långa och tråkiga affärsmöten. Efter mycket läsande fram och tillbaka på nätet så stod jag där, precis dragit betalkortet, knappat in min pin och signerat avtalet och får mina nycklar till min helt nya Suzuki V-Strom 650xt -18 med 0 miles.

Att köpa ett fordon i Kalifornien som utlänning är enkelt, bara att ha en adress. Sedan är det ingen problem. Detta skiljer sig från stat till stat. Det är inte i alla stater som det är enkelt som utlänning att äga fordon, men i Kalifornien är det väldigt lätt. Jag skrev min hoj på min kompis adress då jag flyttade runt lite då och då.

New V-Strom 650

Stolt grabb med sin nya hoj.

 

USPS

Resan hem från butiken

 

Half moon bay

Njuter av kusten på en liten dagsutflykt till Half Moon Bay och ett bryggeri.

 

Träffar en annan Svensk och bränner runt lite i bergen, han körde en BMW 1200

Träffar en annan Svensk och bränner runt lite i bergen, han körde en BMW 1200

Förberedelserna för resan började på en gång, mycket behövdes förberedas. Motorcykeln är fullt kapabel av att köra hela resan original, men jag är lite över 2m lång och väger därefter. Sedan finns det lite praktiska saker som kan vara skönt att ha, som packväskor och extraljus.

Hade aldrig tidigare rest med hoj, så någon resa var passande för att värma upp mig för hur det skulle fungera.

En av dessa resor är en weekend resa längs Highway 1 PCH ner till Big Sur där jag campar med vad jag tror än är den bästa utsikten jag haft.

Natt-bild tagen av @adv_driven

Natt-bild tagen i Big Sur av @adv_driven

Lite sammanplock av bilder från tiden i Kalifornien.

Varför en V-Strom 650 och inte något annat?

Varför valde jag en Suzuki V-Strom 650? Jag tycker att det utan tvekan är den bästa hojen för jorden-runt resor som säljs idag. Visst är de nya 1L+ “äventyrs” hojarna gulliga, men de passar inte för jorden runt resor om man inte har en support bil som Long way round grabbarna. En full kittad BMW 1250GS ADV kostar mer än vad en normal person i Honduras tjänar i sin livstid, lycka till att hitta reservdelar eller specialverktyg som fungerar. V-Strom 650 säljs överallt, varje liten by har en Suzuki verkstad samtidigt är den modern nog att leverera 70hk och har antisladd och ABS.

Förberedelser av hojen

Några uppgraderingar behövdes göras, inte minst fjädringen på grund av min storlek. Listan går att göra lång beroende på hur i detalj jag skall gå. Men kort så byttes fjädringen, väskor monterades hasplåtar och skydd samt lite extra soppa dunk.

Full spec finns här.

Övriga förberedelser

Många av oss har säkert rest i EU eller inom gröna kort området, där är försäkring lätt. I Amerika är historien en annan. Inget lands försäkring gäller i ett annat, med undantag för mellan Kanada och USA. För varje land måste jag ofta köpa försäkring på gränsen. Mexiko är enda landet där man köper det i förhand.

Jag tryckte även upp kopior på mina registreringsskyltar (med riktiga numret) då jag hört talas om att poliser tar skylten för att pressa en på pengar.

Som svensk behöver jag inte visum för något land i hela Amerika.

 

I nästa del är det dags för avfärd från USA och näsan pekar söderut mot Mexiko.

Add a comment

You must be logged in to comment.

Om SWES

SWES är en organisation vars mål är att föra samman människor med ett gemensamt intresse i resande, natur och äventyr – jorden runt. Föreningen ger medlemmarna ett forum för likasinnade där erfarenheter, genomförda projekt och framtida äventyr kan delas.

Varför SWES?

Målet med SWES är att stödja medlemmarna i deras mål att nå avlägsna platser i världen. Medlemmarna kan resa med båt eller bil, rida, paddla kanot, cykla eller gå och resans längd kan variera mellan 10 km eller 10.000 km. Resan ska genomföras utan resebyråer och resorna går ofta till områden som sällan eller aldrig besökts av turister.


Följ oss på: Facebook
Copyright © 2021 SWES
All rights reserved.

Bankgiro-nummer: 420-8948 Swish-nummer: 123 048 58 05 IBAN: SE9395000099601805164264 SWIFT/BIC: NDEASESS

Partners

Expedition_Store