Rapport från årsmöte 2021

Efter mycket om, men, restriktioner och pandemier hit och dit blev det så äntligen dags för 2021 års årsmöte! Det var jättekul att se så många (53 st) som kom och gjorde detta till en fantastisk träff.

Vädret var inte sämre det utan bjöd bitvis på stekande sol, iaf på fredagen och lördagen! De flesta anslöt redan på fredagen och kunde njuta av goda hemmagjorda hamburgare från ’The Truck – Good Food on Wheels’.

Brosjögården i Ydrefors som var platsen för årsmötet erbjöd gott om plats för alla och hade i stort sett allt vi kunde önska vad gäller faciliteter osv, en del passade även på att ta ett sista (?) dopp för säsongen i Brosjön precis nedanför huvudbyggnaden.

Lördagsmorgonen kickstartades av en väl tilltagen bufféfrukost. Under matkoman som följde genomfördes själva årsmötet – som inte erbjöd några revolutionerade nyheter annat än allmän glädje över att slutet på pandemin kunde skönjas! Hamburgargänget återkom därefter och stod för lunchen – tror att pulled pork-burgaren var populärast.

Årsmötets första presentation stod inte mindre än föreningens grundare, Peder Silverhjelm. Det var en ära att få höra honom berätta om hur föreningen startades, varför och hur de första årens expeditioner genomfördes! Det kändes kul och inspirerande att lyssna på, och på så sätt kunna knyta ihop en tråd genom den historiska utvecklingen av föreningen.

Träffens andra föreläsare var Janne Corax som berättade om sin och sin flickvän Xian’s fantastiska historier, äventyr och strapatser genom Thailand, Laos, Kina och Tibet från cykelsadeln. Det var riktigt kul och uppskattat att höra om resor med cykel, som komplement till bilåkande. Man inser att det är en lyx att resa med bil, bl.a. med tanke på den extra utrustning man kan ha med sig då.

Framåt kvällen började det komma lite regn, lagom till att middagen levererades. Det serverades rökt forell/fläskfilé med potatisgratäng, samt kaffe och vad som skulle kunna kallas en tårt- och kak-buffé till efterrätt!
Söndagsmorgonen bjöd även den på en väl tilltagen frukostbuffé, och tillräckligt med värme för att man kunde avnjuta den utomhus.

Sent på lördagskvällen anslöt även Clas von Scheele – direkt från Färöarna och Island, utan att passera ’Gå’, via hamnen i Göteborg. Efter frukosten körde han en presentation om sin sommar på Island. Huvudstrategin under den resan var att peka näsan och ratten dit det var bäst väder, vilket var möjligt då Island ändå är relativt litet – detta gjorde att han hade makalösa foton att visa, och lika fantastiska historier att berätta!

Avslutningsvis vill vi tacka alla som kom, de som presenterade för den inspiration de gav oss, samt alla de som var med och anordnade, hjälpte till, städade osv.! – Grymt jobbat allihopa!
Brosjögården visade sig vara ett väldigt bra ställe som vi tror alla uppskattade och var nöjda med det? I och med att detta årsmötet blev försenat så innebär det ju att det inte blir så långt till nästa ;-)! Hoppas vi ses igen då!

Lämna en kommentar