Vill bara dela med mig av erfarenheter och idéer hur väl det går att fricampa med ett pop-up tält på vintern vid temperaturer under – 30 C. Det enkla svaret är ”alldeles utmärkt”.
Jag deltog i den nyligen avklarade och väldigt trevliga expeditionen till norra Lappland för att se på norrsken och eftersom jag tidigare ej sovit i min expeditionsbil ”Lucy” i kallare yttertemperatur än – 10 C så var jag nyfiken på hur väl hon skulle klara detta. Måttet på ”väl godkänt” är för mig 8h stärkande sömn under vanligt täcke och kudde (gillar inte sovsäck). Inför resan gjorde jag därför några tillägg till min vanliga ”set-up” för att förstärka komforten i tältdelen.
Mina köldmodifieringar
Jag har en fast monterad 3kW Ebersprächer Airtronic dieselvärmare som värmer upp recirkulerad kupeluft. Luftutblåset finns strax bakom passagerarstolen och bara en mindre del av den uppvärmda luften stiger normalt sett upp i pop-up delen. Därför ansluter jag en torktumlarslang till utblåset och leder därmed större delen av den uppvärmda luften upp dit där jag ska sova.
På insidan av tältduken har jag sytt ett innertält. Detta består av ett dubbelvikt tygstycke i Satin (ett slags billig sidenkopia i polyester) som jag fäst i taket med skruv och med kardborrband i nederkanten. Vill jag öppna ett fönster i yttertältet är det bara att dra upp innertältduken. Detta innertält var mycket effektivt mot kallras från yttertältet. Tyget är så tunt att det inte bygger på tjockleken då man fäller ner taket. Viktigt att komma ihåg dock är att man måste se till att kunna öppna ventilationsluckor för att få in friskluft även då det är riktigt kallt ute.
Den tredje modifieringen jag har gjort är ett extra yttre isoleringsskikt, som jag trädde innanför stagen men utanpå yttertältet. Detta består av bubbelplast med yttre skikt av aluminium och används inom byggindustrin. Hittade just denna på en webshop i UK (source4me.co.uk) med en bredd på 120 mm som passade mitt pop-up tält. Köpte en rulle och skar till den så den passade perfekt att trä in. Denna extraisolering använde jag bara om det blev kallare än -15 C.
Erfarenhet
Resultatet var i alla fall att även om termometern sjönk under -30 C så hade jag inga problem att sova gott däruppe med vanlig pyjamas, täcke/kudde samt en tunn ull-beanie mössa och självklart SWES ”buffen”.
Jag behövde heller aldrig köra min dieselvärmare med högre inställning än 4 (av 10), så jag är övertygad om att -40 C eller kallare utgör inga problem så länge som dieselvärmaren fungerar (vet ej var den riktiga gränsen går för diesel). Varför inte planera för en utmanande SWES vinterexpedition till Kola- eller Yamalhalvön!
Brasklapp: Som extra back-up hade jag med en riktigt varm sovsäck utifall såväl motor- som dieselvärmare slutade fungera, typ vid en olycka. Måste alltid ha en plan-B.