Oman express

Datum: 13-18/11 2018

Sammanfattning: En spontan liten höstresa till Oman. Deltagare: Johan Hellman, Gunnar Spånberger, Emma Tegsjö, Olof Tegsjö och Linus Hjelm.
Som så många andra länder så stod Oman högt upp på min önskelista. Så man behövde inte fundera länge när frågan/idén med en veckas varsel dök upp; Ska vi dra till Oman?

Planen var ungefär lika omfattande som förberedelserna – hyra en bil och se så mycket som möjligt på en vecka. Jag föredrar egentligen att planera, förbereda och ha en resa att se fram emot ett tag. Men det finns onekligen en oemotståndlig charm i att bara fånga tillfället och ge sig iväg på något oplanerat och okänt också!

Det var med de förutsättningarna som Johan Hellman, Gunnar Spånberger, Emma Tegsjö, Olof Tegsjö och jag landade i Muscat i mitten av november. Som ”tur” var är det även ”höst/vinter” i Oman, så värmen iaf var uthärdlig.

image002 image003

Vi hade hyrt en Toyota Landcruiser genom Europcar (eftersom det var den enda firman som erbjöd fria mil vad vi kunde hitta). Planen vart vi skulle köra och se växte fram lite eftersom. Men strax inåt land från huvudstaden ligger en bergskedja, med toppar upp mot 3000 m, med många roliga vägar, små byar och canyons.

Under ankomstdagen besökte vi Mutrah Souq (en av Muscats äldre marknader) där de hade ett par riktigt intressanta antikaffärer med bl.a kompasser som ungefär såg ut som den som Jack Sparrow har!

Efter en Spar-frukost bar det så av in i bergen. Efter ca två timmar stannade vi till i Nizwa och besökte det gamla fortet där, det var nästan helt renoverat så det såg inte så gammalt ut, men det var lite kul att se att kanonerna utanför ingången en gång i tiden kom från Finspong!

image006 image007 image008

Under eftermiddagen roade vi oss med att dels köra upp för en uttorkad flodbädd och dels upp för en grusväg längs en bergssida för att se på solnedgången över byn Al Hamra, där vi sedan övernattade.

Följande dag körde vi upp till Omans Grand Canyon: Jebel Shams. Det var helt klart en imponerande syn när man stod vid kanten och blickade ut över dalgångens botten flera hundra meter nedanför. Men det var svårt att ta några rättvisande foton från den punkten vi kom till.

image010 image011

Det finns mycket mer att se i bergen men tiden räckte tyvärr inte till så mycket mer för oss, inte denna gången iaf. Söder om bergen finns en sandöken som hade varit spännande att uppleva. Men vi styrde nu kosan mot kusten öster om Muscat. Den natten sov vi på ett helt nyöppnat hotell (med en väldigt kall liten pool – fattar inte hur den kunde vara så kall..) längs vägen, strax utanför Ibra.

image012 image013

Målet nu var ett gammalt dhow-varv i Sur. Det verkade vara lite av en turistattraktion, men när vi kom dit var det ingen där, så vi kunde gå runt där lite som vi ville. Det var ganska litet, det var två stycken under konstruktion när vi var där.

Inte långt ifrån Sur ligger Tiwi, finns det en canyon (Wadi Shab) som går upp in i bergen direkt från kusten. Wadi Shab är känd för sina naturliga pooler en halvtimmes vandring in i canyonen. Men när vi kom dit var det ganska sent på em. och båtarna som tog en över ån till där vandringen börjar skulle snart sluta gå. Så vi fick tipset att besöka Wadi Tiwi, en annan canyon som ligger alldeles i närheten.

Där går det en väg ända till den sista byn, och där kunde man tydligen också bada. Så vi styrde dit istället och det var ett riktigt lyckokast! Vägen upp till slutet var helt klart en av de, om inte den, häftigaste vägarna jag (och alla andra håller nog också med) har åkt. Vägen var belagd hela vägen så man var inte nervös att vägen skulle rasa – men det var en väg som heter duga ändå!! Väl framme möttes vi av en gubbe som undrade om vi ville bada. Det var nästan solnedgång men vi sa ja iaf – och det var också ett lyckokast!

Efter en hyfsad vandring nedför ”terassodlingar” med dadelpalmer kom vi till slut fram till paradiset! Jag har helt klart aldrig varit med om ett häftigare ställe, den brant ravin med en bäck med kristallklart vatten och vattenfall med naturliga pooler! Tyvärr blev det ett kort dopp eftersom det höll på att bli mörkt nu, och några lampor fanns inte här nere. Smått lyriska körde vi tillbaka och undrade om det överhuvudtaget skulle vara möjligt att  Wadi Shab skulle kunde vara häftigare än detta..??

Morgonen efter försökte vi ta oss till Wadi Shab tidigt för att komma innan de flesta andra besökarna. Det hela börjar alltså med en båtfärd på ca 50 m över ån som rinner ut där. Sen är det en väldigt häftig vandring genom ravinen. Vi hade läst oss till detta stället, att det skulle vara minde turistiskt än t.ex Wadi Bani Khalid. Plus att det i den inre änden av de naturliga poolerna skulle finnas en överraskning…

image018 image019

Väl framme, innan de flesta andra besökarna (det blev dock aldrig överdrivet mycket folk där) blev vi positivt överraskade hur naturligt allt var, inga försäljare eller nån och det hela var gratis, bara att hoppa i och bada. Det finns en rad pooler här som sträcker sig kanske 75 m in i ravinen – och längst där inne fick vi se vad överraskningen bestod av – och den var helt klart väldigt spektakulär!!

Lite stumma och tagna av skönheten i dessa två canyons styrde vi så tillbaka mot Muscat igen.

Summeringen av denna resan är att Oman har långt mer att uppleva än vad man hinner på 5 dagar. Att resa runt i landet var väldigt enkelt i många avseenden, bra vägar, hyfsade priser och det kändes väldigt säkert. Men det var samtidigt inte helt lätt att känna av det äkta Oman med tanke på att i stort sett alla restauranger och folk som jobbade med något var utlänningar!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.