Örnsköldsvik – Kola 2014

Snickrade ihop en video lite snabbt https://vimeo.com/106751525

Efter att ha packat in i bilen på söndagen så körde vi upp till Haparanda och tältade där för att det inte skulle bli så sent till Kandalaksja på måndagen. Vi lyckades pricka in resans kallaste natt, det kändes som det var en bit under nollan på natten.

talthaparanda1talthaparanda2

Det ser mysigt ut… men det var det inte. Kallt som bara den!

Vi åkte in via Salla och tullen gick förvånansvärt smidigt. Fler frågor på den finska sidan än den ryska.

Påvägen till Kandalaksja tog vi en avstickare in i Alakurtti och fick åka över en häftig bro.

Alakurtti

Sedan var det full fart till Kandalaksja där vi hade turen att träffa en ryss som kunde engelska som också skulle checka in på hotellet. Tack vare hans översättning så fick vi äta ett riktigt gott grillspett på hotellets restaurang. Sen förra resan i Karelien så hade jag inga höga förväntningar på maten men det här överraskade positivt. Sen blev vi istort sett tvingade av både Denise som han hette och restaurangens ägare att dricka en hel del vodka…

Morgonen därefter så var vi ganska spaka så vi åkte inte föränn kl 12. Då var det vita havet som stog på schemat.

Kanda-Umba1

Vägen mot Umba.

Kanda-Umba2

Jag hade gps tracksen ifrån Martin’s resa upp hit så vi följde den då och då och vi fick se både bra och dåliga ställen 🙂

Efter ha åkt runt lite efter kusten och kört lite på stränderna så campade vi ca 6 mil öster om Umba vid havet. Riktigt mysigt och häftig solnedgång.

Talthavet1Talthavet2

Vita havet

Dagen efter åkte vi in till Umba för att proviantera lite innan vi åkte upp mot Kirovsk. Sedan efter att ha kollat Martin’s gps spår och Kartboken så tog vi vägen mellan Umba och Kirovsk… Jag var rädd för att den skulle vara för bra men oj vad jag inte blev besviken. Tror det tog ca 12 timmar inkl fastkörning att ta sig dom ca 12 milen upp till Kirovsk.

Umba-Kirovsk1

Var många vattendrag man passerade både med och utan bro.

Umba-Kirovsk2Umba-Kirovsk3

Umba-Kirovsk4

Vid den här myren tog det stopp och vi fick erkänna oss besegrade och ta en liten omväg runt den.

Umba-Kirovsk5

Här kände vi oss ganska trötta på tiden och vägen… Därimot så kom vi fram till ett övergivet flygfält mitt i skogen som var riktigt häftigt men tyvärr så blev bilderna inget att hurra över iochmed tiden på dygnet.

Väl i Kirovsk lyckades vi ta in på den enda hotellet i ryssland som inte hade värme…. en dusch i kallvatten sen så var det sängen innan vi skulle åka upp i Khibiny bergen som vi alla hade sett fram emot.

Och det var nästan en överdos av vacker natur och rolig bilkörning! Vi tänkte campa uppe i bergen men ingen vet varför vi inte gjorde det? Men vackert var det.

Khibiny1Khibiny2

Khibini3Khibiny4

Khibiny5Khibiny8

Khibiny9

Khibiny10

En gruva nära Kirovsk där dom verkar ha gett sig den på att ta ner hela berget.

Efter bergen så bestämmde vi oss för att ta oss upp mot Murmansk som var sista stoppet på resan och övernatta på vägen.

Apatity

Apatity mellan Kirovsk och M18 var en enda stor industri kändes det som.

Monchegorsk1Monchegorsk2

Monchegorsk likaså men staden var hyffsat städad och fin. Vi övernattade på hotell Laplandia där efter att ha provat ett annat hotell först men blev hänvisade till Laplandia istället av en full ryss “This hotell is very bad”.

Dagen efter så blev det Murmansk som var ett enda stort kaos av stål, betong och trafik. Men Alyosha monumentet var riktigt häftigt och utsikten därifrån också.

Murmansk1Murmansk2

Murmansk3

Därefter blev det raka spåret hem. Vi tältade mellan Ivalo och Rovaniemi efter vi passerat gränsen.

Var en riktigt rolig och sevärd resa och jag längtar redan tills man kommer iväg igen.

//Fredrik

3 reaktioner på ”Örnsköldsvik – Kola 2014”

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.