Det bor så mycket ilska inom mig över det jag har gjort. Att transportera min bil i en container från Tampico México till Puerto Cabello Venezuela. HELT IDIOTISKT.
Den 28/12-13 kontaktade jag speditören i Tampico för att med RO-RO fartyg, Wallenius Linjen transportera bilen. Snabbt övertalade speditören mig att container var mycket bättre och jag sade OK. Ett oerhört dumt beslut skulle det visa sig.
Den 5/1-14 skulle bilen/containern lastas och nu var det bråttom till Puerto Cabello för att ordna alla papper där. Jag hade räknat med att hinna en tur till Cuba medan jag väntade på bilen. Men det fick jag strunta i.
Den 5/1-14 var jag i Puerto Cabello och väntade utan att få besked.
Den 18/1 -14 lämnade äntligen containern Tampico för färd till Houston Texas där containern lastades av och fick vänta någon vecka.
Från Texas fraktades containern till Cartagena Colombia. Där Containern fick pausa någon vecka.
Så småningom lastades containern på ett fartyg som faktiskt gick till Puerto Cabello. Här fick fartyget ligga och vänta på redden i över en vecka utan att komma i hamn. Kaptenen tröttnade och gick till nästa hamn i stället.
Efter en vecka tio dagar återkom fartyget med min container och nu fick hon bara vänta en vecka till innan fartyget kom i hamn.
Äntligen min bil i hamn. Under hela tiden jag väntat har Venezuela varit på gränsen till inbördeskrig. För att muta befolkningen införde presidenten två nya helgdagar, torsdag fredag. Venezuela är ett socialistiskt land så tullen behövde onsdagen för att träna helg. Måndag, tisdag veckan därefter är sedan gammalt carnevalstid med resultat att ingen jobbade på en vecka här i Venezuela.
Därefter tog det bara två veckor för att få bilen.
Den 12/3 -14 var jag herre över min bil igen. Tullen i México hade låtit taklyset och kompressorn vara på med resultat att båda förbrukarbatterierna var döda och gick inte att återuppliva, samt att convertern har dragit sin sista suck, antagligen överbelastning.
Jag fickvänta i nio veckor.
Transportera aldrig i container om det inte är ett välrenommerat företag med rutter som du kan kontrollera att containern verkligen går från A till B
RO RO fartyg är betydligt säkrare alternativ, dom har bestämda rutter och bestämda tider, dessutom har dom förtur till hamn. Jag har under dessa veckor sett det fartyg som min bil borde fraktats med komma och gå var fjortonde dag.
Jag får vara glad att bilen inte hamnade i Kina, jag var orolig ett tag, det första fartyget var destinerat till Kina.
Jag har nu lämnat Venezuela. Det tog en och en halv timme att stämpla ut passet och bilen från Venezuela och att stämpla in passet i Brazilien. För bilen behövs inga papper till Brazilien.
Och inte hade jag någon glädje av carnevalen. Som ensamt blekansikte går jag inte ut när det är mörkt. Man skjuter på gatorna här när det är mörkt.
It’s either a good trip or a good story…
Otroligt frustrerande och nervslitande upplevelse – desto intressantare läsning dock… ;-). Tur att det gick hyfsat bra till slut iaf!
Hoppas resten av resan går lite smidigare!
Låter inte kul alls. Om jag inte minns fel har du väl förlorat en bil under transport tidigare?
Trist att läsa Klas!
Jävligt segt att vara på bilresa utan bilen kan jag tänka.
Det där med att container-fartygen kan bli liggandes på redden varnade min “skeppar”-kontakt för när jag pratade om att skeppa ner bilen till Afrika.
De kan aldrig! garantera ett fast datum för ankomst enligt honom.
Hoppas resten av resan kommer att flyta på smidigare!
Är ändå “avundsjuk” på dig som får resa runt och se världen som pensionär.
Fick mitt orangea kuvert igår och insåg att jag har länge kvar innan jag behöver börja planera för pensionärslivet 😉