East Europe Tour 2012

Sommaren 2012 reste vi runt i Österopa. Vi hade en idé om färdväg, men vi reste med öppet sinne och åkte åt det håll som vi fick lust. De fasta punkter vi hade var färja Stockholm-Estland och färja tillbaka Polen-Sverige. Vädret i Tallin vid ankomst till Estland kunde inte bli bättre och en lång promenad i Tallins “gamla stad” var en fin start på resan.

IMG_0101 IMG_0104

IMG_0114 IMG_0124

Sedan åkte vi vidare till Haapsalu, en gammal kurort vid havet. Fint bevarad stad som är väl värd ett besök.

Dag 2 körde vi söderut till Riga. Vädret var något sämre, men även Riga är en mycket vacker stad. Även här bodde vi på camping ett par nätter.

I Villnius gick en stor del av tiden åt att ordna med visum till Vitryssland. Det var en extremt seg process, med flera timmars köande. Spännande att se hur vissa av de som köade hade en enorm respekt för personalen inne på vitryska ambassaden. De stod med mössan fint i handen och någon bugade. Vi hade lite svårt att på ett naturligt sätt agera på samma sätt, men efter en lång stund fick vi ändå våra visum.

Kön in till Vitryssland var ENORM. Vi hann med att lyssna på alla 4 Hassan-skivor 2 gånger. Det tog ca 9 timmar att komma in. Väl framme vid tullen gick det väl hyfsat fort, men det var precis lika ostrukturerat som man skulle kunna tänka sig. Gränsstationens engelskspråkiga blanketter var slut, vilket inte underlättade pappersarbetet. Och tulltjänstemännen – störst hatt vinner. Eller möjligen surast vinner. Ingen ville vara med på bild.

Fin solnedgång i Vitryssland, men var är Minsk – vi behöver sova…

Vi kom fram till Minsk vid 01.30. I kön till tullen lovade jag barnen att de skulle få en hamburgare eller liknande när vi väl kom in. Det fick de inte. Inte en vägrestaurang på hela vägen till Minsk. Men vad gör det om man har jordnötter?

Det enda hotellet i Minsk vi kunde hitta var på tok för dyrt för vår budget, men vi fick tips om att man kunde hyra en lägenhet för ett dygn. Det körde vi på. När vi väl hittade dit fick vi skriva kontrakt som på vilken lägenhet som helst. Sedan sov vi gott!

An apartment with a wiew

Dagen efter åkte vi direkt vidare till Kiev. Minnet av Kiev är den extremt dåliga service som vi fick på hotellets restaurang. John Cleese i Fawlty Tower framstår som extremt serviceinriktad i jämförelse med den tjej som serverade oss. Gud så jobbigt med kunder.

I övrigt fick vi en OK bild av Kiev. Dagen efter åkte vi till Odesa. Där stannade vi flera dagar och badade och tog det lugnt i största allmänhet.

IMG_0913 IMG_0915

– You park behind hotel.

-Thanks, but I found a parking spot around the corner. A nice policeman helped me.

-No, you park behind hotel.

– OK… Why?

-The mafia. The mafia. You trust nobody.

Resan genom Moldavien var minnesvärd. Kändes lite som om det var Sverige för 150 år sedan. På åkrarna stod människor på rad med liar. Några kvinnor lastade skörden på vagn som drogs av häst. Kvinnan i butiken använde kulram, och det gick undan vill jag lova. De var alla mycket trevliga och artiga.

IMG_2270 IMG_0941

Brasov är en mycket vacker stad. Resan dit gick genom kruviga vägar i Draculas hemtrakter. Och ja, det fanns spöklika slott både här och där.

IMG_0945 IMG_0947 IMG_0951 IMG_0957 IMG_0961  IMG_2414

Vägen upp till slottet var av normal rumänsk standard och i stort behov av en insats från “Håll Rumänien rent” – om det finns något sådant. 🙂

Slovakien körde vi rakt igenom. Vi stannade dock och åt – slovakisk rätt som huvudsakligen bestod av ost.

IMG_0979 IMG_0975 IMG_2471 IMG_2474

I Slovaken höll vi dessutom på att hamna helt galet. Att “Heaven is a Place on Earth” visste vi ju, men Hell… A Highway to Hell!

I södra Polen besökte vi Auschwitz-Birkenau. En otroligt het och vacker dag. Det kändes helt surrealistiskt att så hemska saker skett där för inte alltför länge sedan. Det gjorde stort intryck på oss alla.

IMG_1013 IMG_1020 IMG_1023 IMG_1029 IMG_1032 IMG_1066 IMG_1067IMG_1064

En del talar om hur skönt det är att få komma hem och “komma i ordning”. Jag avundas dem! Jag har aldrig känt så – jag vill bara fortsätta. Iväg. Fler äventyr väntar!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.