Norge i september 2018

Norge i september 2018

Posted by
|

Planering
Hamnade mellan två jobb de två första veckorna i september och min första tanke var att ta en första tur i Ryssland, som jag har som mål, att någon gång i framtiden korsa. Tyvärr vart jag tvungen att vara hemma ena veckan så det fick bli nya planer.

Norge!

Hade sett bilder från Lysebotn som verkade ha en intressant väg dit och började lägga upp en plan. Var även nyfiken på Rjukan som inte låg så ”fel” på vägen och strax söder om den låg Gaustatoppen, med sin bergbana Nato byggde på 50-talet, vilken man ska kunna se en 6e del av Norge ifrån om vädret är fint, det vart planen.

Dag 1 Söndag
Drog iväg på söndag förmiddag från Nyköping med mål att nå Oslotrakten under dagen. Efter ett lunchuppehåll utanför Vingåker rullade det på till mellan Karlstad och gränsen där det vart en ny bensträckare och tankade strax före gränsen, då soppan skulle vara dyr i Norge och jag spar en krona milen på att åka med E85-bränsle som det finns dåligt av i Norge.

Picture1Lunch utanför Vingåker

Norge!
Siktade söder om Oslo mot Drammen efter väg 23. Konstaterade att Goggle Maps inte var så bra på att undvika betalvägar i Norge och hade i alla fall registrerat mig på appen, så vi får se vad det kostat. Borde komma en räkning, kan tydligen ta någon månad. Drammen passerades och fortsatte västerut där jag stannade till vid hamnen i Notodden och läste om den enorma industrisatsningen de gjorde där med järnväg och vattenkraft tillsammans med Rjukan. Satsningen var större än Norska statens årsbudget i början på 1900-talet.

http://www.notodden.kommune.no/innhold/kommunen-var/om-notodden/

Picture2Nottodden industriområde

Heddal stavkyrka
Strax väster om Notodden dyker den mäktiga stavkyrkan upp, vet inte mycket mer än vad jag såg, ska tydligen vara vissa delar från 1200-talet och finns omnämnd i skrift 1350 och givetvis finns det många sägner runt den.

Picture3

https://web.archive.org/web/20110814115801/http://www.stavkirke.info/stavkirker/heddal/

Nu börjar det skymma och jag hade kommit längre än tänkt men ville hitta en lugn sovplats för natten. Svängde upp mot Gaustatoppen och Rjukan Rv651. Vid infarten blev jag stoppad av en vägvakt som undrade vart jag skulle och fick då berättat för mig att vägen ner mot Rjukan på andra sidan fjället var avstängd och en bil hade kört in i bergväggen, vilket resulterat i 5st döda samt att vägen var skulle vara avstängd till framåt morgonen. Åkte upp på kalfjället och stannade på en parkeringsficka, brukar inte vara mycket trafik på dessa vägar på nätterna vilket stämde den här gången med. Googlade lite på kvällen och insåg att det inte verkade så extremt tufft att gå upp på Gaustatoppen, 5-6km/700höjdmeter och barn som var lite vana kunde gå turen… somnade gott i tystnaden på fjället och kunde svagt höra bjällror från får.

Dag 2 måndag

Picture4Väckt av fårens bjällror i gryningen ovanför TuddalPicture5

Frukost med solen i ögonen

Gaustatoppen
Blev väckt av en massa får och deras bjällror i gryningen, solen gick upp och lös mig i ögonen när jag åt frukost. Vädret skulle bli typ 10 grader, sol och 5-7sekundmeter på toppen. Hittade ingen ursäkt att inte gå upp till toppen i stället för att vara lat och ta bergbanan. För mig var det även en test då jag som många kanske vet varit sjuk i flera år men för ett år sedan började kroppen fungera igen och jag har kämpat med att bygga upp den sedan dess.

Picture1

Startade vid Stavsro 1173 möh och upp mot toppen som ligger på 1883 möh, när jag kom upp till bergbanan så konstaterade jag att det var ytterligare några höjdmeter innan man kom upp på platån, men det var inte toppen!!!

Picture2

På väg upp till Gaustatoppen

Picture3

Längst upp på toppen

Picture2

En fika måste man ha

Bestämde mig för att ta mig ända ut till den med, vilket visade sig vara bitvis klättring men skam den som ger sig och jag är väldigt glad att jag tog mig dit en sådan fin dag med utsikt 360° och enligt vad jag läst ska man en fin dag se en sjättedel av Norge vilket nog gick den här dagen, något som måste rekommenderas om man ändå orkat upp. Det tog ungefär 1timme från tornet och ut till toppen, balanserande och klättrande. Tillbaka till bergbanan tog jag den ner, ett Natobygge gjort under kalla kriget på 50-talet inne i berget, så utifrån gick det inte att se och består av en bana nedåt i 40° lutning med två korgar som möts på mitten. Sen när man kommit ner fick man gå över till ett annat litet tåg som körde en ut från berget. Hade läst vid Stavsro att det gick bussar från bergbanan och till Stavsro och klev glad i hågen in vid biljettluckan till bergbanan och skulle köpa biljett, tyvärr gick bara bussen på helgerna nu när det var lågsäsong, bara att börja gå 4km till bilen har nog aldrig känts så välkomnande som när jag kom fram. Vilade en stund innan middag och sen åkte jag tillbaka typ en km där det vart nattläger.

http://www.gaustabanen.no/

Picture1

Glädjen att komma till bilen var ovanligt stor

Picture2

Hittade ett par hjulspår upp från vägen och kampade på kullen några 100m från parkeringen här på väg därifrån.

Dag 3 Tisdag
Rjukan, Hardangervidda, Röldal
Var sugen på att titta på där tungvattnet tillverkades, så det blev en tur ner mot Rjukan, passerade platsen för olyckan där det var ljus och blommor. Vägen gick ganska rakt längst berget och sedan avslutades med en 180° serpentinkurva med bergvägg rakt fram. Nere i Rjukan stannade jag till vid torget och tittade lite på kraftverket på andra sidan älven och lite på de fina gamla husen, kompletterade förråden. Lite längre västerut ligger kraftverket som tyskarna gjorde tungt vatten vid och som i dag är industrimuseum. Parkeringen ligger på norra sidan om älven och man får gå över ravinen på en hängbro och sedan 700m upp på andra sidan eller vänta in en buss som går in mellan. Nästan framme upptäckte jag att plånboken låg kvar i bilen, blev inget besök inne på museet och benen var rätt trötta efter gårdagen. Fortsatte sedan österut på väg 37 och sedan väg E134 söder om Hardangervidda även kallad Haukelivegen som var fantastiskt fin, skippade tunneln som börjar vid Ulevåvatnet och körde över fjället, något jag kan rekommendera där det går. Sjön Votna där kan man åka förbi tunneln igen och hålla vänster upp efter sjön på en återvändsväg förbi och över stora dammar. Där vägen tog slut slog jag läger för natten, på fjället öster om Röldal. 59°49’ 13.6394°N / 6°52’52.0892°E. Var ganska trött av allt körande och gårdagens vandring mm. Man kommer som de flesta vet inte så långt varje dag i Norge och man får ligga i bra om man på de här vägarna ska klar 50km/t i snitt.

Picture1

Ravinen på väg upp till museet taget från bron

Picture2

Det berömda kraftverket som nu mer är museum, kraftverket är i dag insprängt i berget.

Picture1

Stugan där motståndsrörelsen hade sin kommunikationscentral

Picture2

Spännande skylt, bara att köra….

Picture1

Över dammar

Picture2

Nedanför dammar

Troligen kan det varit överhettade bromsar som var boven till olyckan eller annat bromshaveri. Se till att inte överlasta bilen och var rädd om bromsarna, motorbromsa utför och gör korta lite hårdare bromsningar vid behov och ligg inte med foten på bromsen hela tiden, då överhettar de!

Dag 4 Onsdag
Röldal-Sauda-Marvik-Hjelmedagsvågen-Höle-Suleskard
Den här dagen vart det mycket köra med tips på väg från en vän som även han åker runt med en liten Ford i samma storlek som min Dacia. Åkte ner från fjället till E134 och filmade lite med mobilen, träffade bonden och hans får som sprang på vägen, tog gamla vägen söderut innan den kom ut på väg E134. Fortsatte E134 ner mot Håra där det blev byte till väg 520 upp på fjället igen, en fantastisk väg som jag kan rekommendera. Lite öster om Sauda låg en fin rastplats och ”museum” de byggt upp runt en gammal zinkgruva, Allemannajuvet. När jag kom ner till Sauda vart jag förvånad över att där låg en ganska stor hamn och de höll på att lasta ett riktigt stort fartyg som, typ alla hus i Sauda, skulle få rum i. Tydligen är det ett stort smältverk, där nästan hela världens produktion av FeMangan produceras av ett franskt bolag. Sen mot Marsvik och Sandsfjordbrua och färjan Knutsvik-Hjelmeland vidare mot Oanes på väg 13 efter fjordar och sjöar. Färja till Höle, sen över fjället till Oltedal vidare 45an österut över nästa fjäll till Sinnes och Suleskard. I Suleskard skulle det finnas en (en vad??), enligt både Google och vägskyltarna, men det gjorde det inte så det var bara att vända till Sinnes igen ca15km. Tillbaka norr ut och in på Fv986 som går till Lysebotn där jag en bit in stannade på en parkering för natten.

Picture1

Lite halvtaskig bro

Picture2

Vackert söder om Röldal

Picture1

Den stora båten längst in i fjorden

Picture2

Sandsfjordbrua

Picture1

Nattparkering på fjället på Lysebotn

I princip alla vägar hade jättefin asfalt även om de var smala och krokiga. Att tänka på är att det inte är många månader på året man är säker på att slippa snön, vissa vägar öppnar maj/juni och stänger ca oktober när snön kommer igen och det kan komma snö även i september. Om man har otur och utan snökedjor eller så, får man hoppas snön tinar bort för branta serpentinvägar med lite hal snö och asfalt under är nästan omöjligt att åka på.

Dag 5 Torsdag
Lysebotn-Rysstad-DalenVrådal
Dagen började med att vakna till regnet som smattrade på taket, efter frukost rullade jag mot Lysebotn över ett spektakulärt och väldigt udda landskap uppe på kalfjället och vädret klarnade upp. Kommer fram till serpentinvägen ner mot Lysebotn som är speciell men en liten besvikelse då det var mycket sly och inte så mycket utsikt som jag hoppats, kanske hade jag lite för stora förhoppningar om vägen. Själva Lysebotn är i princip inget att sikta på, försökte åka upp på andra sidan där det på kartan finns småvägar och dammar men en bit upp står det att obehöriga inte är välkomna och det är ett anläggningsområde, så i praktiken är det den fina och speciella sträckan över fjället som är fin och givetvis är det alltid fint nere vid en fjord med bergen på båda sidor. På vägen tillbaka tänkte jag kosta på mig lunch vid restaurangen på krönet men när det tom var parkeringsavgift utanför så fick det vara. Körde vidare upp på fjället och värmde lite soppa på en parkering vid en avstickare upp mot en annan damm. Lysebotn med omgivning är ett riktigt turisthål men resan till och från är vacker.

Picture1

God morgon

Picture2

Lysebotn

Picture1

Mordors gorottor ner till Lysebotn

Picture2

På fjället före Lysebotn
Hemåt!
Dags att rulla hemåt igen, åker ner i dalgången sen går det upp på fjället igen mot Rysstad, väg E9 norrut, väg 45 öster ut över fjället och sen 38an sydöst och svängde in på 356an österut mot Porsgrunn. Slog nattläger vid en sjö strax innan Porsgrunn och det kändes som man stod vid en älv i Norrlands inland. Norge är så vacker att bakom varje krön eller kurva dyker det upp ett nytt vykort. Efter några dagar orkar man inte ta in mer, dessa vägar är otroligt vackra.

Picture1

Någonstans på fjället Rysstad och Dalen

Picture2

Paus efter 38 om jag minns rätt

Picture3

Sista natten i Norge nära Porsgrunn

Dag 6 Fredag
Moss-Halden-Kornsjö-Uddevalla-Habo
Rullade vidare till Hortens och färjan över till Moss. Stannade vid Haldens fästing som jag har någon dragning till, kanske för att svenskarna aldrig lyckades inta den, vad vet jag, men fin utsikt är det. Åkte in i Sverige vid Kornsjö där man kan åka ångslup på sjön, tog en fika hos några vänner i Uddevalla för att hitta en liten skogsväg att sova på utanför Habo.

Dag 7 Lördag
Jönköping Elmiamässan- Aneby
Siktet var inställt på Jönköping och Husbil/husvagnsmässan där jag träffade lite vänner och fick lite idéer. Kvällens läger blev vid en liten sjö/badplats väster om Aneby.

Dag 8 Söndag
Aneby-Nyköping
Inte mycket att säga 32an till Mjölby, fin väg det med, och E4an hem.

/Björn Ågren SWES-124

Add a comment

You must be logged in to comment.

Om SWES

SWES är en organisation vars mål är att föra samman människor med ett gemensamt intresse i resande, natur och äventyr – jorden runt. Föreningen ger medlemmarna ett forum för likasinnade där erfarenheter, genomförda projekt och framtida äventyr kan delas.

Varför SWES?

Målet med SWES är att stödja medlemmarna i deras mål att nå avlägsna platser i världen. Medlemmarna kan resa med båt eller bil, rida, paddla kanot, cykla eller gå och resans längd kan variera mellan 10 km eller 10.000 km. Resan ska genomföras utan resebyråer och resorna går ofta till områden som sällan eller aldrig besökts av turister.


Följ oss på: Facebook
Copyright © 2018 SWES
All rights reserved.

WebAdmin:
Marcus Behrens

Bankgiro-nummer: 420-8948
Swish-nummer: 123 048 58 05
IBAN: SE9395000099601805164264
SWIFT/BIC: NDEASESS

Partners

Expedition_Store