Till Turkiet/ Iran

Till Turkiet/ Iran

Home Forum Tips inför resan Till Turkiet/ Iran

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
Author Posts
Author Posts

Jon Wiberg

said

Funderar/ planerar/ överväger att resa till Iran via Turkiet. Är det krångligt mtp resedokument och försäkring för något av de två nämnda länderna  ( eller något av länderna på vägen )?

Varken Turkiet eller Iran är väl direkt högriskländer trots deras närhet till diverse oroshärdar?

 

Tacksam för svar.

30 December, 2014 at 16:40

Klas Boethius

said

Försäkringen bör inte bli något problem, bägge länderna är med på gröna kortet dvs du har trafikförsäkring i länderna eller den i landet lagstiftade försäkringen.

30 December, 2014 at 20:26

Johan H

said

Om ni kommer från Bulgarien så är det betalväg från Edirne som betalas i Istanbul. Du kan inte betala med kontanter eller kort.

2012, var man tvungen att registrera bilen för betalvägarna, vilket du bara kunde göra på ett ställe i Istanbul. Ytterst få som jobbar med vägtullarna kan/vill prata engelska. Passager ska förbetalas mot din “transponder” eller tullkort. För att göra saken ännu värre så finns det 2 olika tullsystem. Vid vår första resa med Nissan så tog vi hjälp av infödingar och lät dom dra sitt tullkort-till ett specialpris, annars kan man använda språkbarriären till sin fördel och trötta ut vägtullspersonalen så att till slut ger upp och lyfter bommen.

Andra gången kom vi från Georgien-hållet och råkade faktiskt av en slump hitta rätt kur där man kunde registrera sig och köpa passager till sin “transponder”.  Vid köp av passager så bör man ladda sin transponder med mer än de rekommenderar, då deras matematiska kunskaper

inte alltid är att lita på.

PS Tänk inte ens tanken att lämna bilen i Turkiet, det går men bilen måste vara HELT tom och tullprocessen är mycket omständig DS

31 December, 2014 at 01:27

Linus Hjelm

said

Glöm inte att det krävs Carnet-papper för Iran – 100% på bilens värde i “pant” till Motormännen.

3 January, 2015 at 19:52

Martin Segelström

said

Fast Norges variant… Går det att lösa billigare vila England?

8 January, 2015 at 20:03

Jon Wiberg

said

Lite beroende på hur långt in i Iran man kör så borde väl 4 veckor vara en förnuftig tidsram? En vecka till Istanbul, 1,5 veckor genom Turkiet och in i Iran och tillbaka till Istanbul och 1 vecka hem. Då har man 3-4 dagar i reserv att ta av. Jag tror man får upplevt och sett en god del även om tempot är högt i transporten. Mycket handlar väl om research innan.

Och ja Martin, jag tror inte heller att Svenska Motormännen är intresserade av att försäkra Snövit ;).

10 January, 2015 at 10:24

Johan H

said

Jag kan rekommendera att  du letar upp “De tusen kyrkornas dal” i Turkiet. Jag kommer inte ihåg exakt  var det ligger, men det borde vara i Kappadokien.

Dalen som en flod gröpt ur under årtusenden har en massa små kyrkor inhuggna i berget. Parkera i dalen och gå mot  toppen och inte tvärt om.

Tips #2 i Turkiet är Mardin, det lär vara väldigt fint. Du bör dock undersöka om det är säkert där just nu.

 

  • This reply was modified 6 years, 6 months ago by Johan H.
10 January, 2015 at 14:59
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Om SWES

SWES är en organisation vars mål är att föra samman människor med ett gemensamt intresse i resande, natur och äventyr – jorden runt. Föreningen ger medlemmarna ett forum för likasinnade där erfarenheter, genomförda projekt och framtida äventyr kan delas.

Varför SWES?

Målet med SWES är att stödja medlemmarna i deras mål att nå avlägsna platser i världen. Medlemmarna kan resa med båt eller bil, rida, paddla kanot, cykla eller gå och resans längd kan variera mellan 10 km eller 10.000 km. Resan ska genomföras utan resebyråer och resorna går ofta till områden som sällan eller aldrig besökts av turister.


Följ oss på: Facebook
Copyright © 2021 SWES
All rights reserved.

Bankgiro-nummer: 420-8948 Swish-nummer: 123 048 58 05 IBAN: SE9395000099601805164264 SWIFT/BIC: NDEASESS

Partners

Expedition_Store