Sandkörning

Sandkörning

Home Forum Utrustning och teknik Sandkörning

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
Author Posts
Author Posts

Johnny Mellberg

said

Provade min Patrol Y60 på Jyllands östkust. Upptäckte att bilen tyckte det var ganska jobbigt i lös sand. Tappade farten helt och till slut var man nere på ettans växel. Ska man till Marocko och köra i sanddynor så måste nog något göras. Annan utväxling/däck? Mera motor?
Jag hade BF M/T 255/85-16 med 3 kilo i, vet att det ska vara lite luft när man kör i sand men det var bröllopsresa och jag ville inte strula med luftning just då. Bilen är även helt odiffad.

Jyllands sandstränder var nog ett bra ställe att testa sin bil på innan en ev, Afrika resa.

18 September, 2013 at 09:05

Martin Segelström

said

Låter som du får köra ditt och öva mer. Kan tänka mig att hänga på.
Kör man på sand så ska man ha däck med väldigt förlåtande mönster. Typ som vanliga gatdäck. Grova däck gör att man gräver ner sig. Det går tungt att köra i sand men tycker det känns konstigt att bilen inte skulle orka.

25 September, 2013 at 20:40

Johnny Mellberg

said

Behöver nog ta en testrunda till i Danmark innan vi åker till Marocko. Som det är nu så tror jag att bilen kommer att gå varm. Vi hittade lite bökiga partier att åka i men man ska nog vara två bilar då. Väldig skillnad på sand och sand också.

26 September, 2013 at 18:16

Johnny Mellberg

said

Har hört att det finns riktiga sanddäck från Michelin, helt släta.

26 September, 2013 at 18:19

Martin Segelström

said

Intressant sida får kolla in den lite i helgen. Vi får planera in Danmark under höstmötet. Tror det kan vara fint att fara dit mellan jul och nyår.

26 September, 2013 at 20:52

Carl Ternsell

said

Min erfarenhet från Marocko o Sahara är att exvis Cooper STT är ett alldeles för aggresivt däck. Jag hade det på min 120 o trots 1,2 kilo i däcken ville det skära sönder sanden.

30 September, 2013 at 16:52

Jonny Andersson

said

Har kört 15 gånger genom sahara/pakistans öken.
jag kör med mycket grova däck av den anledningen att grova däck är bra ihop med kedjor.
Håll bra fart kör du ordentligt fast så ta dig loss med kedjor.
Grova däck är även bra för dom 90 procent av dåliga vägar som leder fram till sanden.
Och man har normalt inte plats för dubbla uppsättningar hjul…
Sandstegar är totalt värdelöst.

29 January, 2014 at 21:11

Jonny Andersson

said

Fortsättning
Riktiga ökendäck som fungerar är slut, när du är framme vid öknen om dom sitter på från Sverige…

29 January, 2014 at 21:25

Jonny Andersson

said

Har provat alla tänkbara sorter, däcken halkar på både aluminium och plast. Jag använder Riktigt grova däck, norska piggkättingar och winch.
Observera att körning genom öknen är till 90-95 procent hård stenmark som sliter oerhört på bil o däck. Spontana platser med mjuk sand dyker upp, men man lär sig snabbt all “läsa” underlaget och undviker den mjukaste sanden. Ibland så missar man , då tar man fram kätting eller winch.
Skall man utnyttja riktiga “ökendäck” så bör man även ha en “riktig” bil, lätt med låg tyngdpunkt så att man “flyter” på sanden, således precis tvärtemot vad vi normalt använder oss av.
Ökenkörning är normalt inga problem, oavsett vilka däck man har, problemet uppstår först vid strandkörning tex strandvägen genom Mauritanien till Senagal, där blir det mycket skotta…
När man kommer till stäppöken (den trevligaste forman av ökenkörning) tex genom södra Mauretanien fungerar grovmönstrat extra bra därför att det ibland dyker upp taggar från taggbuskar, finmönstrat ger garanterat arbete, jag tycket att däckbyte är tråkigt därför min förkärlek för grovmönstrat…

30 January, 2014 at 08:49

Carl Ternsell

said

Intressanta erfarenheter att ta lärdom av.

1 February, 2014 at 17:18
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Om SWES

SWES är en organisation vars mål är att föra samman människor med ett gemensamt intresse i resande, natur och äventyr – jorden runt. Föreningen ger medlemmarna ett forum för likasinnade där erfarenheter, genomförda projekt och framtida äventyr kan delas.

Varför SWES?

Målet med SWES är att stödja medlemmarna i deras mål att nå avlägsna platser i världen. Medlemmarna kan resa med båt eller bil, rida, paddla kanot, cykla eller gå och resans längd kan variera mellan 10 km eller 10.000 km. Resan ska genomföras utan resebyråer och resorna går ofta till områden som sällan eller aldrig besökts av turister.


Följ oss på: Facebook
Copyright © 2021 SWES
All rights reserved.

Bankgiro-nummer: 420-8948 Swish-nummer: 123 048 58 05 IBAN: SE9395000099601805164264 SWIFT/BIC: NDEASESS

Partners

Expedition_Store