Home › Forum › Utrustning och teknik › Sandkörning
Tagged: däck hjul öken
- This topic has 11 replies, 4 voices, and was last updated 7 years ago by
Carl Ternsell.
Author | Posts |
---|---|
Author | Posts |
Johnny MellbergsaidProvade min Patrol Y60 på Jyllands östkust. Upptäckte att bilen tyckte det var ganska jobbigt i lös sand. Tappade farten helt och till slut var man nere på ettans växel. Ska man till Marocko och köra i sanddynor så måste nog något göras. Annan utväxling/däck? Mera motor? Jyllands sandstränder var nog ett bra ställe att testa sin bil på innan en ev, Afrika resa. |
|
Martin KarlssonsaidLåter som du får köra ditt och öva mer. Kan tänka mig att hänga på. |
|
Johnny MellbergsaidBehöver nog ta en testrunda till i Danmark innan vi åker till Marocko. Som det är nu så tror jag att bilen kommer att gå varm. Vi hittade lite bökiga partier att åka i men man ska nog vara två bilar då. Väldig skillnad på sand och sand också. |
|
Johnny MellbergsaidHar hört att det finns riktiga sanddäck från Michelin, helt släta. |
|
Johnny Mellbergsaidhttp://www.outbackcrossing.com.au/FourWheelDrive/How_To_Drive_0n_Sand.shtml
|
|
Martin KarlssonsaidIntressant sida får kolla in den lite i helgen. Vi får planera in Danmark under höstmötet. Tror det kan vara fint att fara dit mellan jul och nyår. |
|
Carl TernsellsaidMin erfarenhet från Marocko o Sahara är att exvis Cooper STT är ett alldeles för aggresivt däck. Jag hade det på min 120 o trots 1,2 kilo i däcken ville det skära sönder sanden. |
|
Jonny AnderssonsaidHar kört 15 gånger genom sahara/pakistans öken. |
|
Jonny AnderssonsaidFortsättning |
|
Martin KarlssonsaidHur kommer det sig att sandstegar är värdelösa? |
|
Jonny AnderssonsaidHar provat alla tänkbara sorter, däcken halkar på både aluminium och plast. Jag använder Riktigt grova däck, norska piggkättingar och winch. |
|
Carl TernsellsaidIntressanta erfarenheter att ta lärdom av. |
You must be logged in to reply to this topic.