Ryssland-Mongoliet-Kina- Tibet- Nepal--Indien-2015

Ryssland-Mongoliet-Kina- Tibet- Nepal–Indien-2015

Home Forum Turer och expeditioner Ryssland-Mongoliet-Kina- Tibet- Nepal–Indien-2015

Viewing 20 posts - 81 through 100 (of 106 total)
Author Posts
Author Posts

Jonny Andersson

said

Det skulle även underlätta att få tag på guide genom Kina, man kommer från “rätt” håll.

16 February, 2014 at 16:10

Peder S

said

Eukor var mycket behjälpliga i projektet. De skötte all in- och utklarering av fordonen. De betalade t.o.m. en tulldeposition under färden i S Korea. Vi kan dock inte begära denna service för detta projekt. Däremot har de riktig koll när det gäller S Korea (vet dock inte hur de kan vara behjälpliga om man hoppar av i Kina). Vi får snacka mer om detta på årsmötet. Routen som kördes hittar ni under “Trans Asia Expedition” http://www.swes.se/2006/07/trans-asia-expedition/
Det finns mycket info om Trans Asia Expedition på http://www.tunare.se/transasia/index.shtml

Upprinnelsen till resan fick jag efter varit i kontakt med Russ Malkin som producerade dokumentären “Long Way Round” som Ewan McGreggor och Charley Boorman gjorde 2004. De som inte sett filmen kan köpa den på http://www.longwayround.com. Ganska kul att se.
För min personliga del vill jag köra routen enligt Trans Asia Expedition då jag själv inte kunde medverka vid det tillfället. Skippar Kina, Nepal, Tibet och Indien.
Tidsmässigt så kommer jag inte klara alla de andra länderna då jag vill tillbringa mer tid på olika platser.

16 February, 2014 at 16:32

Jonny Andersson

said

Vi har ju med detta upplägg möjlighet att dela upp oss
och välja hemväg, detta upplägg borde tilltala ännu fler.
Vi kanske även får med Östen med jättebilen!

16 February, 2014 at 17:09

Östen Brunnelöv

said

Jättebilligt är väl att ta i! Vi var som Peder är inne på att göra denna tur för några år sedan. Det finns färja mellan SKorea o Kina. Kanske är det möjligt att ta sig till Vladivostok för att slippa guidning genom Kina? Men många kanske föredrar att åka genom Kina. Mongoliet inbillar jag mig kan vara trevligt. Var där och orienterade för några år sedan o tror att bil eller Mc-tur kan bli fint. Altay-provinsen i Ryssland ska vara fint också. Blir väldigt ressugen av denna konversation o hoppas vi får till något som vi kan enas om!

16 February, 2014 at 17:30

Östen Brunnelöv

said

Skulle vara jättebil men den här maskinen jag skriver på……?
För övrigt blir det väl inte jättebilligt !

16 February, 2014 at 17:32

Klas Boethius

said

Mycket bra möjlighet som vi måste ta vara på. Jag är med

16 February, 2014 at 17:41

Peder S

said

Altay är fantastiskt. Framför allt när man tar sig längre in bland de höga bergen, sagolika dalgångar och vattendrag. Ett typiskt område man gärna vill tillbringa lite längre tid vid.
Men låt oss snackas vid årsmötet. Fördelen med min idé är att man slipper massa krångligheter och kostnader och kan ägna mer tid till upplevelser. Routen kräver ingen större planering, tillstånd och strul. Men som Jonny säger – det kanske finns en valmöjlighet som är intressant. Fördelen med Eukor är att man inte blir begränsad av bilens höjd. Eukor’s returresa från Europa består mest av transporter av tyngre entreprenadfordon och lastbilar (Volvo BM, Scania m.m.). En annan viktig aspekt är att fordonen inte blir bestulna på tillhörigheter och utrustning. Östen’s bil får gott om plats!

16 February, 2014 at 17:42

Klas Boethius

said

Peder vet du om det går färja till Kina från S Korea. Min dröm är att köra gula floden från källa till kust fast tvärt om går lika bra.

16 February, 2014 at 17:52

Peder S

said

Altay

Attachments:
You must be logged in to view attached files.
16 February, 2014 at 17:52

Jonny Andersson

said

Dom som har kort om tid kan ju köra Mongoliet – Moskva
jag kör gärna hela sträckan.

16 February, 2014 at 18:04

Martin Segelström

said

På årsmötet 28 mars så har vi ett ypperligt tillfälle att prata lite om denna resa, hoppas alla kommer.

8 March, 2014 at 07:45

Martin Segelström

said

Du har rätt Oskar… Knapparna måste sitta för nära… 🙂

12 March, 2014 at 20:05

Martin Segelström

said

Som det det ut nu så är Tibet, Nepal och Indien inte aktuellt. Ingen carnet ska behövas är tanken.

<span style=”line-height: 1.5em;”>Förslag:</span>

Kostnader för guide i Kina skall delas per icke studerande i Grund, Gymnasie eller Högskola i samresa med betalande vuxen.

Öst-väst
Förslag till resealternativ baserat på enkelhet (ingen hänsyn taget till eventuell sponsring):
Göteborg till Korea är det billigaste alternativet, färja Korea-Kina i grupp över Kina sedan valfri takt och valfri resväg hem EFTER Kina, kanske 2 grupper.
Fördelen med detta är flera : billigare färja,  mindre kostsam guide, valfri takt hem ingen tidspassning. Även jättebilar får plats 😉 Även möjlighet till alternativ, Peders rutt utan Kina om någon vill missa Kina.

Väst -öst alt1
Resan startar i Helsingfors, sedan Ryssland, Kazakstan, Mongoliet, Kina i samlad grupp.

Väst-öst alt2
Resan startar i Helsingfors, sedan Ryssland, Kazakstan, Mongoliet till Vladivostok och färja till Korea, med skeppning hem eller vidare.

Väst -öst alt3
Start i Sverige sedan Stan- länderna till  Kazakstan, Mongoliet, Kina i samlad grupp.
Nackdel tar minst 1,5 veckor längre, dyrare visum, lite farligare.

Rundtur:
Resan startar i Helsingfors, sedan Ryssland, Kazakstan, Mongoliet Stan-länderna hem till Sverige. Lite synd, när nu möjlighetet att en gång i livet resa genom Kina.

Vad tycks?

Obs! tänk på att utanför Gröna kortet -länderna så är det endast en BEGRÄNSAD trafikförsäkring som gäller svenska resenärer i svenkreggat fordon gäller alltså EJ om man kör på ickesvenskt barn under vägen… och max i 162 dagar utanför Sverige

12 March, 2014 at 20:06

Klas Boethius

said

Först om trafikförsäkringen. Mitt försäkringsbolag har inte sagt riktigt samma sak. det är trafikförsäkring som gäller och den gäller över allt i världen. den täcker endast motpartens skador. Barn, bil, Cykel eller åsna gör ingen skillnad. Inget på egna bilen eller egna personskador.

Detta gäller när man åker utanför gröna kortet.

Vad gäller egna personskador så gäller hemförsäkringen under 45 dagar och därefter måste man ha tilläggsförsäkring.

Man måste vara medveten om att om det händer något med bilen så står man för hela kostnaden. När det gäller den här typen av resor  så SKA MAN ALDRIG ÅKA OM MAN INTE HAR RÅD ATT FÖRLORA BILEN.

Jag har lovat mig själv att aldrig skeppa min bil på en båt igen. Aldrig. Med ett undantag, Gotlandsbåten.

Rutterna passar inte riktigt för mig. ska jag till Kina då ska jag in i Kina inte stå utanför och hoppa, så här är min rutt tänkt.

Sverige – Ryssland- Kazakstan. – Ryssland – Mongoliet -Kina, minst ner till Terrakottagubbarna gärna till kusten. Upp genom kina och där ligger Gobiöknen och väntar. “Stan” länderna och norr om Kaspiska havet och Kazakstan och om man är flera bilar så är det möjligt att ta olika vägar hem efter Kazakstan beroende på tid.

Att jag vill åka den norra vägen till Kina beror att genom Rysslands skogar kan det var oerhört tråkigt då är det bättre att ha det gjort när man åker hem.

Jag kan jämka vägval men jag åker inte båt igen. Jag är ju pensionär så tiden spelar mig ingen roll

Jag är ensam i bilen så vill någon göra sällskap i bilen hela eller delar av resan så går det nog bra. Om vi inte blir osams i Ulan Bator då får du gå hem.

Jag kommer inte på årsmötet. Om det är aktuellt med ett Gotlandsmöte om Kinaresan så är alla SWESare välkomna även om ni inte ska till kina i denna vända. Bästa årstiden på Gotland är i slutet av september men det går bra när som helst under förutsättning att jag hunnit hem.

Lycka till med årsmötet.

Jag tror att jag är i San Carlos just nu

Klas

 

 

13 March, 2014 at 01:41

Jonny Andersson

said

Så här säger mitt försäkringsbolag  (IF):

“Om fordonet varit utomlands i mer än 182 dagar i sträck när skadan inträffar, så lämnas i regel ingen ersättning vid skada om du skulle orsaka ett försäkringsfall”

“Trafikförsäkringen gäller i hela världen enligt trafikskadelagen för skada som i följd av trafik med svenskregistrerat fordon tillfogas svensk medborgare eller den som har hemvist i Sverige.”

Jag ringde för säkerhets skull och frågade, och dom förtydligade för mig att den endast gäller för svenska medborgare i bilen, ej sak eller personskador utanför bil.

Kanske det är dags att vi byter bolag och väljer bort IF…

 

13 March, 2014 at 05:48

Jonny Andersson

said

Försäkring, fortsättning.

Efter fördjupad kontakt med mitt försäkringsbolag så fick jag följande information. Skador utanför “gröna kortetländerna” regleras av trafikskadelagen TSL och om jag förstår det rätt så borde det vara lika i alla bolag (det hjälper då inte att byta bolag).

För att testa min tes så kollade jag upp villkoren i Folksam och hittade det här i det finstilta :”Trafikförsäkringen gäller alltid i hela världen enligt trafikskadelagen (TSL) för skada som i följd av trafik med svenskregistrerad bil tillfogas svensk medborgare eller den som har sin hemvist i Sverige.”
<p align=”LEFT”>Grundregeln är som alltid : Tro inte att du är försäkrad…</p>
<p align=”LEFT”>Det hör till saken att vid min första kontakt med IF så talade man tydligt om för mig att försäkringen gäller som vanlig trafikförsäkring i hela världen.</p>
 
<p align=”LEFT”>Trafikförsäkringen gäller alltid i hela världen</p>
<p align=”LEFT”>enligt trafikskadelagen (TSL) för skada som i</p>
<p align=”LEFT”>följd av trafik med svenskregistrerad bil tillfogas</p>
<p align=”LEFT”>svensk medborgare eller den som har sin</p>
hemvist i Sverige.

13 March, 2014 at 06:48
Viewing 20 posts - 81 through 100 (of 106 total)

The topic ‘Ryssland-Mongoliet-Kina- Tibet- Nepal–Indien-2015’ is closed to new replies.

Om SWES

SWES är en organisation vars mål är att föra samman människor med ett gemensamt intresse i resande, natur och äventyr – jorden runt. Föreningen ger medlemmarna ett forum för likasinnade där erfarenheter, genomförda projekt och framtida äventyr kan delas.

Varför SWES?

Målet med SWES är att stödja medlemmarna i deras mål att nå avlägsna platser i världen. Medlemmarna kan resa med båt eller bil, rida, paddla kanot, cykla eller gå och resans längd kan variera mellan 10 km eller 10.000 km. Resan ska genomföras utan resebyråer och resorna går ofta till områden som sällan eller aldrig besökts av turister.


Följ oss på: Facebook
Copyright © 2021 SWES
All rights reserved.

Bankgiro-nummer: 420-8948 Swish-nummer: 123 048 58 05 IBAN: SE9395000099601805164264 SWIFT/BIC: NDEASESS

Partners

Expedition_Store