Ryssland-Mongoliet-Kina- Tibet- Nepal--Indien-2015

Ryssland-Mongoliet-Kina- Tibet- Nepal–Indien-2015

Home Forum Turer och expeditioner Ryssland-Mongoliet-Kina- Tibet- Nepal–Indien-2015

Viewing 20 posts - 61 through 80 (of 106 total)
Author Posts
Author Posts

Jonny Andersson

said

Men i vissa länder stämplas bilar in i passen och då kommer man inte ur landet, så är det även i Marocko sedan ett drygt år.

15 February, 2014 at 07:47

Jonny Andersson

said

Precis som Klas säger så kan man proppa en container full med allt möjligt bara man deklarerar och tullar för varorna, men det är olika forwarders som skeppar fordon och dom som skeppar styckegods, och dom är specialiserade på olika områden. Brokers /forwarders som fixar ALLT brukar vara ännu dyrare.
Att frakta gods runt om i Världen är billigt. Det är hanteringen (av pålastning, tullning, och vinst till brokers, mm) som är dyrt, det gäller att hitta rätt brokers, priserna kan variera med över 100 % då flera olika företag skall ha sin vinst på samma frakt.

15 February, 2014 at 08:28

Klas Boethius

said

Jag hade inte tänkt till tillräckligt i går om att ha olika förare på ut och hemvägen. Nu har jag tänkt lite mer och jag tror att det kanske kan ordnas om man bara är förberedd och har rätt papper med många stämplar. i dagsläget är det ingen av oss som vet vilka regler som gäller i de länder vi tänker passera men det är helt klart att det är värt att undersöka.
Det handlar om att spara halva kostnaden (kanske)
Jonny har mycket mer erfarenhet än vad jag har om frakter och har säkert helt rätt. Jag bävar för den dag jag skall frakta hem bilen och dom säger att bilen skall vara tom och jag måste slänga allt utom det jag orkar bära till flyget.

15 February, 2014 at 13:53

Martin Karlsson

said

Rent spontant så känns det som man ska göra bytet när man passerar gränsen,
Så att en stämplar ut och en annan stämplar in bilen i nästa land…
Finns kanske enklare alternativ.

Även om någon väljer att dela bil så är det ju inget som är hinder för att andra skicka hem bilen…

15 February, 2014 at 14:15

Jonny Andersson

said

6 gånger har jag fraktat 11 bilar med RoRo , har haft bra med delar undangömda samtliga gånger utan problem.
I Kina kan man deponera pengar i tullen om annan person skall köra tillbaks bilen, men…
Man vill ju ha tillbaks pengarna också.

15 February, 2014 at 14:16

Jonny Andersson

said

Från första gången jag skeppade en bil till den billigast gången skilde det över 300 % i pris! bra kontakter är viktigt.
Jag kontaktade min broker, tyvärr så ville han inte befatta sig med motorfordon i containers, synd, för då hade vi kunnat kommit billigt undan.

15 February, 2014 at 14:19

Östen Brunnelöv

said

Huvudsaken att min bil är möjlig att få med! Har i värsta fall en möjlighet att åka vår 120 men vill gärna åka o bo bekvämt!
Är verkligen sugen på att träffas för planering o fördelning av arbetsuppgifter inför en resa!

15 February, 2014 at 16:28

Martin Karlsson

said

Årsmötet kommer troligtvis vara i slutet på mars eller början på April. Då kommer vi att träffas, hoppas jag. Så kan vi planera nästa möte.

15 February, 2014 at 16:51

Olof Tegsjö

said

Det här låter oerhört spännande. Lite spretigt hittills, precis som det ska vara i planeringsfasen. Vi är intresserade av att följa med om vi kör i länder utan carnet.

Jonny (och alla andra): Kina, men container hem, är ett av många alternativ som nämnts. Är det ett “levande” alternativ, som flera är intresserade av? Jag uppfattar det som att containern skulle kosta mindre än 30 tkr om man skruvar loss taktältet.
Jonny: Är det möjligt att göra detta på 5 veckor eller mindre? Mer semester får jag nog inte… Är det i intervaller 15 juni till 15 augusti som gäller? Hur tänker ni kring boende? Enbart tält?

15 February, 2014 at 21:37

Jonny Andersson

said

Jag blir tvungen att använda container (MC). Vi skall även ha i åtanke att ju flera vi är ju större förhandlingskraft när vi skall pruta på fraktkostnader, är vi flera så finns även möjligheten att hyra 40-fotscontainer för 2 bilar alternativt bil / MC (flera).

Restiden är mycket beroende på vägval, Moskva-Mongoliet är snabbast, inkluderas staterna söder om Ryssland ökar restiden med 1,5 vecka. det tar tid att hantera hemfrakten, men detta kan skötas av dom som har mer tid. 5 veckor kan vara kort men fullt möjligt till hamn i Kina. För att hålla nere guidekostnaden skall samtliga välja ungefär samma plats att resa ut ur Kina.

Alla har vi begränsat om tid.
Årsmötet är en bra startpunkt för ett mera rakt upplägg av resan, på Gotland i sommar /höst kan planeringen fortsätta.

Jag har även några intresserade genom BMW klubben, det ser ut som om resan kan bli av.

16 February, 2014 at 09:55

Johan H

said

@Jonny A

Hej!
Hur många resenärer/ekipage har du fått ihop?

16 February, 2014 at 10:25

Jonny Andersson

said

Många intresserade, många kommer att hoppa av.
Bara en sån sak att vi inte har presenterat datum
ännu gör att vi kommer tappa en hel del.

Håller vi nere restiden så tror jag på 10
personer.

16 February, 2014 at 10:41

Johan H

said

@Jonny A.
Du som får anses vara lite av Swes Kinakännare… Vilka månader är mest lämpade? Själv har jag inte läst på angående klimatet,
är det någon del som drabbas av extrema skyfall med bortspolade vägar mm, så kanske man bör välj tidpunkt noggrant.

16 February, 2014 at 11:11

Jonny Andersson

said

En resa som sträcker sig mellan Sverige och Kina/Thailand omfattar många klimatzoner. Mongoliet vill man nog helst besöka på sommaren och Thailand på vintern. Sträckan till Kina över Mongoliet går även genom Gobiöknen, temperaturen i den Mongoliska sidan av Gobiöknen ligger normalt under 30 grader sommartid och kraftiga sandstormar kan förekomma under våren. Från Ulan Bator till Peking så går det en bra mestadels asfalterad väg. I södra Kina kan vi räkna med mycket regn… Det är således omöjligt att hitta “rätt” period för en så här lång resa.

Vi får nog anpassa oss till att resa när dom flesta kan vara lediga och räkna med att tappa några som tiden inte passar för.

Ni som är riktigt intresserade får gärna komma in med önskemål om avresedatum.

16 February, 2014 at 13:13

Caroline af Ugglas

said

I min familj hejar vi på början/mitten av Juni som starttid.

16 February, 2014 at 14:10

Peder S

said

För en massa år sedan initierade jag en resa från S Korea till Stockholm (innefattande motorcyklar och 4X4). Routen var S.Korea, Ryssland (med start i Vladivostok), Ryska Sibirien, Mongoliet, Ryssland, Kazakstan, Ryssland. Av olika anledningar följde jag inte med på turen.
Men, poängen är att jag har kontakt med Wallenius/Eurokor (samägs av Hyndai och Wallenius). Det är möjligt att vi kan få transporter gratis från Göteborg till Kina alt S Korea. Omvänd ordning går inte då fartygen oftast är fulla med billeveranser. Så, konkluderingen är att starta resan från Kina alt S. Korea till Sverige.
– Om ett sådant upplägg är intressant, skulle jag kunna tänka mig att deltaga.

16 February, 2014 at 14:26

Johan H

said

@Peder.
Ett mycket bra uppslag, det gäller bara alla papper är 100% så resan inte tar slut redan i tullen.

16 February, 2014 at 14:48
Viewing 20 posts - 61 through 80 (of 106 total)

The topic ‘Ryssland-Mongoliet-Kina- Tibet- Nepal–Indien-2015’ is closed to new replies.

Om SWES

SWES är en organisation vars mål är att föra samman människor med ett gemensamt intresse i resande, natur och äventyr – jorden runt. Föreningen ger medlemmarna ett forum för likasinnade där erfarenheter, genomförda projekt och framtida äventyr kan delas.

Varför SWES?

Målet med SWES är att stödja medlemmarna i deras mål att nå avlägsna platser i världen. Medlemmarna kan resa med båt eller bil, rida, paddla kanot, cykla eller gå och resans längd kan variera mellan 10 km eller 10.000 km. Resan ska genomföras utan resebyråer och resorna går ofta till områden som sällan eller aldrig besökts av turister.


Följ oss på: Facebook
Copyright © 2021 SWES
All rights reserved.

Bankgiro-nummer: 420-8948 Swish-nummer: 123 048 58 05 IBAN: SE9395000099601805164264 SWIFT/BIC: NDEASESS

Partners

Expedition_Store