Ryssland-Mongoliet-Kina- Tibet- Nepal--Indien-2015

Ryssland-Mongoliet-Kina- Tibet- Nepal–Indien-2015

Home Forum Turer och expeditioner Ryssland-Mongoliet-Kina- Tibet- Nepal–Indien-2015

Viewing 20 posts - 41 through 60 (of 106 total)
Author Posts
Author Posts

Klas Boethius

said

Eksta strax innanför Karlsöarna ca 5 mil söder Visby. i bland häpnar jag själv över utvecklingen men numera finns det flyg, om det behövs hämtar jag vid flyget ( det är sånt man får vänja sig vid om man vill ha besök)

7 February, 2014 at 21:49

Martin Segelström

said

Fraktpriset verkar vara överkomligt. Är det samma pris på två 20fot och en 40fot?

Jag har två platser i bilen från fastlandet till Gotland.

Om 6 veckor är min tid ska man satsa på 7 eller 8 då?
Hade 8 veckor i tanke från början.

7 February, 2014 at 22:14

Fredrik Karlsson

said

Ojojoj det här låter intressant måste bara lyckas övertala familjen också… 🙂

8 February, 2014 at 13:26

Jonny Andersson

said

40 fotscontainer är dubbelt så dyr, men blir billigare (delat på 2) då det bara är 1 hanteringskostnad.
Observera att det blir tillägg för motorfordon ( dyrare försäkring då fordonen innehåller brännbara oljor, mm).
Taktält kan monteras bort och placeras bredvid fordonet.

9 February, 2014 at 16:39

Östen Brunnelöv

said

Hoppas det finns möjlighet att skeppa större fordon som inte ryms i container? Min bil är 665x212x330!
Prioriterar def resa som inte kräver dyrt Carnet.

9 February, 2014 at 20:08

Martin Segelström

said

Östen du får köra hem bilen… 😉
Instämmer med att det är till fördel om man slipper Carnet!

9 February, 2014 at 20:11

Östen Brunnelöv

said

Visst det är ju nära!
Hoppas dock på en annan lösning!

10 February, 2014 at 12:58

Linus Hjelm

said

Detta låter verkligen högintressant tycker jag! Är dock även intresserad av det reseförslaget till Iran så det blir att välja mellan jorgubbstårta och cheescake…!!!

12 February, 2014 at 13:30

Jonny Andersson

said

Fått lite info från mina speditörer:
RoRo fartyg från HongKong där ALLT ordnas från Sverige kostar 21 289 kr inkl moms och SAMTLIGA avgifter, baserat på Toyota Hilux med taktält. (prisuppgift från 2014-02-14). Max 1/4 tank bränsle får finnas ombord, fordonet hämtas inom 3 dagar.

Östens bil blev lite svårare, MINST 10 000 kr till. Import and Export Forwarding

InfraNordic Shipping & Forwarding AB
Ralf Svärd
S-402 41 GÖTEBORG, SWEDEN
Mail: ralf@infranordic.se
Phone: +46(0)31-333 20 91
Fax: +46(0)31 -333 20 90
Web: http://www.infranordic.se

Container eller RORO bokat direkt i Kina är betydligt billigare men betydligt krångligare. 16 500 kr verkar vara en summa som återkommer vid bokning direkt på plats.

Bil i container räknas som farligt gods, bränsletanken måste tömmas, och batterisyra skall hällas ut. vet ej hur gelbatterier räknas.
Hämtning i Rotterdam minskar priset en hel del.

14 February, 2014 at 17:00

Martin Segelström

said

Priset 21.289kr är det till Sverige eller Rotterdam?
När det gäller RoRo frakt, hur är det med prylar man har i bilarna?
Måste bilarna vara tömda eller kan man ha kvar prylar i bilarna utan att de får fötter?

14 February, 2014 at 17:28

Jonny Andersson

said

Priset är till Sverige, eller jag menar Göteborg. Priset är dagsaktuellt och inkluderar samtliga avgifter i bägge ändar, priset baseras på det bekvämaste sättet (allt sköts från Sverige).

Det får inte finnas för mycket löst i bilarna, det som accepteras är div extradäck tomma extradunkar, begagnade reservdelar, mm. Inga nyköpta inportprylar. ‘Allt måste vara begagnat och gömmas så gott det går.

Jag har skeppat på det sättet 6 gånger och det har funkat bra samtliga gånger.

Annars finns 40 fotscontainers för 2 bilar, ingenting annat än bilar får importeras samtidigt.

14 February, 2014 at 18:29

Jonny Andersson

said

När jag importerar till mitt företag så använder jag speditörer i Kina, då kostar en 20 fots container 13 500 kr till Göteborg, men det verkar vara ett tillägg på minst 3000 kr för farligt gods. Dom verkar ej heller vara så roade att skeppa bilar, men när (om) det närmar sig kan jag göra ett försök (om ett år), men nu vet vi priserna med Svenska forvarders, så vi har ett tak att göra budget på.

14 February, 2014 at 18:34

Jonny Andersson

said

Guide o fraktkostnad = 2 personer som delar på en bil samt 10 personer som delar på guide i Kina kanske hamnar tot på 13-14 000 kr / person.

14 February, 2014 at 18:37

Martin Segelström

said

Låter bra.
Det betyder att bilarna måste vara lika tomma oavsett fraktsätt.
Känns bekvämt att skicka bilarna till Göteborg blir enklare med hämtningen.

14 February, 2014 at 18:40

Klas Boethius

said

Skulle vi inte kunna samordna oss så att en grupp åker till Kina och en annan åker hem i samma bilar. Det skulle bli betydligt billigare för alla. vi skulle dessutom få möjlighet att välja, de som vill åka södra vägen åker till Kina och de som vill åka norra vägen åker hem eller tvärt om.
Att skeppa bil på båt från utländsk hamn är alltid besvärligt och vanskligt. Förutom alla korrumperade personer så skall man vid en viss dag leverera sin bil till en viss hamn. Ett jordskred tar vägen, försenad tre dagar, en deltagare halkar och bryter benet, försenad tre dagar. Saker händer och kommer du försent till båten så går nästa båt kanske om fyra veckor, vad gör vi då.
jag tycker det är en ganska bra ide att kombinera. Det öppnar för så många möjligheter.

14 February, 2014 at 18:41

Klas Boethius

said

Jag tror att det därmed tomma bilar är lite olika beroende på vilket bolag det är och var i världen man är.
När jag fraktade från Göteborg till Kanada med RORO så skulle bilen vara TOM och då menade dom tom, inte en enda grej fick finnas i bilen, ett reservhjul på ordinarie plats inga kläder, inga verktyg, inga reservdelar ingen kastrull osv. tom.
Med container fick man ha hur mycket prylar som helst, man fick proppa containern proppfull med husgeråd. men det måste finnas en lista på varenda grej, allt skall med. Då i maj 2013 kostade containern 25% mer.
I RORO nästan tom bränsletank (1/4 gick bra) inga reservdunkar och framför allt ingen gasoltub
I container nästan tom tank, inga reservdunkar, ingen gasol och alla batterier frånkopplade. det där med batterisyra har ingen klagat på så det har jag inte brytt mig om.

14 February, 2014 at 19:04

Caroline af Ugglas

said

Mycket att ta ställning till. Vi bör ses. Detta MÅSTE bli av!

14 February, 2014 at 21:11

Johan H

said

@Klas:

En mycket bra idé att dela på körandet. Stämplas bilen in i passet och i så fall blir det problem för den som fört in fordonet i Kina?
Det blir ju inte skoj att stå på flygplatsen och argumentera med någon trög tullare och få se sin flight gå…

14 February, 2014 at 21:46

Jonny Andersson

said

I carnèn kan man skriva in flera namn och på detta sätt ha annan förare på hemvägen.

15 February, 2014 at 07:45
Viewing 20 posts - 41 through 60 (of 106 total)

The topic ‘Ryssland-Mongoliet-Kina- Tibet- Nepal–Indien-2015’ is closed to new replies.

Om SWES

SWES är en organisation vars mål är att föra samman människor med ett gemensamt intresse i resande, natur och äventyr – jorden runt. Föreningen ger medlemmarna ett forum för likasinnade där erfarenheter, genomförda projekt och framtida äventyr kan delas.

Varför SWES?

Målet med SWES är att stödja medlemmarna i deras mål att nå avlägsna platser i världen. Medlemmarna kan resa med båt eller bil, rida, paddla kanot, cykla eller gå och resans längd kan variera mellan 10 km eller 10.000 km. Resan ska genomföras utan resebyråer och resorna går ofta till områden som sällan eller aldrig besökts av turister.


Följ oss på: Facebook
Copyright © 2021 SWES
All rights reserved.

Bankgiro-nummer: 420-8948 Swish-nummer: 123 048 58 05 IBAN: SE9395000099601805164264 SWIFT/BIC: NDEASESS

Partners

Expedition_Store