Ryssland-Mongoliet-Kina- Tibet- Nepal--Indien-2015

Ryssland-Mongoliet-Kina- Tibet- Nepal–Indien-2015

Home Forum Turer och expeditioner Ryssland-Mongoliet-Kina- Tibet- Nepal–Indien-2015

Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 106 total)
Author Posts
Author Posts

Östen Brunnelöv

said

M:s information är den jag lyckats hitta. Andra tips på info om var Carnet är nödvändigt!
Ett elände med både oro för säkerhet och ekonomiskt trassel p g a Carnet!

5 February, 2014 at 12:21

Klas Boethius

said

Jonny har startat en informationstråd om Carnet på annan plats på forumet. där finns mer att läsa.
Carnet är stora pengar som man binder under resan men man får tillbaks hela garantibeloppet om man inte är så dum att man går och säljer bilen i främmande land.

5 February, 2014 at 13:42

Klas Boethius

said

Det verkar som det finns intresse för en resa till Kina 2015.
Jag har ett förslag:
Att alla som är intresserade träffas hemma hos mig någon gång i sommar 2014.
På Gotland. Så vi kan prata ihop oss och lära känna varandra lite mer.
Givetvis är även andra SWESare välkomna
Se det som en liten provresa för att kolla grejerna.
Klas

5 February, 2014 at 13:55

Caroline af Ugglas

said

Jag har kollat runt och blir inte riktigt klok på huruvida man får köra egen bil i Kina. Även om man får det i en provins så kan det vara kalla handen i en annan. Är det någon som har koll? Här är en firma som anordnar resor med guide i Kina.http://www.china-driving.com/en/

6 February, 2014 at 10:46

Jonny Andersson

said

Klas förslag om träff är bra! Men Gotland ligger så lång bort, vet inte om jag vågar åka till en så avlägsen och exotisk plats…

6 February, 2014 at 12:11

Klas Boethius

said

Jag håller med att Gotland ligger långt borta det är knappt att jag vågar åka hem.
Nej alvarligt talat Gotland är nära det är fastlandet som ligger avsides till.

6 February, 2014 at 13:42

Klas Boethius

said

Jag hade kontakt med http://kinalotsen.se/ för ett par år sedan han var då nystartad och var bra att ha att göra med. Han kunde ordna med studenter som ställde upp som guider, betydligt bättre än statliga guider.
Jag har även haft viss kontakt med “Skalman” på Landrover forum han var tror jag den första som körde själv genom Kina finns dokumenterat i http://www.swedishoverlanders.se. han kan eventuellt vara intresserad av att göra om resan om inte annat skulle det vara roligt att få med honom på en träff på en exotisk plats tex på stranden nedanför strandängarna vid mitt hus

6 February, 2014 at 13:53

Jonny Andersson

said

Container från Guanzhou (Hongkong) är billigast till Sverige (Göteborg) . Kostar 13 500 kr inkl alla avgifter.

6 February, 2014 at 15:16

Jonny Andersson

said

Det är förvånansvärt många som har hört av sig till mig angående den här resan, jag är uppe i ca 10st seriöst intresserade!
Är det någon därute som är intresserad att åka MC vore det kul om ni hör av er.

6 February, 2014 at 15:19

Östen Brunnelöv

said

Vi är abslolut intresserade av att åka till Gotland för att planera! Tycker att alternativet med Laos o vidare till Thailand låter spännande och som ett alternativ! Vårt något större fordon får väl transporteras på annat sätt än container! Kan man ta vår bil till Gotland kan man väl få hem den från Hongkong eller Thailand!

6 February, 2014 at 18:25

Martin Segelström

said

De tycker jag vi kan göra, kolla lite snabbt och skulle kosta ca 2000kr T/R 2pers med bil. ca 2900kr T/R 4pers och bil.
Skulle gärna besöka Gotland men har inget emot om det skulle passa med min semester så det går att stanna mer än över helgen.

6 February, 2014 at 19:42

Martin Segelström

said

Om man skickar hem bilen så antar jag att det är i container, hur hög är containern? Hur hög kan bilen vara? Finns väl två höjder eller?

6 February, 2014 at 20:03

Jonny Andersson

said

En containers kapacitet anges i TEU (Twenty-Foot Equivalent Units). En container som är 20 fot är “1 TEU” och flera antal “TEU” utgår från kapaciteten hos en 20-fots container,  där en 20 fots container (“dry container 20′ standard steel”) lastar 33,2 kubikmeter gods utifrån de interna lastmåtten som är (längd) 5,900 mm * (bredd) 2,352 mm * (höjd) 2,393 mm.
En 40 fots container kan tex innehålla bil plus ett par motorcyklar.

Jag skeppar normalt från Guangzhou norr om Hongkong till mitt företag därför kan jag priserna, Jag kom dock att tänka på att det är troligtvis är ett tillägg i fraktkostnaden om containern innehåller fordon, vi kan troligtvis använda oss av min broker för att hålla priserna nere. Kan fordonen hämtas i Rotterdam blir det billigare frakt (vi slipper en omlastningskostnad). Att frakta containers runt om i Världen är billigt, det är hanteringskostnaderna runt omkring som är dyrt.

7 February, 2014 at 07:33

Caroline af Ugglas

said

Så när tycker ni att planeringsmöte ska gå av stapeln? Kan alla som är intresserade av resan åka till Gotland?

7 February, 2014 at 07:40

Jonny Andersson

said

Jag är troligtvis i Nordafrika under juli augusti.

7 February, 2014 at 08:31

Jonny Andersson

said

Räknat mil, tror att Sverige-Guangtzhou blir 1300 mil.
Sverige- Mongoliet bör gå på 3 veckor.
Mongoliet- Guangtzhou samma tid, inkl lastning av fordon.
Så 6 veckor minst är en realistisk tid.

7 February, 2014 at 08:46

Jonny Andersson

said

Om vi låter klas komma med några förslag med datum för planeringsmöte så får vi försöka att rätta in oss.
Före 9 juni eller helst efter augusti skulle funka bäst för mig.

7 February, 2014 at 09:09

Klas Boethius

said

Jag måste komma hem i maj för längre räcker inte mina pengar. Därefter är jag ledig hela sommaren och min dörr är öppen för alla besök.
Den här sista månaden har varit ruskigt dyr och ändå sitter jag fast på ett och samma hotell

7 February, 2014 at 14:04

Caroline af Ugglas

said

Jag kommer att veta inom kort hoppas jag när jag i såfall kan komma till Gotland. Det är lite Spanien, Kola halvön och jobb som ska bestämmas först. I början av Juni är kanske inte helt fel. Var på Gotland bor du?

7 February, 2014 at 15:58
Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 106 total)

The topic ‘Ryssland-Mongoliet-Kina- Tibet- Nepal–Indien-2015’ is closed to new replies.

Om SWES

SWES är en organisation vars mål är att föra samman människor med ett gemensamt intresse i resande, natur och äventyr – jorden runt. Föreningen ger medlemmarna ett forum för likasinnade där erfarenheter, genomförda projekt och framtida äventyr kan delas.

Varför SWES?

Målet med SWES är att stödja medlemmarna i deras mål att nå avlägsna platser i världen. Medlemmarna kan resa med båt eller bil, rida, paddla kanot, cykla eller gå och resans längd kan variera mellan 10 km eller 10.000 km. Resan ska genomföras utan resebyråer och resorna går ofta till områden som sällan eller aldrig besökts av turister.


Följ oss på: Facebook
Copyright © 2021 SWES
All rights reserved.

Bankgiro-nummer: 420-8948 Swish-nummer: 123 048 58 05 IBAN: SE9395000099601805164264 SWIFT/BIC: NDEASESS

Partners

Expedition_Store