Home › Forum › Turer och expeditioner › Ryssland-Mongoliet-Kina- Tibet- Nepal–Indien-2015
Tagged: Mongoliet- Kina-laos thailand
- This topic has 105 replies, 13 voices, and was last updated 6 years, 10 months ago by
Olof Tegsjö.
Author | Posts |
---|---|
Author | Posts |
Jonny AnderssonsaidRoger Lenngren på hbt.se anordnar en resa med start i Sverige sommaren 2015. |
|
Martin KarlssonsaidJag tycker detta låter intressant. |
|
Klas BoethiussaidLåter inte dumt. Vore något för mig i varje fall den delen genom Kina för att dela på guidekostnaden. |
|
Caroline af UgglassaidHur lång tid skulle du säga att resan tar i anspråk? |
|
Jonny AnderssonsaidRäkna med 3 veckor till Mongoliet 10 dagar till Indien. |
|
Jonny AnderssonsaidResan kan gå över Tibet/llasa Nepal/Katmandu till Indien. |
|
Oskar WibergsaidÄr “uppbokad” 2014 och 2015, men ser att Sverige – Indien går av stapeln 2016, det hade varit en plan 🙂 |
|
Jonny AnderssonsaidSverige – Indien är en resa som inte kräver dyra “guider” , den resan är betydligt billigare att genomföra. Jag tycker också att 2015 är lite kort framförhållning för en så pass stor resa, men får vi ihop så pass många som är intresserade att priset för guiden blir överkomligt så kanske resan blir av. Annars kanske 2016… |
|
Caroline af UgglassaidJag är på! Jag är mest intresserad av mongoliet, kina. Det är ju om 1,5 år så längre framförhållning behövs inte för mig. |
|
Jonny AnderssonsaidTalat med Motormännen idag. |
|
Jonny AnderssonsaidRÄTTELSE ! |
|
Jonny AnderssonsaidFör att slippa deponera 150-300 000 kr skulle en resa kunna se ut på följande vis: Sverige-Ryssland-Mongoliet-Kina med container hem från Tianjin sydost om Peking. Eller: Sverige-Ryssland-Mongoliet-Kina-Laos-Thailand -container hem. |
|
Jonny AnderssonsaidCARNET: Carnetens storlek bestäms av det “dyraste” landet. |
|
Martin KarlssonsaidÄr bra om man kan slippa carnet de passage. Hur skulle det vara att fortsätta till Singapore och sen skicka hem bilen? |
|
Klas BoethiussaidSingapore är en bra hamn. Singapore hör till de rena staterna dvs allt fungerar och inga mutor men du måste ha carnet för Malaysia och Singapore. Tailand däremot är bra och hör till de rena staterna och utan carnet. det är besvärligt med bil i Singapore man måste betala en massa olika avgifter av olika slag. jag fick åka runt med taxi en halv dag för att ordna tillstånden och betal avgifter för att åka från hamnen till gränsen. |
|
Jonny AnderssonsaidMalaysia och Singapore 100 % carnet. |
|
Jonny AnderssonsaidUppgifterna från Motormännen om carnet stämmer inte till 100 %, ibland kan man slippa undan, men följer man Motormännens lista så blir det inga obehagliga överraskningar vid gränser. Grundregeln är dock att försök alltid att slippa stämpeln i carnèn VID INFART. Ibland räcker det med 20 -30 dollar… Uppgifterna från motormännen hämtade jag 2014-02-02 men har förändrats under ett par år. Att förlora både bil och deposition är lite dyrt för oss flesta, lägg sedan på undvikandet av vissa riskområden så märker man att världen krymper… |
|
Jonny AnderssonsaidLite sammanfattning: Sverige-Mongoliet-Kina Laos-Thailand Kräver i dag ingen carnèt. Saker kan förändras över en natt! Länder som inte kräver en carnèt kan i stället kräva en deposition vid gräns, en deposition som kan vara (är) krångligt att få tillbaks, men vad jag känner till i dag så är resan Sverige-Kina och även fortsättning Laos och Thailand bara belagd med “guideavgift”. Jag har tidigare hyrt guider i Kina och det är inte särskilt svårt om man åker in vid kända infarter, men om man åker “baklänges” så måste man övertyga guiden om att man verkligen kommer till gräns, man måste då betala allt i förväg. och då är det bra om man har kontakter med guider man använt tidigare. Så en resa Sverige-Kina med delad guideavgift är en förhållandevis säker och “billig” resa om man slipper ligga ute med en carnèt. |
|
Carl TernsellsaidKlart intressant för min del.j |
|
Östen BrunnelövsaidVar finns info om vilka länder som kräver Carnet? |
The topic ‘Ryssland-Mongoliet-Kina- Tibet- Nepal–Indien-2015’ is closed to new replies.