Ryssland-Mongoliet-Kina- Tibet- Nepal--Indien-2015

Ryssland-Mongoliet-Kina- Tibet- Nepal–Indien-2015

Home Forum Turer och expeditioner Ryssland-Mongoliet-Kina- Tibet- Nepal–Indien-2015

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 106 total)
Author Posts
Author Posts

Jonny Andersson

said

Roger Lenngren på hbt.se anordnar en resa med start i Sverige sommaren 2015.
Bil eller mc om tillräckligt intresse finns.
Sträcka 1 : Sverige genom Ryssland till Mongoliet.
Sträcka 2: Mongoliet genom Kina- Tibet-Nepal till Indien.
Sträcka 3: Indien Sverige (alternativt container till Sverige).
På denna resa finns möjlighet både att vända i Ryssland eller Mongoliet, att lämna kvar bilen i Indien för framtida resa när ledighet finns.

27 January, 2014 at 09:01

Klas Boethius

said

Låter inte dumt. Vore något för mig i varje fall den delen genom Kina för att dela på guidekostnaden.

28 January, 2014 at 14:21

Jonny Andersson

said

Räkna med 3 veckor till Mongoliet 10 dagar till Indien.
3 veckor indien Sverige.
‘Guide” i Kina kan kosta 60 000 kr per grupp!
Således en bra möjlighet att göra en resa genom Kina till rimligt pris om vi är några fordon som delar på guide.

29 January, 2014 at 20:43

Jonny Andersson

said

Resan kan gå över Tibet/llasa Nepal/Katmandu till Indien.
En resa som går i förhållandevis säkra områden med minimal risk för den här typen av resor.

29 January, 2014 at 20:49

Oskar Wiberg

said

Är “uppbokad” 2014 och 2015, men ser att Sverige – Indien går av stapeln 2016, det hade varit en plan 🙂
Får se vad frun säger om det …

30 January, 2014 at 18:30

Jonny Andersson

said

Sverige – Indien är en resa som inte kräver dyra “guider” , den resan är betydligt billigare att genomföra. Jag tycker också att 2015 är lite kort framförhållning för en så pass stor resa, men får vi ihop så pass många som är intresserade att priset för guiden blir överkomligt så kanske resan blir av. Annars kanske 2016…

31 January, 2014 at 07:43

Caroline af Ugglas

said

Jag är på! Jag är mest intresserad av mongoliet, kina. Det är ju om 1,5 år så längre framförhållning behövs inte för mig.

31 January, 2014 at 12:37

Jonny Andersson

said

Talat med Motormännen idag.
Nya regler uppdaterat 2014-02-02
Ryssland, Mongoliet, Kina, Laos, Thailand, kräver EJ carnet de passage.
Nepal, Indien, 100 % av fordonets värde i Sverige vid inköp (resedagen) av registerad auktoriserad bilhandlare.
Pakistan, Iran = 300 % !!!
Skall deponeras före färd till Motormännen i Sverige.
Om fordonet blir stulet, brinner upp, krockas till skrot så blir man av men bil och deposition OM inte man genom polis, tull, mm får intyg med mycket stämplar på att fordonet tex har skrotats, (ej troligt)…
Tidigare har depositionen varit på 40 000 kr.

3 February, 2014 at 10:21

Jonny Andersson

said

RÄTTELSE !
300 % deposition är det för INDIEN OCH PAKISTAN.

3 February, 2014 at 11:04

Jonny Andersson

said

För att slippa deponera 150-300 000 kr skulle en resa kunna se ut på följande vis:

Sverige-Ryssland-Mongoliet-Kina med container hem från Tianjin sydost om Peking.

Eller: Sverige-Ryssland-Mongoliet-Kina-Laos-Thailand -container hem.
Inga av dessa länder kräver Carnet.

3 February, 2014 at 11:12

Jonny Andersson

said

CARNET:
Det blev lite rörigt här men följande gäller:

Carnetens storlek bestäms av det “dyraste” landet.
Om man tex bara skall åka in i Iran så skall 100 % av bilen dagsvärde deponeras.
Om resan går genom Iran till Indien skall 300 % deponeras eftersom resan går genom Pakistan.
Om resan bara går i Indien skall 100 % deponeras men omfattas Nepal så är beloppet 300 %…

3 February, 2014 at 11:26

Martin Segelström

said

Är bra om man kan slippa carnet de passage. Hur skulle det vara att fortsätta till Singapore och sen skicka hem bilen?

3 February, 2014 at 21:15

Klas Boethius

said

Singapore är en bra hamn. Singapore hör till de rena staterna dvs allt fungerar och inga mutor men du måste ha carnet för Malaysia och Singapore. Tailand däremot är bra och hör till de rena staterna och utan carnet. det är besvärligt med bil i Singapore man måste betala en massa olika avgifter av olika slag. jag fick åka runt med taxi en halv dag för att ordna tillstånden och betal avgifter för att åka från hamnen till gränsen.

4 February, 2014 at 00:21

Jonny Andersson

said

Uppgifterna från Motormännen om carnet stämmer inte till 100 %, ibland kan man slippa undan, men följer man Motormännens lista så blir det inga obehagliga överraskningar vid gränser. Grundregeln är dock att försök alltid att slippa stämpeln i carnèn VID INFART. Ibland räcker det med 20 -30 dollar… Uppgifterna från motormännen hämtade jag 2014-02-02 men har förändrats under ett par år. Att förlora både bil och deposition är lite dyrt för oss flesta, lägg sedan på undvikandet av vissa riskområden så märker man att världen krymper…

4 February, 2014 at 07:33

Jonny Andersson

said

Lite sammanfattning:

Sverige-Mongoliet-Kina Laos-Thailand Kräver i dag ingen carnèt.

Saker kan förändras över en natt! Länder som inte kräver en carnèt kan i stället kräva en deposition vid gräns, en deposition som kan vara (är) krångligt att få tillbaks, men vad jag känner till i dag så är resan Sverige-Kina och även fortsättning Laos och Thailand bara belagd med “guideavgift”.

Jag har tidigare hyrt guider i Kina och det är inte särskilt svårt om man åker in vid kända infarter, men om man åker “baklänges” så måste man övertyga guiden om att man verkligen kommer till gräns, man måste då betala allt i förväg. och då är det bra om man har kontakter med guider man använt tidigare.

Så en resa Sverige-Kina med delad guideavgift är en förhållandevis säker och “billig” resa om man slipper ligga ute med en carnèt.

4 February, 2014 at 08:05

Östen Brunnelöv

said

Var finns info om vilka länder som kräver Carnet?
Verkar som om detta är ganska avgörande vart man kan åka utan alltför stora utlägg!

5 February, 2014 at 11:58
Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 106 total)

The topic ‘Ryssland-Mongoliet-Kina- Tibet- Nepal–Indien-2015’ is closed to new replies.

Om SWES

SWES är en organisation vars mål är att föra samman människor med ett gemensamt intresse i resande, natur och äventyr – jorden runt. Föreningen ger medlemmarna ett forum för likasinnade där erfarenheter, genomförda projekt och framtida äventyr kan delas.

Varför SWES?

Målet med SWES är att stödja medlemmarna i deras mål att nå avlägsna platser i världen. Medlemmarna kan resa med båt eller bil, rida, paddla kanot, cykla eller gå och resans längd kan variera mellan 10 km eller 10.000 km. Resan ska genomföras utan resebyråer och resorna går ofta till områden som sällan eller aldrig besökts av turister.


Följ oss på: Facebook
Copyright © 2021 SWES
All rights reserved.

Bankgiro-nummer: 420-8948 Swish-nummer: 123 048 58 05 IBAN: SE9395000099601805164264 SWIFT/BIC: NDEASESS

Partners

Expedition_Store