Preliminär resrutt och tidsplan för Klas

Preliminär resrutt och tidsplan för Klas

Home Forum Projektgruppens info om Kina 2015 Preliminär resrutt och tidsplan för Klas

Tagged: ,

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
Author Posts
Author Posts

Klas Boethius

said

RESA TILL KINA 2015

Klas Boethius

Preliminär resrutt och tidsplan.

Efter mötet i Djupvik där vi var och en hade sin uppfattning om vart vi skulle resa har jag gjort en egen plan.

Inget är definitivt och så här vill jag resa i den bästa av världar om allt fungerar. Jag är medveten om att det mesta kommer ändras innan jag är iväg men så här är drömmen.

 

Så här vill jag resa. Jag är medveten om att det är en dröm och drömmar brukar inte bli verklighet. Men jag vill försöka.

Mycket kommer att förändras innan jag är hemma igen. Planer ändras, nya resmål kommer till och andra visar sig vara omöjliga. Kom gärna med förslag och ännu bättre, gör mig sällskap.

Jag      ska nu sätta mig och läsa på om rutten och se om andra vägval kan vara av      intresse.

  • Jag      ska undersöka guidefrågan i Kina.
  • Är      resan möjlig att genomföra med tanke på Carnet och andra liknande hinder.
  • Jag      ska göra en budget för att se om jag har råd. Tidsplan finns i resplanen.

Förutsättningar för resplanen är:

  • Jag      räknar med att köra 40 mil om dagen då är driftstopp, gå på marknad,      handla mat och titta på vacker utsikt medräknat. Jag vet att 40 mil/dag är      lågt räknat, vissa sträckor har jag räknat med både 60 och 80 mil /dag.      Det har blivit ganska godtyckligt.
  • Tanken      är inte att köra mellan olika resmål för att bo på hotell. Jag fricampar      helst på bra platser mellan städerna om det går.
  • Titta      på Moskwa och liknande är inräknat i ”Dagar mellan föregående plats”. Jag      har även räknat med en vilodag i veckan, en dag då man inte transportkör.      Även vilodagen är inräknad i ”Dagar mellan föregående plats”. Jag tror att      tidsplanen är snålt tilltagen det finns ingen plats för problem.
  • Jag      har lagt in ”Snabba vägen hem”. Punkter där den som vill kan avbryta och      köra hem. Jag har räknat på sträckan till Stockholm.
  • Från      Ankara finns flera alternativ hem så där har jag avslutat min resan. För      min del, om jag orkar, vill jag gärna se Grekland.
  • På      grund av det politiska läget har jag inte sett Ukraina som ett lan jag      vill besöka.
  • Jag      har lagt till extra tid för gränsövergångar.
  • Kring      sista veckan i maj är en bra tidpunkt att starta en resa.

 

Attachments:
You must be logged in to view attached files.
14 June, 2014 at 15:28

Klas Boethius

said

Jag har gett upp att åka genom Kina.

Jag har undersökt eller snarare försökt att undersöka om det verkligen är genomförbart att som privat turist köra bil genom Kina.

det är för stora risker att man blir fast vid en provinsgräns eller blir stoppad av en bypolis och får vända om.

Jag struntar i Kina det får bli på annat sätt.

Från Mongoliet fortsätter jag direkt till -stan länderna

27 July, 2014 at 16:20

Olof Tegsjö

said

Ja, Kina är inte enkelt. Ryssland också osäkert. Det kändes dock som om det fanns stort intresse för en längre och en kortare tur sommaren 2015. Vi får arbeta vidare på detta när vi ses på höstmötet.

29 July, 2014 at 08:25

Klas Boethius

said

det är lite märkligt, problemet är att få in bilen i Kina, inte att köra runt i Kina. Om man köper eller hyr en bil kan man köra fritt runt omkring i Kina enligt en källa. Från annat håll uppges det att man måste ha kinesiskt körkort och det klarar inte jag, har svårt att läsa kinesisskka men det gör inget för jag förstår inte när dom pratar heller. Jag ger upp det får bli en sällskapsresa till Kina.

29 July, 2014 at 18:16

Linus Hjelm

said

I senaste numret av RoverLand var det en artikel om Ola Ringdahl som kört till Kambodja med familjen, genom Iran bl.a. Jag mailade honom och frågade hur det funkade med Carnet i Iran. Han tipsade om att vi skulle ta kontakt med en kvinna (Beatrice Magnusson) på Motormännen, det verkar som att det kan finnas en viss förhandlingsmöjlighet där. Nu är det väl mitt i semestern men jag tänkte höra med henne om detta. För jag antar att de flesta (alla) hellre skulle vilja åka söder om Kaspiska havet om möjligt!

30 July, 2014 at 12:30

Olof Tegsjö

said

Det är bra Linus. Jag har träffat Ola – det är en spännande familj som även rest från Kap till Kap. Sa han något om hur mycket de fått betala?

30 July, 2014 at 14:17

Linus Hjelm

said

Just det ja… höll på att glömma… Han bad mig hälsa dig Olof! Nä han sa inte mer än att det var nån avgift på 2000:- sen verkade det som att det finns ett viss förhanlingsmån vad gäller depositionen. På Motormännens hemsida har de en flik specifikt om att bila till Iran och där står det att man ska deponera 100% på bilens marknadsvärde, dock lägst 40.000:-. Men på Ola lät det som att om vi säger att vi är från SWES så kanske det går att diskutera, han betonade att det är just denna Beatrice vi ska prata med och ingen annan. Sen på deras hemsida står det att det räcker med en bankgaranti – så att man inte behöver ligga ute med pengarna själv.

Det känns ju iofs lite bättre att det är M som man betalar depositionen till, istället för någon iransk myndighet. För att få tillbaka depositionen måste Carneten lämnas tillbaka (stämplad fid in- och ut-passagen ur Iran plus intyg att bilen verkligen är med ut ur landet.

Skulle bilen bli stulen i Iran är man dock tyvärr ganska utfryst verkar det som. Men håller man sig ifrån gränsområdena till Afghanistan osv så ska det tydligen vara säkert att resa runt där.

Det verkar vara en del intyg osv att ordna med för att få Carneten.

(en kul detalj: har man bilen längre än 10 dagar i Iran får man provisoriska iranska registreringsskyltar att köra runt med, som lämnas tillbaka när man lämnar landet)

30 July, 2014 at 15:03

Olof Tegsjö

said

Ja, detta öppnar upp nya möjligheter. Iran hade varit oerhört kul. Hör av dig om du får tag på Bea.

30 July, 2014 at 19:19

Klas Boethius

said

När jag talade med motormännen senats inför min resa så pratade jag med <span style=”color: #808080; font-family: Arial; font-size: small;”>Björn Nordlund som har tagit över efter damen som jag tidigare pratat med och som skött Carnet. M har nya regler sedan ett eller två år jag försökte jämka ner beloppet men det gick inte. procentsatsen varierar efter riskläget.
</span>

30 July, 2014 at 19:36

Klas Boethius

said

Denna resa blev det inget av med. Se i stället “Långa resan till Ulan bator”

27 October, 2014 at 20:16
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Om SWES

SWES är en organisation vars mål är att föra samman människor med ett gemensamt intresse i resande, natur och äventyr – jorden runt. Föreningen ger medlemmarna ett forum för likasinnade där erfarenheter, genomförda projekt och framtida äventyr kan delas.

Varför SWES?

Målet med SWES är att stödja medlemmarna i deras mål att nå avlägsna platser i världen. Medlemmarna kan resa med båt eller bil, rida, paddla kanot, cykla eller gå och resans längd kan variera mellan 10 km eller 10.000 km. Resan ska genomföras utan resebyråer och resorna går ofta till områden som sällan eller aldrig besökts av turister.


Följ oss på: Facebook
Copyright © 2021 SWES
All rights reserved.

Bankgiro-nummer: 420-8948 Swish-nummer: 123 048 58 05 IBAN: SE9395000099601805164264 SWIFT/BIC: NDEASESS

Partners

Expedition_Store