Home › Forum › Utrustning och teknik › Moderna motorer
- This topic has 13 replies, 8 voices, and was last updated 7 years, 9 months ago by
Johan Sollenberg.
Author | Posts |
---|---|
Author | Posts |
Östen BrunnelövsaidMånga har moderna “rena” motorer o vill åka till länder med diesel som inte är anpassad för euro 5 – 6! Någon som vet vad man kan göra? Antar att det kan bli problem. Räcker det med extra filter eller måste motorerna åtgärdas på fler sätt. Det här kommer antagligen bli något att tänka på vartefter vi åker modernare dieselbilar! |
|
Johan GustavssonsaidSom jag förstått det så är inte dieseln smutsig (vilket ett filter skulle lösa) utan den innehåller större mängder svavel och andra ämnen. Men jag är inte helt säker då jag mest tittade på skillnaden när jag skulle välja bil. Mitt val föll på bensin just av anledningen att skillnaderna i diesel mellan olika regionerna är större. |
|
Martin SegelströmsaidNär man pratar om fet diesel eller diesel som inte är miljövänlig så är det inte några problem… smörjer bättre. |
|
Östen BrunnelövsaidFet rysk diesel med äldre motor är rena raketbränslet vet jag. Men undrar om det är avgasreningen som inte tål diesel m svavel? Väntar mig fler svar! |
|
Olof TegsjösaidFick inte Oskar W problem med sin bil i Marocko? Som jag minns det från FB föll misstanken på dieseln, men jag har inte hört något efter det. Kanske han vet? |
|
Oskar WibergsaidHej, Nej det var inte dieseln i Marocko som var problemet! 🙂 Men! Jag hade tillfället att besöka Volvo Power Trains motortest avd för inte så länge sedan och frågade då en av de ansvariga där hur det var just med olika dieselkvaliteter runt om i världen, det borde vara sjukt svårt att optimera motorer som rullar kors och tvärs över världen. Det man skall akta sig för är diesel som är gjord 100% av raps, finns i europa och kallas för biodiesel 100, klippt från motormännen:
|
|
Östen BrunnelövsaidHar förstått att min lastbil säljs i Ryssland så det KANSKE är problemfritt så länge det inte är rapsdiesel! Annars är det väl smuts o vatten som kan sätta stopp för vidare färd. Ska kolla med Iveco också så klart! |
|
Carl TernsellsaidSom Oskar säger. Se upp med ren Rapsdiesel eller 100% biodiesel. Många motorer har packningar som inte tål det. Dessutom växer sk dieselbakterier i den soppan. Helt plötsligt är det bara stopp o gegga i ledningar o filter mm. Håller på med båtar o i marint bruk är biodieseln förkastlig. |
|
Fredrik KarlssonsaidDet enda problemet med för mycket svavel i diesel på moderna motorer är att partikelfiltret ev sätts igen snabbare. Sen så kanske bränslefiltren sätter igen snabbare på moderna commonrail motorer iomed att dem har så fina filter. |
|
Fredrik KarlssonsaidAtt bränslefiltren sätter igen har då med smuts att gör och inte svavlet tänkte ja 🙂 |
|
Östen BrunnelövsaidVilket bör kunna avhjälpas med ev extra filter?? Eller? |
|
Martin SegelströmsaidHar du partikelfilter på bilen? Jag har inget på Toyotan…
|
|
Fredrik KarlssonsaidPrecis Östen mer extra filter med sig. Men var noga med renligheten när ni byter filter på commonrail motorer, högtryckspumpen tål ingen skit tillskillnad mot äldre rotor/kolvpumpar som i jämförelse är byggda som en stridsvagn. |
|
Johan SollenbergsaidPrecis som Fredrik skriver är ett extra filter i form av en bränsle/vatten separator en bra investering till en commonrail diesel. Caterpillar har prisvärda som finns tillgängliga i de flesta delar av världen. Se till att få ett filter med rätt flöde så inte bränsletrycket sjunker. http://www.machinery-parts.net/prod-Fuel-water-separator-Caterpillar-E320.html |
You must be logged in to reply to this topic.