Marocko Sommaren 2014

Marocko Sommaren 2014

Home Forum Turer och expeditioner Marocko Sommaren 2014

Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 51 total)
Author Posts
Author Posts

Jonny Andersson

said

Efter 15de eller om det var 16 de resan i Marocko kan jag sammanfatta följande:
Missa inte: Chefchaouen (blå staden högst upp i gamla stan), Marrakech (socken/marknad), Essaouira (gamla delen vid havet), Merzouga (sanddynerna), Laâyoune (canyonen öster om stadens infart) , Zagora (hela oasen). Hoppa gärna över Casablanca och Agadir…

8 March, 2014 at 13:11

Oskar Wiberg

said

Ännu ett tack till dig Jonny 🙂
Snart dags att börja planera lite mer i detalj … Det enda som är bestämt so far är avresedagen och att vi skall till Allrad mässan i Bad Kissingen, eftersom den ändå ligger på vägen och att Östen skall vara där och skryta med sin coola husbil 🙂

8 March, 2014 at 18:05

Jonny Andersson

said

Jag lämnar Sverige på MC 30 juni, är i Spanien v 28 , sedan ner till Marocko. Skall försöka att nå Foum Mharech Oasen, inget problem med 4 hjulsdriven bil, men jag skall försöka med alldeles för tung och överlastad BMW 1200, det lär bli en hel del skottande, svärande och omkullkörningar, med det blir bra träning inför Mongoliet…

Skall även besöka آيت بن حدّو

16 March, 2014 at 08:30

Carl Ternsell

said

Lite avis Jonny på MC turen. Har dock bestämt att sälja mina MC.

 

17 March, 2014 at 20:13

Oskar Wiberg

said

Låter spännande Jonny!

Antar att vi “möts” i Spanien när vi är på väg hemåt igen. Ser du en LC med regnr CNN 461 så är det vi 🙂

Sitter antagligen stora SWES-märken på oxå, så den är lätt att upptäcka …

18 March, 2014 at 20:45

Jon Wiberg

said

Hallå broder,

 

Kolla Erwins rapport på NLCK. Ser galet bra ut.

25 April, 2014 at 19:54

Oskar Wiberg

said

Jaha, då har man kommit lite längre i planeringen.

Detta är prelplanen.
https://mapsengine.google.com/map/edit?mid=zpHkr5k5piLg.kyIhHQr-DQzE

2 veckor ner, ca 3500km
10 dagar i Marocko, det jag ritat in på kartan räknar jag med ca 7 dagar, sen blir det väl typ motorvägen hem.
ca 5-7 dagar hem, beroende på längtan. Kan juh gå på 3 också om man längtar riktigt mycket, kan bli fler dagar i Marocko då …
Men både sommarvärme och Ramadan kanske gör att 10 dagar räcker 😛

Några inputs? Något viktigt som jag missar (gärna som inte ligger allt för långt ifrån planerad resrutt)?
Allt är av intresse 🙂

 

 

 

1 May, 2014 at 14:11

Jonny Andersson

said

Bra vägval, där får du med det viktigaste.

Kan rekommendera ett mycket bra boende: En dagsetapp innan Merzouga i Midelt så hittar du ASMAA (Kasbah) stort, går inte att missa, sista huset på höger sida när du kör ur byn. I Merzouga är det inget som helst problem med boende.

Missa ej Aït Benhaddou ligger norr om Ouarzaazate  sväng av strax norr om Tazentoute, i området hittar du även några kända filmstudior. Även själva Ouarzaazate är värt ett stopp.

2 May, 2014 at 10:36

Oskar Wiberg

said

Tackar 🙂

Och tack för tipsen, de är ovärderliga!

2 May, 2014 at 11:49

Oskar Wiberg

said

Ok, nu kanske en dum fråga men ändå.
Enligt envetna rykten, och vissa hemsidor, så kan det bli bortåt +50C i skuggan i Marocko under sommaren.
Dvs, lämnar man bilen ståendes borde det kunna bli nästan hur varmt som helst i den, minst 70-80C …
Nu är det ju så att jag skall ha med diverse gastuber för att driva kök och grill med, hur gör man med dessa? De har ju förvaringstemp på max +50C … Det kanske är grymt mycket marginal på dessa temperaturer? Jag kan ju inte vara den första som tar med gastuber till Marocko 🙂

En till fråga till er som varit där.
Vad jag förstått så skall inte tillgången till diesel vara något problem, men frågan är om de tar kort eller om man behöver massa cash för att tanka? På landsbygden kan jag tänka att cash är bra att ha, men i de lite större städerna?

En fråga till då. Vilken valuta är bästa att ha med om det händer något och man måste betala för hjälp (bärgning, lagning el likannde), lokal valuta, dollars eller euro?

Ligger nu inne med 3 olika GPS-kartor och tre olika papperskartor, så man borde ju hitta dit man vill iaf 😉
Skall försöka ge ett omdöme av dem när jag är tillbaka.

Lite inspirerande film från en som gjort det innan: http://www.youtube.com/watch?v=tFO3dDyFyt0&list=FL_VD07qCfB6ZKHRcuihKydg&feature=share

15 May, 2014 at 18:45

Thomas Norman

said

Hej Oskar.

Vi var där i juli 2012, det var varmt vi hade 52 grader. Det var även ramadan så det var ganska lugnt å skönt 🙂

Gasen är inget problem då alla använder det där nere även i husen.

Ang betalning körde vi kontanter (Dirham) lokal valuta dom tog inte euro tex… nästan samma som svensk, så väldigt enkel matematik. Kort tar dom på hotell å så men kontanter funkar bäst. Hämta ut pengar inga problem men passa dig för vilka bankomater du använder, fel bankomat tar ditt kort direkt. Återkommer med vilka som är säkra. Vi gjorde av med ca 10.000 svenska i Marocko på 14 dagar då sov vi 2 vuxna och två barn 5 nätter på hotell inkl mat samt 2 nätter på betal camping. Ganska mycket shopping i Marakech, all diesel och 10liter automatlåde olja (litet läckage). Vi handlade dock ganska lite mat då vi hade bunkrat i spanien med pasta och konserver. Vi handlade mest vatten, yoghurt, färska grönsaker å bröd.

Läste lite i din tråd tidigare, såg att du kollat in boken ifrån Chris Scott.. den är tyvärr inte pur färsk så massor av vägar finns inte ens kvar blev varnad för den av vår guide när vi var där (en engelsman som kört 6-10 resor om året senaste 20 åren) bör tillägga att vissa vägar funkar bara vissa årstider p.g.a vatten snö osv, och sämre på andra halvan av året… Om du åker i öknen så finns det partier som knappt går att köra på eftermiddagen för att marken är så porös osv av värmen, men funkar kanon på förmiddagen (egen erfarenhet). Vi körde mycket uttorkade flodbäddar, gps är bra då land märken kan vara svår tolkade och det finns tusen olika spår som kan uppfattas som “vägar” i öknen. I trafiken är skyltningen ok men sparsam. Allt tar dubbelt så lång tid som man tänkt sig! En annan bra sak är att ha två reserv hjul då punka är ett faktum… ibland två om dan… Alla  som kan hjälper till så om problem uppstår så löser sig det mesta…

Tips på övernattning är http://www.aubergedusud.com ett fantastiskt ställe mitt i Erg Chebbi med bra mat, dusch, ac och pool.. ägaren har även en riktigt stöddig Hilux för snabba öken resor (300kr per person för rum, middag och frukost). Sen har du ett ok ställe med en fantastiskt trevlig ägare som heter www.elmharech.com, där sov vi i taktältet men åt en fantastisk middag. och om du har vägarna förbi så kan du lämna in bilen på enkel service och genomgång hos http://ali-nassir.com/ vi fick vår bil kollad, renblåsta luftfilter och en ny mutter monterad till krängningshämmaren för 130kr!!

Lycka till // Thomas

15 May, 2014 at 21:54

Thomas Norman

said

Reviderar lite 🙂

Blev nog bara 12 dagar och inte 14 som jag skrev i texten….

15 May, 2014 at 21:58

Oskar Wiberg

said

Tack Thomas 🙂

Det där stället vid Erg Chebbi ser klockrent ut, blir nog en natt eller två där.
Lite sugen på att hyra en ATV och busa lite med i dynerna, min egen bil vågar jag inte “busa” med direkt, finns alldeles för många filmer på youtube med vältandes/välta bilar i öknen. Känns bäst att hålla sig därifrån tills man får lite mer ökenvana 🙂

Vi tajmar oxå in Ramadan så jag hoppas på ett relaxat Marocko, vem orkar “hålla på” i +50C … då vill man väl mest ligga i en pool med iskallt vatten.

Det där med punktering låter inget vidare 🙁
Dubbla reservdäck kan jag glömma, men jag har två däcklagar kit med mig, måste väl räknas lite …
Men fick ni verkligen så många punkteringar? Vilka däck körde ni med då?
Mina BFG MT däck känns väldigt tåliga, de har klarat många mil på stenvägar utan att vara direkt slitna. De där fram hade fått några skador på sidorna så de har jag bytt ut till nya.

16 May, 2014 at 19:25

Thomas Norman

said

Tjenare

Nja vi fick inte så många men vi var 4st bilar och vi fick tillsammans ca 2st om dagen 🙂 det finns några träd där med taggar från helv… det var dom som var vår bov, ingen skar sönder ngt däck mot stenar. Dock finns det partier med riktigt elaka stenar. Vi körde ett däck liknade BFG AT, den som fick flest punkor körde Cooper STT2:or. många av “jeep taxi” bilarna körde BFG MT verkade funka mkt bra.

Vi var som sagt 4st så vi lekte lite men det bjöd mest på winch användande då alla körde fast här å där i sanden 🙂 dock riktigt kul.

Ett tips är att ta soluppgångs utflykt med kameler (dromedarer). Det är helt magiskt att sitta där å se solen stiga över sanddynerna. Även helt ok med en kal pilsner i handen medan solen bokstavligen ramlar ner ifrån himlen.

 

 

16 May, 2014 at 19:39

Oskar Wiberg

said

4 dromedarer bokade 🙂

Taggar låter sjukt trist, det positiva är väl att det borde vara relativt lättlagat med punkteringskiten? Eller hur gjorde ni?
Hittat vilka bankomater som var ok?

Pratade med en spansk kollega förra veckan och han varnade för slutet juni – början juli att passera gränsen Spanien/Marocko eftersom många Marockaner tydligen vänder hemåt för att fira semester (och ramdan?) då.
Men vad kan man göra, bara att bita ihop och se glad ut, om allt funkar kommer vi anlända Marocko 3 Juli.

 

16 May, 2014 at 20:02

Thomas Norman

said

Trevligt 🙂

Vi lagade med kladdplugg på plats och gjorde riktiga lagningar vid senare tillfälle… vi hade allihopa riktiga lagnings lappar å vulk medel, värme fanns det gott om så det funka bra 🙂  jag hade även med mig en innerslang som alternativ vid “konstiga” skador.

Mkt folk vi gränsen var det men om det var extra mkt just då vet jag inte, men allmänt kaos var det iaf.

Ta reda på vart ni ska sova första natten vi hann till Fes och där hittade vi ingen ting…. fick hjälp av en mopedist som tur var. Det blev mörkt snabbt och då hittar man inget! inte vi iaf…

16 May, 2014 at 20:10

Oskar Wiberg

said

Låter betryggande 🙂

Jo har kikat ut en camping som ligger bara någon mil från Ceuta, vid Cabo Negro. Får se vad det kan bli.
Kanske bäst att kolla upp några backup-planer, hotell mm.

Nä, mörker ställer till det. Det är bland annat därför jag har skaffat en “herrejösses-ledbar” där fram, så man iaf syns och ser någorlunda i närområdet. Men skall försöka undvika mörkerkörningen helt, känns inte tryggt på nått sätt.

16 May, 2014 at 20:19

Oskar Wiberg

said

Tips på boende i Marrakech?

Gärna camping, men ännu hellre shyrre hotell med bevakad parkering 🙂

Fått hem tre olika kartor över Marocko idag, ritat in ungefärlig väg på en av dem så får vi väl se hur det blir väl på plats.
På alla tre går det en “väg” från söder om Merzouga nästan helt med gränsen (ganska när ibland verkar det som) Algeriet och till Zagora.
Någon som kört den?
Är den värd besväret eller skall man hålla sig lite längre norr ut när man kör mellan Merzouga och Zagora?

19 May, 2014 at 19:29
Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 51 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Om SWES

SWES är en organisation vars mål är att föra samman människor med ett gemensamt intresse i resande, natur och äventyr – jorden runt. Föreningen ger medlemmarna ett forum för likasinnade där erfarenheter, genomförda projekt och framtida äventyr kan delas.

Varför SWES?

Målet med SWES är att stödja medlemmarna i deras mål att nå avlägsna platser i världen. Medlemmarna kan resa med båt eller bil, rida, paddla kanot, cykla eller gå och resans längd kan variera mellan 10 km eller 10.000 km. Resan ska genomföras utan resebyråer och resorna går ofta till områden som sällan eller aldrig besökts av turister.


Följ oss på: Facebook
Copyright © 2021 SWES
All rights reserved.

Bankgiro-nummer: 420-8948 Swish-nummer: 123 048 58 05 IBAN: SE9395000099601805164264 SWIFT/BIC: NDEASESS

Partners

Expedition_Store