Långa resan till Ulan Bator

Långa resan till Ulan Bator

Home Forum Projektgruppens info om Kina 2015 Långa resan till Ulan Bator

Viewing 13 posts - 21 through 33 (of 33 total)
Author Posts
Author Posts

Johan Gustavsson

said

Nu kom jobbet lite i vägen för planerandet men här kommer en liten update. Jag skissade in den rutt som jag tror Klas menade, som går ovanför Kaspiska havet. Du får rätta mig om jag har fel Klas.

Den håller sig norr om både Kyrgystan och Uzbekistan samt så långt öster det går från Donetsk. Tror även att områdena kring Kaspiska havet är vackrare. In i Georgien verkar endast finnas ett bergspass, alternativet är österut och följa kusten. Jag ritade in en slutpunkt i Turkiet där det är möjligt att mötas upp, vet ej om det är aktuellt att åka olika vägar. Vägen som den är inritad på bilden är 3309km.

*edit* Tittade på kartan på sträckan genom Iran och det skiljer ca 20 mil (3499km) så tidsmässigt bör de inte skilja att för mycket. Det blir mer beroende på vägarnas skick, dagsetapper och sevärdheter. */edit*

Attachments:
You must be logged in to view attached files.
30 November, 2014 at 14:43

Johan Gustavsson

said

Gjorde en snabb skiss för en kortare väg för de som kanske inte vill åka hela vägen till Ulan Bator eller inte har så lång tid för resan. Tanken var för att se hur det går att möta upp mot de övriga skisserna som nämnts tidigare. Jag har därför ritat en ganska kort väg för att se lite vilka skillnader i restid som vi behöver planera efter om vi ska försöka mötas upp längs vägen. Den går självklart att planera längre än vad som är utritad. Är någon intresserad av att göra den kortare resrutten så får ni gärna säga till.

Denna möter inte upp i Almaty utan vid Kaspiska havets norra del, vid Astrakhan samt Erzurum i Turkiet. Resväg är 3222km.

Attachments:
You must be logged in to view attached files.
30 November, 2014 at 15:25

Olof Tegsjö

said

Johan Hellman har också skissat på en kortare tur som innebär samma start som din, Johan Gustavsson, men med huvudmål öster om kaspiska havet. Även där var tanken att möta upp långresenärerna – oklart om det är möjligt att koordinera. Jag är för egen del mer sugen att köra öster om svarta havet eftersom det är ett outforskat område för mig. Jag ska försöka styra upp ett telefonmöte för oss som vill ha en kortare rutt.

7 December, 2014 at 10:25

Johan Gustavsson

said

Toppen. Jag tog mer fram förslaget som något att diskutera kring så om någon annan skissar på förslag så utgår vi från det. Om man kör öster om Kaspiska havet så ska man nog tänka på övergångarna genom Turkmenistan. Även om det finns vägar så verkar det vara svårare med tullstationer. Det är kanske enklare med möte i Uzbekistan då, fast det förlänger den korta turen en del.

Jag höll mig lite medvetet från östra delarna av Svarta havet eftersom jag inte vet hur långt ut konflikten sträcker sig. (Läs Ukraina) Det är troligt att man kan lägga en rutt närmare än det jag gjorde, det får ni känna efter själva. Hur som tror jag att det rutt-ledes går att samordna delar av resorna. Det som jag ser som osäkerhet är om tidsplanerna går att matcha ihop. Kanske får behålla tanken som en rolig ide snarare än något att planera efter.

Klas var inne på att gå norr om Kaspiska, för att undvika troligt krångel med tull och myndigheter i Turkmenistan. Jag vill gärna undvika att bli en resande plånbok för andra men ser inte att alternativet genom Afghanistan är möjligt ännu. Då kanske Iran får vänta till en senare resa. Beroende på hur lång tid som planeras i Mongoliet så kanske jag rent tidsmässigt behöver gå norr om både Kaspiska och Svarta havet, även om jag vill se mer. //Johan

7 December, 2014 at 11:15

Linus Hjelm

said

Ursäkta att jag inte varit så aktiv här på sistone men jag är väldigt intresserad av denna resan. Och jag är även väldigt intresserad av Iran-delen också – även om jag egentligen inte har råd…
Min största farhåga med denna resan är dock tiden. Även om man iofs hinner köra på 2-3 månader så vill man väl inte spendera hela tiden bakom ratten – sen kommer det ju att hända oväntade saker på vägen… Är det nån som har tittat mer i detalj på hur lång tid resan skulle ta? (jag tänkte försöka titta på detta under julledigheten)

16 December, 2014 at 22:31

Klas Boethius

said

Hej även jag borde varit mer aktiv men jag har bytt hus och det har tagit Com Hem 4 veckor att flytta bredbandet. Det har varit en besvärlig tid.

Jag har hunnit skumma lite ytligt och funnit att Iran och Turkmenistan är dom besvärligaste länderna för vår typ av turism. För min del avråder jag från att besöka dessa länder. Tar för lång tid att komma in och jag vill inte ha en vakt med i landet som jag får betala hotell för.

Vad gäller Iran så ska jag ta det en annan gång, flyga ner och hyra bil och åka runt men det blir en annan gång.

Jag ska försöka att under julen skriva en kravspec  över länderna i regionen

17 December, 2014 at 11:37

Klas Boethius

said

Hej äntligen har jag fått ändan ur vagnen. Jag har lagt information om Visa mm för Central Asien på “Border”.

Enligt den information jag fått fram är all trafik mellan Ryssland och Georgien och Ryssland och Azerbaijan spärrad. Det går inte att åka norr ut eller söder ut mellan Svarta havet och Kaspiska havet. Det vore trevligt om denna information var fel.

3 January, 2015 at 20:09

Klas Boethius

said

Just nu känns det motigt.

Ryssland: det går att få visum för två gränspasseringar, att få för tre är enligt vad jag läst stort sätt omöjligt. Om någon vet, berätta ur.  Man kan bara ha ett giltigt visum (med max 2 passeringar) in stämplat i passet.

Ryssland tycker inte om att man söker visum i främmande land, ibland går det, ibland går det inte.

Jag kan åka till Ulan Baator och hem igen, eller till Almaty men då måste jag söka nytt visum för att komma ut ur Kazakstan. Om dom vägrar för jag är utlänning i Kazakstan måste jag flyga hem , ordna visa och flyga tillbaks.

Eller ta båten från Aktau i Kazakstan till Baki i Azerbaijan. Den båten går bara när den har lust.

Eller genom Turkmenistan som är besvärligt och sedan genom Iran där jag måste ha Carnet. Carnet går att gå runt men jag vågar inte ta den risken.

Just nu ser det ut som jag måste strunta i Mongoliet. Resan blir bara kortare och kortare, det slutar väl med att det blir en helgresa till Skövde.

16 January, 2015 at 09:48

John Sax

said

Hej,

Hur ligger läget nu? Har läst en del men ej allt ni skrivit.

Är det problem att få visum till Kazakstan med 2 entrys? Och vad med båt från Kazakstan till Azerbaijan?

Vad är problemet med turkmenistan?

För övrigt gillar jag tempot som Klas beskriver!

/ John

 

17 January, 2015 at 19:25

Klas Boethius

said

Turkmenistan: Ett tufft och hårt regerat land. <Man får visa men man måste komma till den förbestämda gränskontrollen en viss förbestämd dag. När man kommit in i landet så måste man ha guide med sig hela tiden. Den färdrutt man lämnat måste man följa, polisen stoppar och kontrollerar hela tiden. Du måste bo på hotell hela tiden för guiden ska bo på hotell och du betalar. Det finns inget utrymme för spännande nya möjligheter man måste följa rutten. Man måste ha en invitation från en inhemsk resebyrå med hotellbokningar

Du måste lämna landet enligt den förutbestämda färdplanen.

Det finns nog mycket att titta på men det verkar som mycket av det sevärda finns även i grannländerna. Det som är spännande är att det är ett hårt styrt och slutet land, hur lever man i Turkmenistan?

 

Nej det är Ryssland som det verkar omöjligt att få tre gränspasseringar till.  Om man bara får två passeringar kan man ta en båt i Kazakstan över Kaspiska havet till Azerbaijan och sedan söder om Svarta havet.

17 January, 2015 at 20:15

Linus Hjelm

said

 

Av tidsskäl tror jag att jag nog inte hinner med Mongoliet. Det kanske blir logiskt också med tanke på det här med max två entry till Ryssland… Så jag lutar lite åt den lite kortare versionen till Kazakhstan. Men när jag letar på kartan ser jag ett par områden som jag tycker verkar väldigt intressanta, det ena är Altai-bergen precis innan Mongoliet, det blir en liten omväg men man sparar en “Ryssland-entry”. Det andra är bergen i Kirgiziztan och Tadjikistan som lockar starkt.
Vad gäller hemvägen så är jag väldigt sugen på den där färjan Aktau-Baku, men är helt införstådd med komplikationerna. Hittade en länk till hur det kan gå till http://caravanistan.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=514&p=1347

Kan bli bökigt, långdraget och inte helt billigt. Men att köra norr om Kaspiska havet och hem genom Ryssland lockar inte jättemycket.

18 January, 2015 at 00:31

Klas Boethius

said

Riktigt bra recept för färjan Aktau-Baku.  man måste räkna med en veckas väntan på båten men det är helt klart genomförbart. För min del innebär det att jag får se Mongoliet, Kirgistan, Tajikistan och Uzbekistan. Och slipper Ryssland efter Kazakstan. Som plus får jag se Azerbaijan, Armenien och Georgien.

Låter bra.

Man det kommer ta tid och kosta pengar.

18 January, 2015 at 10:18

Johan Gustavsson

said

Jag har varit lite frånvarande här på forumet och i planeringen. Detta för att det blev osäkert om jag kan delta i resan eller inte då jag samtidigt har tittat på att köpa ett hus i stort behov av renovering. Allt blev klart i veckan som var vilket gör att jag inte kommer ha möjlighet att åka med er. Möjligen hinner jag med en kortare tur ner genom Europa men det blir nog en sista-minuten planering i så fall. Jag kommer följa planerna och reseberättelser med viss avundsjuka men hoppas att det dyker upp liknande planer i framtiden. //Johan

1 February, 2015 at 20:36
Viewing 13 posts - 21 through 33 (of 33 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Om SWES

SWES är en organisation vars mål är att föra samman människor med ett gemensamt intresse i resande, natur och äventyr – jorden runt. Föreningen ger medlemmarna ett forum för likasinnade där erfarenheter, genomförda projekt och framtida äventyr kan delas.

Varför SWES?

Målet med SWES är att stödja medlemmarna i deras mål att nå avlägsna platser i världen. Medlemmarna kan resa med båt eller bil, rida, paddla kanot, cykla eller gå och resans längd kan variera mellan 10 km eller 10.000 km. Resan ska genomföras utan resebyråer och resorna går ofta till områden som sällan eller aldrig besökts av turister.


Följ oss på: Facebook
Copyright © 2021 SWES
All rights reserved.

Bankgiro-nummer: 420-8948 Swish-nummer: 123 048 58 05 IBAN: SE9395000099601805164264 SWIFT/BIC: NDEASESS

Partners

Expedition_Store