Långa resan till Ulan Bator

Långa resan till Ulan Bator

Home Forum Projektgruppens info om Kina 2015 Långa resan till Ulan Bator

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 33 total)
Author Posts
Author Posts

Klas Boethius

said

Någon Resa Till Kina blev det inte denna gång. På höstmötem kom vi överens om att jag skulle planera den långa för oss som har tid över. Resan till Ulan Bator och vidare till Almaty där vi skall möta dom som kommer rka spåret och sedan åka tillsammans genom ”stan”-länderna.

Jag har lagt ut den nordligaste rutten genom Ryssland till Bajkalsjön och ner till Ulan Bator. Lite småvägar genom Mongoliet och ner till Almaty där vi förhoppningsvis skall sammanstråla med gruppen som tagit korta vägen till Almaty.

Resan startar i Tallin26/5-15 färjan kommer till Tallin på förmiddagen

Tallin- Narva- Sankt Petersburg- Perm-Jekatrinburg- Tiumen- Omsk- Novosibirsk- Irkurks- UlaanBator  ungefär 710 mil

Ulaan Bator- Kharkhorin- Tsetserleg- Tonsontsengel- Ulangom- En korsning i ödemarken- Bijsk och rakt söder ut till Almaty     390 mil

Genom Ryssland räknar jag med 35-40 mil om dagen dvs 20 dagar

Genom Mongoliet verkar vägen gå bredvid vägen, jag tror 30 mil om dagen är nog ca 14 dagar ner till Almaty.

När jag beräknar hur länge jag skall vara borta så lägger jag till 2 dagar för varje 6 dagar på vägen. Jag brukar aldrig att klara av att åka så sakta, 60 mil om dagen på asfalt och 10 timmar dagsljus är mer normalt.

Hur många är intresserade av att åka långa vägen.

27 October, 2014 at 20:26

Team Skarec/Mårdfalk

said

Jag! Ska gå in o skärrskåda din resväg….   men spontant  låter den helt ok.

31 October, 2014 at 08:36

Klas Boethius

said

Bra. Om du hittar andra alternativa vägar  och platser som är intressanta så berätta.

Jag har föreslagit den väg som jag tror är den norra genom Ryssland i väst-östlig riktning. Jag tror att det är asfalt hela vägen i varje fall till Irkutsk. Kanske ända fram till Ulan Bator. Vägen genom Ryssland ser jag mer som en transportväg, ett uthållighetsprov.

Jag hade hellre lagt en del av resan till Ulan Bator genom Kazakstan men det kan bli problem med det Ryska visumet, eventuellt gäller det bara för tre passager.

Vägen genom Mongoliet kommer att bjuda på en del grusvägar och stäpp på mindre vägar. Det som även lockar är ett par dagar öster om Ulan Bator för att besöka Gangis Kahns mur, inte att förväxla med kinesiska muren. Jag är lockad av att se den riktiga öknen inte bara stäpp.

kom med förslag.

hlsn Klas

1 November, 2014 at 07:44

Dario Lipovsek

said

Tack för att du tagit tag i detta Klas. Under förutsättning att vissa praktiska detaljer löser sig så hänger jag gärna på den långa resan.

Man kanske kan fortsätta bearbeta Motormännen gällande Iran och CDP, kanske tröttnar dom till slut och erbjuder oss något rimligt?

5 November, 2014 at 03:01

Klas Boethius

said

Jag fick ett mail från Johan Gustavsson (SWES #74)

<i>Hej</i>

<i>Jag tittade lite på möjliga vägen till Mongoliet och såg (vad jag tror) var att den tänkta vägen genom Ryssland går genom en stad som heter Jekaterinburg. Staden har tydligen en hel del i sin historia. Både Tsarfamiljen, en stor industriolycka (mjältbrand -79) och inte långt efter (från Sverige sett) kommer man till området för Kysthym olyckan (Steget under Fukushima).</i>

<i>Hur var tanken, från Finland in till Ryssland och genom Moskva eller Estland och in i Ryssland?</i>

<i>Finns det något i planeringen eller funderingarna som jag kan hjälpa till med?</i>

<i> </i>

<i>Har även tittat runt lite på tillbakavägen, även om det låg utanför “ditt” ansvar att hitta förslag för. Mest för att jag själv är lite nyfiken på att kanske vika av och åka genom Iran istället för över Kaspiska havet. Efter att ha läst om överfärden på http://caravanistan.com/transport/caspian-sea-ferry/ så blir jag än mer säker att jag i alla fall vill ha ett land-alternativ till färjeturen. Har en kollega som är Perser, har hört lite om han kan hjälpa till med lokala kontakter om den vägen blir aktuell.</i>

<i>Nu ska jag hoppa tillbaka till Google Maps och leta vägar, fundera och se om jag hittar mer roligt.</i>

<i>Hälsningar Johan Gustavsson (SWES #74)</i>

 

Hej

Min tanke var att åka lite norr ut genom Ryssland och ett delmål är helt klart Jekaterinburg där tsar-eran slutade.

Jag hade en liten privat tanke genom att starta från Tallin, jag vill spara så mycket som möjligt av staterna runt Svenska havet (Bottenviken och Östersjön). Jag hoppas att jag någon gång ska jag hinna med att göra en ”Kultur resa runt Svenska havet”. Gå på teater, balett, titta på gamla hus, besöka slagfält och okända vägar. Men det blir i framtiden.

Kom med förslag, ideer och andra vägar, vi ska tillsammans lägga ut rutten. För min del är jag även nyfiken på att på utresan åka genom Kazakstan, in vid Uralsk och ut via Semey tillbaks till Ryssland. Jag tror att visumet inte tål så många in och utresor till Ryssland.

Jag skulle gärna åkt genom Iran men jag har just nu inte råd med Carnet, för min del handlar det om minst 130.000:-.

Jag hade en dialog (ensidig) med Motormännen om lägre avgift eller alternativ säkerhet, fastighetsinteckning, men det hade inget resultat.

Hlsn Klas

 

7 November, 2014 at 09:14

Oskar Wiberg

said

Hej,

Har ingen möjlighet att följa med 2015, men följder denna planering med intresse för framtida planer.
Mongoliet verkar ju vara ett kul land att se och “bocka av”.

Hur lång tid tänker ni er vara borta totalt?
Ner till Almaty räknar ni ca 35 dagar (förutsatt att allt flyter på 😉 ), sen är det minst lika många dagar hem till Sverige igen eller?

 

 

8 November, 2014 at 14:30

Johan Gustavsson

said

Angående Iran så ska det finnas ett 10 dagars Carnet som borde räcka för genomresa (Kravet ska vara att åka ut en annan gräns än ankomst) som ska gå att lösa vid gränsen. Den ska som jag förstog det hela vara mycket billigare än att lösa en “hel” Carnet här hemma. Jag ska försöka lirka fram mer information där. //Johan

  • This reply was modified 6 years, 3 months ago by Johan Gustavsson. Reason: Glömde det viktiga
10 November, 2014 at 08:39

Johan Gustavsson

said

Hej. Samma kille som jag haft kontakt med. Han vill ha 600 € för carnet för min bil, då möter han upp vid Bajgiran gränskontroll (nära Ashgabat). Han kan också hjälpa till med var vi kan bo och sådant. //Johan

  • This reply was modified 6 years, 3 months ago by Johan Gustavsson. Reason: Skrev fel valuta
15 November, 2014 at 13:23

Dario Lipovsek

said

Då hann du före, undrar om han kör med mängdrabatt? 🙂

15 November, 2014 at 13:45

Johan Gustavsson

said

Jag tror faktiskt det. Han bor i västra Iran och det blir ändå en resa för honom att ta sig till gränsen i öster. De kostnaderna måste han slå ut på de fordon han hjälper över (våra och andras). Jag visste dock inte vilka som kan vara intresserade av att ta den vägen istället för över Kaspiska havet. Om vi listar vilka som är intresserade så kan jag kolla vad grupp-priset blir. Det som behövs är tillverkare, modell och år.

Ska även lägga upp ett litet förslag på väg här som vi kan diskutera kring. Min tanke var att åka norr om Tehran, så man följer bergen på samma sida som Kaspiska havet. //Johan

  • This reply was modified 6 years, 3 months ago by Johan Gustavsson. Reason: Rättat stavfel
15 November, 2014 at 13:53

Dario Lipovsek

said

Har googlat runt lite på hans namn nu och det finns en del negativt om honom på forumen på www.horizonsunlimited.com om det nu är samma kille. Hinner inte fördjupa mig mer just nu men kan vara värt att kolla upp.

15 November, 2014 at 14:19

Johan Gustavsson

said

Jag har varit lite försiktig med informationen just för att jag bara har en källa, honom själv. När jag tittar runt i forumet du nämner så hittar jag den reseberättelsen som jag tror du refererar till. I slutet står även “EDIT: In the above I am referring to Hossein Ravanyar. In the interests of full transparency, I was asked in a PM by Hossein Sheykhlou to clear this up. Apologies for any confusion.” Det är den senare Hussein som jag har haft kontakt med, inte den tidigare. Är dock värt att titta mer på för säkerhets skull.

För er som vill läsa och bedöma själva: http://www.horizonsunlimited.com/hubb/trip-paperwork/hosseins-carnet-service-for-iran-67126

Det var ett par bra saker som går att läsa mellan raderna i reseberättelsen. Det är viktigt att veta vilken in och utpassage man planerar att använda, att byta blir krångligt och dyrt. Man ska också veta hur länge man ska vara i landet, att “stanna kvar” blir dyrt (och kanske även innebär att man kör utan försäkring).  //Johan

15 November, 2014 at 15:18

Johan Gustavsson

said

Här kommer ett förslag på vägen in till Ryssland. Färja från Frihamnen i Stockholm till Tallin, Estland och sedan i stort sett raka spåret till Moskva. Waypoints som ligger är mer för att styra vilken väg som visas än att visa på eventuella stopp. 3:an är tullgränsen mellan Estland och Ryssland. (Jag har lagt upp delsträckan i Tripline för att testa att planera där. Om någon vill se kartan närmare kan jag lägga till er så ni kan gå in mer i detalj.) Finns det någon sevärdhet på vägen som vi bör lägga in på kartan? //Johan

Attachments:
You must be logged in to view attached files.
15 November, 2014 at 17:42

Johan Gustavsson

said

Lag lovade att komma med ett förslag på väg genom Iran, det kommer här. Tanken är att hålla sig i norra delarna och att passera ovanför Teheran istället för att åka igenom (Trafiken ska inte vara rolig i den stan, enligt vad jag har hört). Inpassage sker i Asgabat/Bajgiran och utpassage vid Bazargan/Dogubayazit. Det är möjligt att välja båt över Kaspiska havet (som tidigare nämnts), då skiljs grupperna lämpligen i Asgabat och möts upp i Turkiet.

Sträckan är enligt Tripline 1579km. //Johan

ps. Glömde skriva sträcka på ovan sträcka Stockholm – Moskva, 938km exklusive Estlandsfärjan.

  • This reply was modified 6 years, 3 months ago by Johan Gustavsson. Reason: Kunde ej editera tidigare kommentar
Attachments:
You must be logged in to view attached files.
15 November, 2014 at 18:06

Klas Boethius

said

hej menade du att vi skulle vika ner och åka genom norra delen av Kazakhstan och sedan ut  in i Ryssland igen och upp till Novosibirsk och vidare till Ulanbator. Eller alternativet raka spåret Moskva- Kazan- Novosibirsk, jag tror att denna väg är den tråkigaste. För min del väger det lika mellan Sankt Petersburg-Tyumen – Novosibirsk eller Moskva-Kazaksthan.

Går Carnet att ordna så vill jag gärna åka genom Iran- Turkiet osv. men är det inte ett stort problem med visa och tillstånd genom Turkmenistan

15 November, 2014 at 21:27

Johan Gustavsson

said

Det var mer ett antagande att åka via Moskva. Hade för mig att det nämndes men för min del så fyller det inget värde. Gjorde en sträckning över St Petersburg och till Mongoliet. Var det så du menade?

Vad gäller tillstånd för Turkmenistan så har jag mer utgått från att det var vägen som var tänkt, mötas upp i Almaty och sedan åka södra svängen ner över Kaspiska havet. Jag har inte tittat på om det är svårt eller inte utan bara som ett vägalternativ. Alternativet som jag ser det är att åka helt ovanför (Kazakstan till Ryssland, ovanför Ukraina och Vitryssland) /Johan

ps. Sträckan är ungefär den samma. Skiljer ca 40 mil, så valet blir nog mer på vilken väg som är trevligare att köra.

  • This reply was modified 6 years, 3 months ago by Johan Gustavsson. Reason: Lagt till ett PS
Attachments:
You must be logged in to view attached files.
15 November, 2014 at 21:51

Johan Gustavsson

said

Tittade lite snabbt på vad jag kunde hitta om Turkmenistan. Det verkar vara svårt att få visum och inresehandlingar om man inte har en tydlig resrutt och tidpunkter att hålla sig till. Det går lättare om man har ett Letter of Invitation, som utges inifrån landet, ofta av resebyråer. Då tillkommer att man behöver ha guide med sig under resan (om jag förstod det rätt). Dock ska det gå att få upp till 7 dagars transit utan att ha guide. Men rådet är att kunna visa upp ett visa för kommande land för att inte få problem i ansökan.

Sen är det dyrt om de tycker att man har en “lastbil” istället för “privatbil” vi gränsen. En 4×4 bil ska dock kosta ca 250 USD i avgift. Om man tittar på sträckan så kan det bli “dyra” mil men kanske värt upplevelsen. Jag kommer att titta vidare för att se om det är möjligt. /Johan

15 November, 2014 at 22:24

Klas Boethius

said

Ja g har lite av skräck just nu att bli sittande fast i ett land och inte komma någon stans (eller vid en gräns) mitt förslag är att vi struntar i Turkmenistan, vi norr ut och rundar Kaspiska havet genom Kazakhstan och söder ut genom Ryssland ner till Georgien-Azerbaijan och Armenien, genom Turkiet och norr ut.

Genom Turkmenistan ska man ha en tydlig resrutt som ska skrivas in i passet och som man ska följa. Antagligen blir man stoppad var annan timme av en polis som vill ha betalt för att kolla att man följer rutten. Att följa en uppgiven rutt ligger inte för mig.

  • This reply was modified 6 years, 3 months ago by Klas Boethius.
16 November, 2014 at 08:28

Team Skarec/Mårdfalk

said

Johan! vägen genom Iran skulle kunna funka med oss, och jag vet att Johan H är sugen på Iran…   Om nu Hossein håller vad han lovar ….  Ska spana in din resväg för jag hittar inte heller en vettig färja över kaspiska havet Mvh Bralle

 

24 November, 2014 at 16:10
Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 33 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Om SWES

SWES är en organisation vars mål är att föra samman människor med ett gemensamt intresse i resande, natur och äventyr – jorden runt. Föreningen ger medlemmarna ett forum för likasinnade där erfarenheter, genomförda projekt och framtida äventyr kan delas.

Varför SWES?

Målet med SWES är att stödja medlemmarna i deras mål att nå avlägsna platser i världen. Medlemmarna kan resa med båt eller bil, rida, paddla kanot, cykla eller gå och resans längd kan variera mellan 10 km eller 10.000 km. Resan ska genomföras utan resebyråer och resorna går ofta till områden som sällan eller aldrig besökts av turister.


Följ oss på: Facebook
Copyright © 2021 SWES
All rights reserved.

Bankgiro-nummer: 420-8948 Swish-nummer: 123 048 58 05 IBAN: SE9395000099601805164264 SWIFT/BIC: NDEASESS

Partners

Expedition_Store