Kapstaden

Kapstaden

Home Forum Turer och expeditioner Kapstaden

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 39 total)
Author Posts
Author Posts

Klas Boethius

said

Hej jag funderar på att köra till Kapstaden.

Med start i oktober/november 2016.

Det tar den tid det tar.

Är det någon som vill följa med? i egen bil eller som medåkare.

hlsn Klas

Attachments:
You must be logged in to view attached files.
19 September, 2015 at 06:14

Klas Boethius

said

Hej Claes von Schéele jag sände meddelande på Facebook men Face funkar inte hemma hos mig eller så är det mig som inte funkar med face.

maila mig i stället så kan vi talas vid

eller

0498 400915

i bland svarar jag,

jag bor i grannhuset just nu.

Jag råkade sälja mitt hus dit mitt vanliga nummer går

28 September, 2015 at 13:30

Claes von Scheele

said

Hej Klas,

jag har skickat mail på Spray till dig. Vi hörs.

Claes

 

29 September, 2015 at 10:50

Klas Boethius

said

Jag har börjat att titta på resrutten lite och vilka länder som går att åka igenom.
Pireus i Grekland har en stor hamn med förbindelse med Egypten Alexandria.
Egypten är besvärligt med säkerhetsläget och det dyra carnet.
Det visade sig att Motormännen har slutat utfärda carnet, har mailat Motormännen för att få reda på vem som gör det i ställetält

 

  • This reply was modified 5 years, 4 months ago by Swedish Expedition Society. Reason: Lite redigering för att få det mer lättläst
1 October, 2015 at 06:50

Klas Boethius

said

Vad konstig texten blev. jag för minnesanteckningar i Word och kopierar in i forumet, får sluta med det

1 October, 2015 at 06:53

Claes von Scheele

said

Har pratat med Motormännen och utfördandet av Carnet kommer att flyttas över till antingen ADAC i Tyskland eller till ACS i Schweiz. Kostnaden blir dock likartad som i Sverige.

Jag gick in på ADACs hemsida och hittade nuvarande villkor  (https://www.adac.de/_mmm/pdf/EN-Antragsunterlagen%20komplett_18337.pdf). Egypten dyrast, sedan kommer Sydafrikanska tullunionen (Sydafrika, Namibia, Botswana) och därefter de övriga östafrikanska länderna.

Om vi gör som vi snackade om och skippar Egypten och startar i Port Sudan så innebär det för mig en deposition på ca: 150.000 SEK. Obs inte kostnad utan deposition! Det kan jag väl acceptera. (Med Egypten 300.000 SEK).

Ska kontakta Görrel Espelund och se hur hon gjorde, men hon hade nog sin bil registrerad i Sydafrika så det kanske inte är relevant.

 

1 October, 2015 at 11:31

Claes von Scheele

said

Hej Klas,

En bra hemsida för info rörande all gränspassering i Östafrika finns hos Motormännens motsvarighet i Sydafrika AA.

Gå in på AA.co.za klicka på flikarna för Services,  Travel Services, Into Africa och till sist Cross border information.

Mycket annat matnyttigt också om man browsar runt lite.

5 October, 2015 at 10:41

Klas Boethius

said

Hej det var en intressant sida, jag har lagt in den som favorit.

Kenya, Uganda och Rwanda har gemensamt visa (multippelt och 90 dagar) för 100 USdollar.

tanken är att Burundi och Tanzania ska gå med.

7 October, 2015 at 06:49

Klas Boethius

said

Vad man än planerar att färdas i Afrika så hamnar man i ett land som UD anser Farligt.

Jag gjorde en lista med alla Afrikas länder och vilka UD Avrådde ifrån. 48 länder och av dessa 24 farliga. Röda länder klart olämpliga och rosa är delar eller hela landet farligt men de kan vara så att det ska vara presidentval 2015 och bråkigt av den anledningen men vi ska åka 2016.

Egypten tänker jag inte åka till men däremot till Sudan. Port Sudan har hamn men jag hittar inga RO RO- fartyg som lägger till där.

Om man tänker om, tänker på annat sätt. genom norra Afrika är det just nu olämpligt att åka.

Om man båtar till Angola i stället och tar bästa vägen upp till dom dolda pyramiderna i norra Sudan och sedan söder ut till Kapstaden då får man se det bästa av Afrika och åka väldigt långt.

 

Attachments:
You must be logged in to view attached files.
10 October, 2015 at 19:06

Claes von Scheele

said

En intressant och aktuell reseblogg är “4-Wheel-nomads.de” som är skriven av två tyskar med barn på väg till Sydafrika som precis har skeppat sin bil från Pireus till Alexandria. De beskriver i detalj i två inlägg alla steg för att lyckas med ut- och inskeppning av sin bil, inklusive alla kontaktmän samt telefonnummer. Totalkostnad för skeppning blev 1,114.35 Euro med sex dagar för transport på båt och tre dagar för att komma igenom tull och få bilen registrerad. Not too shabby!

 

22 October, 2015 at 09:10

Klas Boethius

said

Väldigt intressant. Så vill jag åka. MEN dom skriver om att dom har Carnet om vi ska ha svenskt carnet så kommer det att kosta mig minst 300.000 i deposition och det har jag inte råd med. Nu har jag inte hunnit läsa hela bloggen, det kanske står någon stans hur dom löst den delen.

Jag talade med Johan Hellman för ett par dagar sedan, enligt honom kan man ordna egyptiskt carnet på plats i Alexandria. Tar tre dagar och kostar en struntsumma Johan forskar om detta, får se om han kommer någon vart.

23 October, 2015 at 07:04

Klas Boethius

said

Detta var intressant, en TIP det kör vi på, båt till Alexandria.

Egypten vi är på G.

Grekland eller Turkiet? Grekland har jag inte varit i Turkiet har jag just kört hela sträckan från gränsen och ner till hamnstaden som jag just nu inte kommer ihåg vad den hette.

Nu ska jag titta på Sudan

26 October, 2015 at 07:10

Claes von Scheele

said

Klas, det finns annars ett rätt så bekvämt alternativ med RoRo direkt från Wallhamn på Tjörn till Alexandria med “van Udden”  redereriet (vanuddenshipping.com). De verkar segla med Volvo bilar till Egypten 3-4 ggr per månad och resan tar 14 dagar. Säkerligen dyrare skeppning men det kostar också att köra en vecka till Grekland/Turkiet. Tror också att det är enklare att hantera processen i Sverige än i Pireus.

Du har väl också sett att man numera kör landsväg över till Sudan. Ingen skeppning söder om Assuan via pråm uppför Nilen längre!

 

Kan vara värt att kolla upp i alla fall!

 

26 October, 2015 at 10:19

Klas Boethius

said

Det du skriver om att skeppa från Vallhamn i stället för från Pireus är väldigt klokt och bra, det gillar jag.

Jag har tidigare lovat mig själv att aldrig skeppa bilen på båt igen men om jag ska göra det igen så är Vallhamn ettbra alternativ.

det köper jag

26 October, 2015 at 17:01

Klas Boethius

said

Nu är en del av problemen lösta. Vi fraktar bilarna med båt till Alexandria från Vallhamn. TIP i stället för Carnet.

när jag lämnat bilen i Göteborg funderar jag på att ta en vanlig två veckors chaterresa till Kairo, titta på alla sevärdheter i grupp runt Kairo. Efter två veckor borde bilen vara framme i Alexandria.

El Alamein, Siwa Oasis, Abu Minqar, Karga, Luxor och Aswan.

Båten till Sudan går från Aswan. Denna båtresa är känd för att vara dyr och tidskrävande och kan kräva mutor.

Men enligt rykte så är vägen utbyggd och man kommer närmre Sudan men fortfarande kortare båtresa.

6 November, 2015 at 08:12

Claes von Scheele

said

Nu verkar det som om det finns en bra ide över hur man löser den första och mest problematiska delen genom Egypten och vidare in i Sudan. Detta kan ju naturligtvis ändras under nästa år men duger gott som bas för planering.

Min tanke är nog att de två veckorna i Kairo går åt till att fixa TIP, hålla koll på fixarna i Alexandria samt semestra i norra delen av landet, (Kairo, El Alamein, Siwa, Alexandria etc…). Luxor och Aswan kan man nog ta på vägen söderut med egen bil när man ändå kör mot Sudanska gränsen. Just a thought.

TIP verkar ges ut av ATCE-Egypt men deras hemsida är bara skriven på arabiska. Får väl försöka hitta någon flykting som kan hjälpa till med översättning.

16 November, 2015 at 12:44

Klas Boethius

said

<span class=”said”>jag följer  </span>http://4-wheel-nomads.de/?p=4050 och deras hemsida väldigt bra beskrivning hur men gör för att klara byråkratin. jag tror att det underlättar att hyra en “Fixare” som dom har gjort.

17 November, 2015 at 07:45

Klas Boethius

said

Länken ovan ger mycket bra råd om visa och gränsproblem. Jag tänker inte lägga ner mer arbete på visadelen utan ägna mej åt vad jag vill titta på och rutter.

på två-tre veckor i Kairo, beroende på hur lång tid båten tar, hinner man titta på alla pyramider och andra sevärdheter i kairos närhet och samtidigt klara va TIP och andra papper. jag kan mycket väl tänka mig en sällskapsresa med guider och en buss full med svenska turister som säger Aaa, Ooo och häftigt och kamrer som klickar i ett sträck.

I norra Sudan finns det pyramider som jag vill se. Jag förmodar att du Claes vill dyka i Röda Havet.

Det lär finns även en del äldre mindre städer.

24 November, 2015 at 10:46
Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 39 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Om SWES

SWES är en organisation vars mål är att föra samman människor med ett gemensamt intresse i resande, natur och äventyr – jorden runt. Föreningen ger medlemmarna ett forum för likasinnade där erfarenheter, genomförda projekt och framtida äventyr kan delas.

Varför SWES?

Målet med SWES är att stödja medlemmarna i deras mål att nå avlägsna platser i världen. Medlemmarna kan resa med båt eller bil, rida, paddla kanot, cykla eller gå och resans längd kan variera mellan 10 km eller 10.000 km. Resan ska genomföras utan resebyråer och resorna går ofta till områden som sällan eller aldrig besökts av turister.


Följ oss på: Facebook
Copyright © 2021 SWES
All rights reserved.

Bankgiro-nummer: 420-8948 Swish-nummer: 123 048 58 05 IBAN: SE9395000099601805164264 SWIFT/BIC: NDEASESS

Partners

Expedition_Store