Däckval...

Däckval…

Home Forum Utrustning och teknik Däckval…

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
Author Posts
Author Posts

Olof Tegsjö

said

General Grabber AT2 275/65 R18 versus Cooper Discoverer STT 275/65 R18. Alla dessa val? Synpunkter som underlättar val mottages tacksamt.

3 August, 2013 at 09:46

Fredrik Karlsson

said

Dom däcken jag har på nu är 32×11.5 R15 motsvarar 295/75×15 som är snäppet grövre mönster än STT däcken och jag tycker dom för ett fasligt oväsen. Jag hade tänkt att köpa BF Goodrich All-Terrain T/A KO 33×12.50 R15 dom verkar snarlika AT2’orna. Får för mig att vägljudet är betydligt lägre, kanske inte lika bra som STT’orna i lera dock.

12 August, 2013 at 19:10

Martin Karlsson

said

Tror / hoppas att Cooper Discoverer STT är bra har själv 265/70 R17.

19 August, 2013 at 19:59

Olof Tegsjö

said

Ja, dessa får det bli.

En annan fråga; denna gång om vinterdäck. De flesta vinterdäck (på vanliga (fula och tråkiga) bilar) har 4 rader dubbar. Jag har endast hittat 2 grovmönstrade off-road-vinterdäck med möjlighet att skruva i dubbar och de har båda endast 2 rader för dubbar. Varför? Är det en stor nackdel? … undrar en som kan väldigt lite om däck …

Attachments:
You must be logged in to view attached files.
20 August, 2013 at 06:30

Martin Karlsson

said

Det ska väl vara 18 tum? Eller är det till Defendern du ska ha däck?

20 August, 2013 at 07:09

Olof Tegsjö

said

Jag har sneglat på vinterdäck till båda, men det är samma princip – 2 rader förborrade hål för dubb.

20 August, 2013 at 07:53

Martin Karlsson

said

Kan inte svara på vad antalet rader med dubb har för betydelse. Men vinterdäck och terrängdäck är sällan bra kompisar. Jag rekommenderar att satsa på ett bra vinterdäck även om det inte är så mycket terrängdäck. Tex Hakkapellitta LT2 som är förstärkt.

26 August, 2013 at 14:21

Olof Tegsjö

said

Jag har nu grävt ner mig ordentligt i detta. Av allt att döma finns det bara 2 däck som uppfyller kriterierna 1. Grovmönstrat för offroad-körning, 2 dubbade, 3 godkända vinterdäck: General Grabber AT2 och Cooper Discoverer ST MAXX. Det finns ett bra dokument här. Jag har även lagt dokumentet under Useful files.

27 August, 2013 at 06:53

Johan H

said

BF GOODRIDGE ALL-TERRAIN T/A finns med M+S och 3PMSF (alptopp med snöflinga*) i bla dimensionen 265/70 16″ samt vissa 15″:are,
min personliga uppfattning är dock att däcket inte riktigt når upp till god vinterdäcksstandard men det tål å andra sidan väldigt mycket stryk.
Vidare kan nämnas att alla däck är kompromisser åt något håll och som resedäck är det helt rätt!

*Enligt min gummigubbe så är ett däck med märkning alptopp/snöflinga att anse vara ett vinterdäck (I STRO:s lista kan den petige dock läsa att det aktuella däcket bara skulle vara vinterdäck om det var tillverkat före 2004 men trots detta har det rätt märkning! Lurigt.).

22 October, 2013 at 18:13

Oskar Wiberg

said

“*Enligt min gummigubbe så är ett däck med märkning alptopp/snöflinga att anse vara ett vinterdäck (I STRO:s lista kan den petige dock läsa att det aktuella däcket bara skulle vara vinterdäck om det var tillverkat före 2004 men trots detta har det rätt märkning! Lurigt.).”
Din gummigubbe har inte riktigt rätt där. Det är tyvärr inte alls säkert att det är vintergodkänt i Sverige, trots att alla symboler är “rätt”. Bäst är att ringa tillverkaren och kolla om man är osäker.

/O

4 December, 2013 at 17:00

Johan Sollenberg

said

Jag har samma erfarenhet som Oskar. Köpte Goodyear Wrangler Duratracs i tron att de var vintergodkända. De har snöflinga och på Goodyears hemsida nämndes vinterprestanda och grepp på snö och is upprepade gånger. I efterhand kom jag över STRO:s lista och kunde konstatera att mina däck inte fanns med vilket gjorde att jag kontaktade Goodyear som bekräftade att däcken inte var godkända som vinterdäck i Sverige… Utifrån det lilla jag provat dem på halt underlag verkar de dock fungera ypperligt och de är dessutom förberedda för dubb men det är en annan femma.

23 December, 2013 at 10:01

Björn Ågren

said

Kan meddela att STROs lista inte är lag, däremot dom däck importörerna anser är vinterdäck och är det riktiga vinterdäck man vill ha ska man nog hålla sig till dom. Lagen i Sverige säger M+S, sen finns den euoropeiska standarden ECE och något nummer som gäller i tex tyskland när det är halka och om jag fattat det rätt så är det snöflingan och alptoppen.

20 November, 2017 at 11:23
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Om SWES

SWES är en organisation vars mål är att föra samman människor med ett gemensamt intresse i resande, natur och äventyr – jorden runt. Föreningen ger medlemmarna ett forum för likasinnade där erfarenheter, genomförda projekt och framtida äventyr kan delas.

Varför SWES?

Målet med SWES är att stödja medlemmarna i deras mål att nå avlägsna platser i världen. Medlemmarna kan resa med båt eller bil, rida, paddla kanot, cykla eller gå och resans längd kan variera mellan 10 km eller 10.000 km. Resan ska genomföras utan resebyråer och resorna går ofta till områden som sällan eller aldrig besökts av turister.


Följ oss på: Facebook
Copyright © 2021 SWES
All rights reserved.

Bankgiro-nummer: 420-8948 Swish-nummer: 123 048 58 05 IBAN: SE9395000099601805164264 SWIFT/BIC: NDEASESS

Partners

Expedition_Store