Äventyrsutrusta en Jeep Wrangler

Äventyrsutrusta en Jeep Wrangler

Home Forum Utrustning och teknik Äventyrsutrusta en Jeep Wrangler

Viewing 16 posts - 21 through 36 (of 36 total)
Author Posts
Author Posts

Caroline af Ugglas

said

Det jag är på gång att köpa väger 60 kg. Det är beggat men aldrig använt så priset är bra. Fan att det ska vara så svårt att bestämma sig

11 February, 2014 at 13:37

Klas Boethius

said

En bukplåt under motor och växellåda är väl nästan ett måste. Det kanske finns som standard på Jeep, på min Hilux var det bara en tunn plast som försvann vid första snöväder (små barn gör änglar i snön, gubbar gör spår på åkern i snön) jag satte ingen plåt under diffen, den ligger lite högre än motorn.

11 February, 2014 at 13:42

Oskar Wiberg

said

Jag har själv ett Eezi-Awn familjetält (220×240 cm utfällt) på taket.
Vi sover utan problem 4st (2 vuxna, 1 x tonåring, 1 x 7åring) i det. Det väger tungt, ca 95kg, plus sovsäckar o kuddar.
Jag har försökt “väga upp det” genom att hänga på så mycket skit som möjligt undertill på bilen, extratank 165l, skyddsplåtar ca 100kg mm mm 😉
Skulle aldrig! återgå till marktält. Visst, det finns massa saker som väger emot, men har man en gång stått på en vattenfylld (camping)plats och slagit upp sitt taktält så finns inget som väger emot tillräckligt mycket.
* Man sparar plats inne i bilen (sovsäckar mm)
* Spelar ingen roll hur blött tältet blir på utsidan, det är alltid torrt och fint inuti (iaf so far)
* Det går snabbt att fälla ihop, och supersnabbt att fälla upp, skönt sena kvällar när det regnar och är mörkt så man inte ser ett skit omkring sig. Så länge bilen står hyfsat plant så sover man som en stock.
* Har mjuk madrass
* Ingen risk för jobbiga stenar o dylikt att störa nattsömnen.
* Inga krypande insekter tar sig in
Listan kan göras lång …
Bästa köpet so far till bilen.
När det kommer till den övriga utr så är det väl bara mana till “less is more”, “keep it simple” osv, som ingen följer i slutändan ändå 🙂
Skyddsplåtar undertill är sjukt skönt att ha märkte jag på senaste resan.
En helt personlig reflektering ang reservdäck, som jag inte har något personligt belägg för, utan det är bara en reflektion jag gjort när jag läser reseberättelser osv på nätet.
Däcken verkar ha utvecklats grymt mycket de senaste åren, och det som verkar ha varit standard på de flesta resor förr, däckbyte pga punktering, verkar knappt förekomma längre. Här kan jag ha helt fel, men jag kör med ett reservdäck och känner mig ganska trygg med det. Två däck tar dessutom massa plats och väger mycket (som nämnts ovan).
LED-strålkastare/ramper e da shit, riktigt bra ljus och lätta att montera placera pga storlek.

11 February, 2014 at 20:34

Johan Grönlund

said

🙂 Tack Oskar, nu fick vi ju svar på att det fanns större modeller.. (Som rymmer 4 pers) Skit oxå, jag som hade bestämt att taktält är uteslutet… Men inte var det gratis – 36.000kr. Det får man ju en fin husvagn för 🙂

11 February, 2014 at 21:36

Martin Segelström

said

HowlingMoon har tacktält som är 2,4m x 2,4m
Jag har själv ett 1,2m x 2,4m och tycker att det är gott om plats i det för två personer.
Instämmer med Oskar om att fördelarna väger upp för nackdelarna.

11 February, 2014 at 21:41

Oskar Wiberg

said

@ Grönlund, jo men hur expedition e husvagn då!? 😉
Du får se det som en investering, de sjunker nog inte så mycket i pris, kanske tom stiger om man sköter det rätt 🙂

11 February, 2014 at 21:45

Olof Tegsjö

said

Taktält är den bästa investering jag gjort. Förutom ovanstående nämnda fördelar är det oerhört mysigt! Jag sover ibland där trots tillgång till riktig säng.

När det gäller extratank förstår jag att det i Sverige, som har regler för allt, förstås är besiktning som gäller, MEN är det något de upptäcker om man inte säger till?

15 February, 2014 at 20:36

Johan H

said

Vad blir det för däck?

Själv är jag väldigt nöjd med Bf goodrich all terrain på mina resebilar, de är väldigt driftsäkra och
är en bra kompromiss mellan offroad/onroad. Nu kommer det säkert något ilsket inlägg från någon som
vill köra på supergrova terrängdäck, men det är helt värdelöst att åka långt på.

15 February, 2014 at 20:53

Caroline af Ugglas

said

Det lutar åt Mickey Thompssons mud variant, är även bra på vanlig väg har förstått. Dyra som fan men slitstarka som få!

15 February, 2014 at 21:42

Johan H

said

Re: Det lutar åt Mickey Thompssons mud variant, är även bra på vanlig väg har förstått. Dyra som fan men slitstarka som få!

Ett tips kan vara att välja ett däck som inte har någon bestämd rotationsriktning om man bara har ett reservhjul. Har man redan haft oturen att få punka så lär det ju bli på fel sida :)….

15 February, 2014 at 21:55

Johan Grönlund

said

Grova däck typ MT blir jobbigt, en långresa innefattar ju nästan alltid ett hundratal mil på motorväg/landsväg! Sedan är de inte bästa valet i all terräng heller. Michelin LTX eller Pirelli Scorpion ser ju hyffsade ut och då slipper man åka med amerikanska gummin 🙂 Men de förstås, till en amerikansk bil kanske det ska vara BF Goodrich iaf!

15 February, 2014 at 22:06

Oskar Wiberg

said

Här kommer den arga MT förespråkaren! 😉
Skämt å sido så tycker jag MT däck (har BFG själv) är att föredra av den enkla anledningen att de är hållbarare.
När man kör med lågt lufttryck så känns sidoklackarna väldigt tacksamt att ha och även vid andra tillfällen som nämnts i annan tråd, taggiga buskar mm. Har även läst att guider i Sahara använder BFG MT däck just pga hållbarheten, trots att det inte är optimala däck i öknen.
Lite som med dubbdäck, lite tråkigt att köra runt med till vardags, men när du kommer ut på ishalka är du sjukt nöjd att du har dem! 🙂
Sen tycker jag personligen inte MT däcken är sådär jättejobbiga att köra med eller lyssna på, så mycket extra ljud gör de inte (enligt mig, men det är nog väldigt personligt hur känslig mot ljud man är).

16 February, 2014 at 12:07

Caroline af Ugglas

said

Kör med bf goodrich MT på min Niva. Funkar ok på asfalt och är grymma i skogen. Mickey thompsson lär vara lika grymma i skogen men lite bättre på asfalt + att dom ska hålla bättre. Fan trot:) Det är i alla fall vad mina offroad expertvänner säger.

16 February, 2014 at 14:06

Peder S

said

Caroline – finns så många skolor om det mesta…
Läste dina inlägg först nu.
Efter mina 30 år med expeditionsåkande hit & dit – så har det blivit mindre och mindre grejer på bilarna och i bagaget. Travel light.
Ju lättare bil desto mindre saker går sönder.
Åker du tillsammans med flera behöver du ingen vinsch. Däremot en ryckstropp. Vill du ändå ha en vinsch så rekommenderar jag en löstagbar vinsch som du kan ha både fram och bak. Det finns inga bra vinschar på marknaden idag. Så därför kan det vara en fördel att förvara vinschen torrt inne i bilen. Åker ni fyra stycken rekommenderar jag starkt att ni har taktält (och ett litet marktält för matlagning m.m. Med taktält kan du slå läger på ett stenrös eller på våtmarker. Du slipper också massa ormar och andra kryp.
Du klara dig säkert med 1 reservdäck (ta med en ordentlig lagningssats samt kompressor). För en liknande resa skulle jag köra på BF Goodridge Dakar (samma däck som många använder i Dakarrallyt – dessa är kevlarförstärkta och klarar vassa stenar bra – mönstret på dessa är en bra kompromiss och klarar både sand, grus, sten och lera riktigt bra.
Snorkel är bra (för vadning, mot damm och du får en bättre temperatur på insugningsluften). Extra bränslefilter med vattenavskiljare är att rekommendera. Inte för aggressiva däck då dessa snabbt slits ner vid körning på asfalt (använd så nära standardstorlek på däcken som möjligt). Extrema storlekar som 35″ sliter hårt på bilens transmission, styrleder m.m. Om du skulle behöva köpa nytt däck utomlands – så kan jag nästan garantera att du inte får tag på 35″ som passar dina fälgar.
Säkra up ventilationen av differentialer så att du inte får vatten i dessa (även luftning av bränsletanken).
Plastskiva till fronten är bra för att använda vid vadning (för att slippa få hela motorn dränkt i vatten).
I övrigt skall du ha vanlig service och förslitningsdelar specifikt för din bil. Tänk på att bilen innehåller mycket elektronik och en felkodsläsare är bra att ha så att du kan släcka felmeddelanden m.m.
Annars tror jag att din bil klarar sig utmärkt med den standard den har från början. Fjädring och stötdämpare får en del stryk och det är bra att med någon dämpare i reserv. Glöm inte heller att det inte finns så många verkstäder som har reservdelar till just ditt märke. Finns i stort sätt bara två bilmärken man hittar reservdelar till över allt – Toyota HiLux och äldre Mercedes(!).
Bra att göra en prioritetslista på reservdelar. Sjukvårdsutrustning är viktigt. Vidare, skulle jag ta med mig en Iridiumtelefon också.
Listan kan bli lång – med det gäller att prioritera de viktigaste.
Jag själv kommer åka i någon av våra RRS eller D4 (dessa är i originalutförande frutom snorkel, kompressor, bränslefilter och demonterbar vinsch). Jag hänger reservhjulet på utsidan och monterar en extratank där bak istället. Problemet med nya RRS och D4 är de löjliga fälgstorlekarna (20 och 19 tum). Har dock hittat nu hittat 18″ fälgar så att jag kan få på ordentliga däck.

16 February, 2014 at 22:52

Martin Segelström

said

Hur går det med bilen? Hoppas att vi får se den på årsmötet.

9 March, 2014 at 20:00

Marie Mander

said

Kul! Jag är nyfiken på hur långt du kommit med din Jeep. Jag har själv också en Wrangler Rubicon diesel, köpt ny i våras (men är byggd -13). Jag har kört den som standard över sommaren, men nu är den utrustad med AEV (american expedition vehicle) expedition-prylar, dvs bl a frontbumper m winch, bakbumper m tirecarrier o high-lift, skydd undertill Höjd 2,5″, 35″ däck. Drag m avtagbar/utbytbar krok.

Jag har avvaktat i tältfrågan. Är inte helt övertygad om taktält för egen del. Jag har också väntat med snorkel, extratank till diesel, vattentank bl a. M a o är den grundutrustad för expedition/offroad samt för användning i mitt jobb. Sen ska jag känna mig för vad jag behöver.

Beträffande taktält så var jag med på en Sydafrikaresa i våras där vi hade två separata 140cm breda taktält på samma bil. Det ena fälldes upp med ingången åt ena sidan. Det andra hade ingången vänd bakåt. Fungerade utmärkt.

25 October, 2014 at 15:47
Viewing 16 posts - 21 through 36 (of 36 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Om SWES

SWES är en organisation vars mål är att föra samman människor med ett gemensamt intresse i resande, natur och äventyr – jorden runt. Föreningen ger medlemmarna ett forum för likasinnade där erfarenheter, genomförda projekt och framtida äventyr kan delas.

Varför SWES?

Målet med SWES är att stödja medlemmarna i deras mål att nå avlägsna platser i världen. Medlemmarna kan resa med båt eller bil, rida, paddla kanot, cykla eller gå och resans längd kan variera mellan 10 km eller 10.000 km. Resan ska genomföras utan resebyråer och resorna går ofta till områden som sällan eller aldrig besökts av turister.


Följ oss på: Facebook
Copyright © 2021 SWES
All rights reserved.

Bankgiro-nummer: 420-8948 Swish-nummer: 123 048 58 05 IBAN: SE9395000099601805164264 SWIFT/BIC: NDEASESS

Partners

Expedition_Store