Äventyrsutrusta en Jeep Wrangler

Äventyrsutrusta en Jeep Wrangler

Home Forum Utrustning och teknik Äventyrsutrusta en Jeep Wrangler

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 36 total)
Author Posts
Author Posts

Caroline af Ugglas

said

Har nu äntligen fått min äventyrsbil. Det blev en Jeep Wrangler Unlimited Rubicon crd 2013 års modell. Eftersom dom flesta tycker man ska ha Landcruiser eller Patrol till äventyrskörning så måste ju jag ha en jeep. Nu ska den höjas och bestyckas med 35″ däck. Jag ska byta ut dom fula plast bumprarna till stadigare grejer. Vinsh. Men allt det här andra? Storering, hur löser ni det? Taktält(behövs det), bör man ha 2 reservhjul? Reservdelar? x-tra tank? Tips emottages tacksamt

6 February, 2014 at 11:03

Klas Boethius

said

Om det är den du ska ha med dig till Kina så fundera på om det går att få in en fast extratank någon stans.

6 February, 2014 at 14:02

Caroline af Ugglas

said

Klas: Har tänkt tanken. Kan vara besvärligt med besiktning bara har jag förstått. Man kanske kan göra en som man “tar bort” när det är dax.

6 February, 2014 at 14:57

Klas Boethius

said

Det kan vara besvärligt med besiktningen men måste inte vara det. För min det sket det sig ordentligt. Jag har nu en extra “vattentank”.
jag tror mest på en tillfällig extra tank

7 February, 2014 at 00:46

Jonny Andersson

said

Kul bil! har själv haft några stycken.
Ett tips: Rindab i Stockholm http://www.rindab.se/ har mycket kunskap om det du söker. Om du berättar att du är medlem i SWES och vad du skall göra med bilen så får du troligtvis rätt hyfsad rabatt på delar.

7 February, 2014 at 08:51

Johan Grönlund

said

Jag säger som din “kollega” då.. “Endast döda fiskar flyter med strömmen” 😉
Nej men de är ju riktigt coola bilar och som Johan säger, nästan obegränsat med tillbehör. Jag har iaf tänkt att montera någon typ av “roof rack” på min bil men jag ska försöka klara mig med att lasta inne i bilen.. På taket endast i nödfall då. Tänker på en del resor att släpa med havskajak och/eller mountainbike så dessa hamnar ju givetvis där uppe. Sedan får man väl se hur det går? Taktält är nog skönt och rätt praktiskt men då falller direkt min idé om att lasta i bilen. De är ju rätt stora och tunga på taket dessutom. Att sova två vuxna och två halvstora barn (9 & 13) är väl inte direkt funkis i något taktält?

X-tra tank och snorkel känns dock rätt givet! TROR att du klarar dig med ett reservdäck, iaf om du reser i grupp?

Tänk på vikten om du hänger på tung winchbumper och winch!

Lycka till med “pimpningen” iaf. Glöm inte att lägga ut någon bild!

7 February, 2014 at 14:02

Martin Segelström

said

Åsikterna är olika på vad man behöver och inte behöver samt vad man bör prioritera.
Alltid kul med prylar… och till Jeep så finns mycket kul.

7 February, 2014 at 22:24

Caroline af Ugglas

said

Har precis varit och införskaffat nya bumpers av Mooser metall. Takräcket väntar vi med tills vi har bestämt huruvida vi ska ha taktält eller ej. Vad säger ni? Vi är en familj på minst 4 pers. Ett xtra large taktält är ju inte gratis direkt. Tar gärna emot lite input från expertisen.

10 February, 2014 at 13:31

Johan H

said

Jag tycker förslaget med stor tank var bra (trots att det inte var mitt förslag!), kanske lite skydd för diffklump (mm) kan vara en bra investering. En tracker kan vara kul om vill visa vännerna var man är i realtid alternativt vill jaga rätt på sin stulna bil för att rädda sin carnet-deposition. Jag har en mindre samling av trackers i mina bilar.

PS Det behövs inte mycket för att buckla en diffklump och det kan bli dyrt Ds

10 February, 2014 at 20:21

Caroline af Ugglas

said

Hur många av er använder taktält och vad tycker ni om det? Hur pass bra är det ute på stäppen i en storm? Jag förstår att man i Afrika inte vill sova bland ormar och spindlar.

10 February, 2014 at 21:46

Klas Boethius

said

Ett taktält är snabbt enkelt och lite säkrare men det blir problem om någon själ bilen under natten, du kan enklare få in värme i tältet på taket. Det ska regna bra mycket innan vatten nivån stiger till golvnivå, på marken går det fort. När det blåser är gungandet störande om du inte stabiliserar bilen. Marktält är betydligt bättre vid blåst och snö. Det är enklare att utöka med förtält eller liknande med marktält dvs betydligt större utrymme för mat och kaffe i solnedgången.
Själv är jag bekväm och har byggt en koja på flaket på min Hilux. Jag sover i säng och har en gästsäng, jag kan stå upp och ta små promenader, ett steg höger och ett steg tillbaks, jag kan laga mat, jag har ett vanligt 220v kompressorkylskåp, jag har köksskåp och förvaringsutrymmen och utebelysning när den funkar.
Om jag själv skulle välja så skulle jag nog ta ett marktält, jag är ju så jävla snål. och så snarkar jag sägs det, ormarna tycker inte om vibrationer i marken

  • This reply was modified 7 years, 7 months ago by Klas Boethius.
10 February, 2014 at 23:05

Johan Grönlund

said

Ett stort 4-manna taktält mäter ofta 180cm i bredd, dvs som en vanlig dubbelsäng. Jag sover iaf inte bekvämt med mina två barn i den. Jag vet inte, det kanske finns bredare? Ett bra, robust och rymlig 4-mannatält som exempelvis Hilleberg Saitaris mäter 220cm i bäddbredd. Har stor absid, väger 6,6kg och kostar då iofs nästan 15.000kr:
http://hilleberg.se/sv/product/saitaris

Ett stort taktält som t.ex. Eezi-Awn T-Top 180 x 240 kostar 31.00kr och väger ca 85 kg. Då finns det säkert billigare alternativ som kanske är lika bra? (Det finns billigare tält än Hilleberg som oxå är bra..)

Jag vet inte hur vattentåligheten är i taktält? I ett Hilleberg tält vet jag att det är torrt under alla förhållanden. Storm, regn och snö! Sedan fungerar jag på vad väger ett blött taktält? Om man måste fälla ihop det blött i regn?

Jag skulle helst vilja ha ett taktält för att det ser ju så mycket coolare ut 😉 (Ej att förringa!) Samt att det verkar bekvämare att resa / ta ner. Men jag vill rymmas hela familjen med vettig komfort och i vilket taktält gör man det? Sedan vill jag kunna lasta annat på taket än bara tältet och det blir trångt!

Jag håller dock med Klas, om något tar bilen när man ligger i taktältet så är det inte kul! Å andra sidan.. Om jag trynar i mitt fjälltält ensam i bushen och någon tar min bil så är inte det så muntert heller!

Det går bra att ha en liten värmare i marktältet med om man känner för det!

Har man pengar och plats så tar man båda! Ett fjälltält tar ju väldigt liten plats i förhålande…

11 February, 2014 at 09:02

Östen Brunnelöv

said

Med taktält är det enkelt att hitta plats! Du behöver inte en jämn plätt att slå upp tältet på. Där underlaget är stenigt kan du campa ändå! Har fått blött i taktältet (har haft två olika taktält) på Island vid mycket stark vind o regn som kom vågrätt. Annars inga läckage! Har även använt olika Hillebergtält och Fjällrävenvarianter på backen, men tycker att taktält är att föredra!

11 February, 2014 at 10:54

Johan Grönlund

said

@Östen. Hur många har ni sovit i tältet? Vilken storlek?

11 February, 2014 at 11:02

Johan H

said

Grattis till den nya bilen kanske man borde säga!

Det viktigaste av allt är att du inte överskrider maxlasten, något som borde ligga runt ca 500kg på din bil.
Överlastade bilar får lätt hemska vägegenskaper och trafiken utomlands bjuder på mycket fler obehagliga överraskningar per mil än här i Sverige.
Jag såg på jeep.se att det INTE var tillåtet med taklast enligt databladet, det är nog lite att ta i. Av egen erfarenhet så vet jag att redan 75kg på taket gör en otrolig skillnad. MAO tänk lätt, behövs verkligen 2 reservhjul, måste hjul nr 2 verkligen vara på fälg?

Så fort du får takräcket så tycker jag att du ska ta en tur med bilen fullastad med folk samt testa med lite last på taket.

Nu till mitt köptips:
Extraljus är ett måste när du åker på usla vägar för att undvika oskyltade vägarbeten mm. Köp inget som ser dyrt ut, det finns billiga alternativ som gör jobbet. Kanske en tanke kan vara att blanda lampor med olika referental, dvs ha 2st som lyser långt och 2 som lyser brett.
Lycka till!

11 February, 2014 at 11:45

Östen Brunnelöv

said

Vi har endast varit två vuxna, vårt nuvarande är ett Autohome! Vet dock att Peder haft ett för två vuxna o två nästan vuxna!

11 February, 2014 at 12:27

Johan Grönlund

said

Peders tält tror jag är ett Autohome Overland Safari Large, det är i så fall 180cm brett. I min mening måste de “nästan vuxna” då vara “nästan spädbarn” för att de ska bli skapligt 🙂 Men Peder kan kanske vittna om annat? Jag kanske är bekväm i överkant? Det är ju bara provligga alla fyra i dubbelsängen hemma ett par nätter så ser man ju om det kan fungera 🙂

Annars har Johan H viktiga synpunkter ovan. Tänk på maxlaster, på tak och totalt! Exempelvis kan ju nämnas att max taklast är 150 kg på en Defender men de rekommenderar då inte off-road körning med max taklast!

11 February, 2014 at 12:55
Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 36 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Om SWES

SWES är en organisation vars mål är att föra samman människor med ett gemensamt intresse i resande, natur och äventyr – jorden runt. Föreningen ger medlemmarna ett forum för likasinnade där erfarenheter, genomförda projekt och framtida äventyr kan delas.

Varför SWES?

Målet med SWES är att stödja medlemmarna i deras mål att nå avlägsna platser i världen. Medlemmarna kan resa med båt eller bil, rida, paddla kanot, cykla eller gå och resans längd kan variera mellan 10 km eller 10.000 km. Resan ska genomföras utan resebyråer och resorna går ofta till områden som sällan eller aldrig besökts av turister.


Följ oss på: Facebook
Copyright © 2021 SWES
All rights reserved.

Bankgiro-nummer: 420-8948 Swish-nummer: 123 048 58 05 IBAN: SE9395000099601805164264 SWIFT/BIC: NDEASESS

Partners

Expedition_Store