Reply To: Äventyrsutrusta en Jeep Wrangler

Home Forum Utrustning och teknik Äventyrsutrusta en Jeep Wrangler Reply To: Äventyrsutrusta en Jeep Wrangler

Author Replies
Peder S # Posted on 16 February, 2014 at 22:52

Caroline – finns så många skolor om det mesta…
Läste dina inlägg först nu.
Efter mina 30 år med expeditionsåkande hit & dit – så har det blivit mindre och mindre grejer på bilarna och i bagaget. Travel light.
Ju lättare bil desto mindre saker går sönder.
Åker du tillsammans med flera behöver du ingen vinsch. Däremot en ryckstropp. Vill du ändå ha en vinsch så rekommenderar jag en löstagbar vinsch som du kan ha både fram och bak. Det finns inga bra vinschar på marknaden idag. Så därför kan det vara en fördel att förvara vinschen torrt inne i bilen. Åker ni fyra stycken rekommenderar jag starkt att ni har taktält (och ett litet marktält för matlagning m.m. Med taktält kan du slå läger på ett stenrös eller på våtmarker. Du slipper också massa ormar och andra kryp.
Du klara dig säkert med 1 reservdäck (ta med en ordentlig lagningssats samt kompressor). För en liknande resa skulle jag köra på BF Goodridge Dakar (samma däck som många använder i Dakarrallyt – dessa är kevlarförstärkta och klarar vassa stenar bra – mönstret på dessa är en bra kompromiss och klarar både sand, grus, sten och lera riktigt bra.
Snorkel är bra (för vadning, mot damm och du får en bättre temperatur på insugningsluften). Extra bränslefilter med vattenavskiljare är att rekommendera. Inte för aggressiva däck då dessa snabbt slits ner vid körning på asfalt (använd så nära standardstorlek på däcken som möjligt). Extrema storlekar som 35″ sliter hårt på bilens transmission, styrleder m.m. Om du skulle behöva köpa nytt däck utomlands – så kan jag nästan garantera att du inte får tag på 35″ som passar dina fälgar.
Säkra up ventilationen av differentialer så att du inte får vatten i dessa (även luftning av bränsletanken).
Plastskiva till fronten är bra för att använda vid vadning (för att slippa få hela motorn dränkt i vatten).
I övrigt skall du ha vanlig service och förslitningsdelar specifikt för din bil. Tänk på att bilen innehåller mycket elektronik och en felkodsläsare är bra att ha så att du kan släcka felmeddelanden m.m.
Annars tror jag att din bil klarar sig utmärkt med den standard den har från början. Fjädring och stötdämpare får en del stryk och det är bra att med någon dämpare i reserv. Glöm inte heller att det inte finns så många verkstäder som har reservdelar till just ditt märke. Finns i stort sätt bara två bilmärken man hittar reservdelar till över allt – Toyota HiLux och äldre Mercedes(!).
Bra att göra en prioritetslista på reservdelar. Sjukvårdsutrustning är viktigt. Vidare, skulle jag ta med mig en Iridiumtelefon också.
Listan kan bli lång – med det gäller att prioritera de viktigaste.
Jag själv kommer åka i någon av våra RRS eller D4 (dessa är i originalutförande frutom snorkel, kompressor, bränslefilter och demonterbar vinsch). Jag hänger reservhjulet på utsidan och monterar en extratank där bak istället. Problemet med nya RRS och D4 är de löjliga fälgstorlekarna (20 och 19 tum). Har dock hittat nu hittat 18″ fälgar så att jag kan få på ordentliga däck.