Vinsch

Vinsch

Home Forum Utrustning och teknik Vinsch

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 22 total)
Author Posts
Author Posts

Klas Boethius

said

jag funderar på att montera en vinsch på bilen (Hilux 07).

Någon som har förslag?

Jag har hittat Biltema  W9000; 4 ton/294:1/ 3-4hk pris 4500:-

Jula  Hamron  4 ton/173:1/ 6,6hk pris 4800:-

sedan finns det Warn och andra oftast klenare och dyrare.

förslag och åsikter

 

Klas

17 January, 2015 at 14:20

Martin Karlsson

said

Winch är lite tråkigt, de är ganska dyra och helst så vill man inte behöva använda dem. Samt att det ofta sitter väldigt utsatt.
Jag valde Warn. Man får vad man betalar för! När det gäller billigare märken är det ett litet lotteri. De kan vara både bra och dåliga. Jag vill inte råka ut för att när jag väl behöver winchen så sviker den, tror den risken är mindre när man köper en kvalitéts winch.

Jag har själv en Warn M8000.
Jag köpte min för 6995kr.
http://www.sbvab.se/winch-bargning/warn-m8000-12v.html

18 January, 2015 at 19:21

Johnny Mellberg

said

Jag hade en Jula winch på flaket när jag var bilskrotare. Användes till att släpa ut rishögar till farbar väg och att få upp dom på trailern. Inte helt ovanligt att bilarna hade samtliga hjul fastrostade och saknade luft i däcken. Winchen orkade dra, men den gick väldigt sakta och lät ansträngd. Den som jag hade var en Milemarker kopia och hette 5500, om det är samma som du referera till vet jag inte.

18 January, 2015 at 20:19

Oskar Wiberg

said

Här finns lite att läsa: http://www.avenger4x4.com.au/library/4WD159036-054FEATURE_WinchComparo.pdf

Sen finns det alltid youtube med oändligt många som testar winchar högt å lågt 🙂

Man får vad man betalar för, men frågan är vad man behöver … Jag har också en M8000 till bilen, lite för klen för min bil egentligen, men förlitar mig på att kunna använda block … Den dagen den sorgen.
Det jag rekommenderar är i vilket fall att köpa en med eller köpa till syntetlina, grym viktskillnad, och eftersom den sitter längst fram på bilen vill man ju ha så lätt som möjligt.

Billiga:
http://fmv4x4.com/web/?wpsc_product_category=roadkill-series

Lite dyrare:
http://fmv4x4.com/web/?wpsc_product_category=superwinch

Lycka till med letandet!

Edit: Egentligen borde man montera winchen där bak, då man väl oftast vill ut ur skiten man körde ner i, inte längre in? Flyttbar winch kanske? 🙂

18 January, 2015 at 21:00

Klas Boethius

said

Jag har en känsla av att hur jag än gör så blir det fel. Kvalite så blir det dyrt, väljer jag billigare men fortfarande dyrt så kanske det inte håller. Ska jag ha en Warn som drar som Jula får jag betala dubbla priset.

Sedan är frågan vad jag ska använda den till.  Jag kör aldrig i skogen frivilligt, det har jag traktor till. En enda gång har jag behövt vinsch på mina resor och då hade jag ingen. Hade jag haft en så hade jag bara kommit några mil till innan jag hade fått vända ändå.

En Warn i samma prisläge som Jula är bara hälften så stark. Med Jula kan bilen klättra i träd.

Jag har funderat på att sätta den bak för har man kört fast då ska man bakåt inte framåt.

Just nu lutar det åt en Jula. Det blir nog som grannen Frasse säger om fruntimmer; Fruntimmer, mycket glädje, men glädjen blir alltid kortvarig och sedan får man gå hem.

19 January, 2015 at 09:58

Jon Wiberg

said

Ett tips är att montera 4kants fäste på bilen fram och evt bak och ha vinchen i en avtagbar fästanordning. Då kan man sätta winchen där den behövs och förvara den torrt och fint i bilen.

Kolla winchshop.co.uk ( tror det är rktig adress ). De har Superwinch till bra priser. Har det på min båtkärra och den har aldrig strejkat. Tigershark är nog modellen du vill ha. Den dagen Kjell Olsen slutar dra upp mig ska jag köpa en sån :).

 

 

 

 

19 January, 2015 at 19:21

Klas Boethius

said

Ja det är vad jag vill ha: 1511200 Tiger Shark 11500 – 5216 kgs/12V

 

http://superwinch.shptron.com/c/off-road_tiger-shark

Den är stark och verkar vara precis vad jag vill ha. Problemet är priset, mer än dubbelt mot Julas innan den är hemma och det är jag inte beredd att betala för en grej som jag hoppas slippa använda.

Jag har inte något bra plats att fästa en vinsch baktill. En 2-tons går bra men 4-5-6 ton är det för klent i baken för.

20 January, 2015 at 12:02

Klas Boethius

said

Ja varför inte. 5 ton och 6000:-+200:- frakt men jag förstår inte hur det blir med momsen. jag har köpt lampor från kina och kompresser från USA och bägge gångerna till skattesats som jag aldrig hört talats om tidigare.

Jag har en fundering, den väger bara 23 kg andra jag träffat på i samma storlek har vägt 35 kg jag undrar om den inte är för klent byggd. Tiger  Shark väger 42 med fäste. Jag tror att den är för klent byggd

20 January, 2015 at 17:48

Team Skarec/Mårdfalk

said

måste vara feltryck, 45 kg ska det vara – 33 kg med syntetlina. den tänkte jag ta ….

20 January, 2015 at 20:55

Oskar Wiberg

said

@ Klas, du betalar momsen i Polen (som ingår i priset 23%), sen slipper du resten inom EU.

När du köper utifrån EU tillkommer skatt på vissa varor över ett visst belopp, har inte det i huvudet. Sen tillkommer väl även någon tull-avgift.
Har haft otur alla mina senaste Kina och USA köp och åkt på det, men ibland har man tur och slipper undan 🙂 Fast då skall man själv anmäla sig till tullen …

20 January, 2015 at 21:05

Klas Boethius

said

Ah ha så var det med skatten dvs den kommer fortfarande vara en överraskning men inte så stor.

Då blev den polska vinschen betydligt mer intressant. det där med syntetlina direkt lockar. vajer är alltid ruskigt otäck när den går av.

senast jag blev bogserad gick repet av, (vajern var förlängd med en liten bit rep) vajern snärtade till och krossade framrutan.

21 January, 2015 at 08:42

Marie Mander

said

Ha alltid en tyngd på vinschlinan/vajern när du vinschar, så kan den inte flyga iväg okontrollerat och skada liv och annat. Brukar ingå om du köper ett kit för bogsering.

21 January, 2015 at 11:27

Klas Boethius

said

I dag kom tomten på återbesök.. Med en Jula. Nu måste jag göra ett fäste som håller.

När jag bogserar har jag en kätting, 10 mm med schackel 12 mm. 10m lång. kätting snärtar inte på samma sätt som vajer.

 

22 January, 2015 at 09:27

Johan Gustavsson

said

Finns ett alternativ som jag inte sett nämnas. Det finns handvinsch som kanske inte är så vanliga i Sverige men som kan vara bättre. Mindre stöldrisk eftersom du har den i bilen. Fler dragriktningar men kräver lite muskelkraft för att använda. Den jag tittade på innan jag köpte min Warn var en Tirfor, används ofta vid brobyggen och liknande eftersom den inte virar upp wire på trumma utan har samma dragkraft genom hela draget.

1 February, 2015 at 20:50

Björn Ågren

said

Lyfter tråden lite.

Har fundering på det här om man kör fast. Jag är inte ute för att köra i extrem terräng med min Dacia men man kan ju råka köra fast ändå på småvägar. Vad tror ni om att ha ett simpelt spaklyftblock och typ 20m vajer som nödlösning. Är ju ganska smidig att ha nerpackad i botten. Hur mycket behöver man orka, bilen har en totalvikt på 1800kg räcker 1500kg eller ska man ha 3000kg?

http://www.expondo.se/steinberg-systems-spakblock-3000-kg-3-m-3158?c=3048

 

29 August, 2017 at 19:30

Martin Karlsson

said

Hej Björn

Förstår din tanke och tror att du är på rätt spår. Efter som att du inte har för avsikt att köra extrem terräng utan endast lättare och med tanke på bilen tror jag att din idé är bra och kommer funka ypperligt.
Du ska ju inte lyfta bilen och om du sitter fast så lär du inte sitta så hårt så tror att 1500kg räcker mer än väl tror även 750kg hade räckt. Däremot tror jag inte att den funkar så bra med kedja utan du för nog ha en variant med vajer. Typ: https://www.afsa.nu/product/spaklyftblock-handvinsch-1000kg-ce-godkand

29 August, 2017 at 20:22

Björn Ågren

said

Spaklyftblock med kedja har jag använt mycket i industrin åt alla håll så det käns bekvämt och har 2m rörelse. Det blocket med vajer har ca 1m och tänker att det kan vara lite kort?

29 August, 2017 at 21:04

Martin Karlsson

said

Du har rätt 1m är kort… Har själv bara använt spaklyftblock med kedja vertikalt men det är ju bra att veta att det funkar bra även horisontellt. Hur mycket skiljer vikten på 1500kg och 3000kg kan ju vara så att man inte vill släpa på onödig vikt.

29 August, 2017 at 21:15

Björn Ågren

said

3ton 21kg/3m

1,5ton 11kg/2m

750kg 6,7kg/2m

29 August, 2017 at 21:56
Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 22 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Om SWES

SWES är en organisation vars mål är att föra samman människor med ett gemensamt intresse i resande, natur och äventyr – jorden runt. Föreningen ger medlemmarna ett forum för likasinnade där erfarenheter, genomförda projekt och framtida äventyr kan delas.

Varför SWES?

Målet med SWES är att stödja medlemmarna i deras mål att nå avlägsna platser i världen. Medlemmarna kan resa med båt eller bil, rida, paddla kanot, cykla eller gå och resans längd kan variera mellan 10 km eller 10.000 km. Resan ska genomföras utan resebyråer och resorna går ofta till områden som sällan eller aldrig besökts av turister.


Följ oss på: Facebook
Copyright © 2019 SWES
All rights reserved.

Bankgiro-nummer: 420-8948 Swish-nummer: 123 048 58 05 IBAN: SE9395000099601805164264 SWIFT/BIC: NDEASESS

Partners

Expedition_Store