Home › Forum › Utrustning och teknik › Vinsch
- This topic has 21 replies, 9 voices, and was last updated 3 years, 4 months ago by
Björn Ågren.
Author | Posts |
---|---|
Author | Posts |
Klas Boethiussaidjag funderar på att montera en vinsch på bilen (Hilux 07). Någon som har förslag? Jag har hittat Biltema W9000; 4 ton/294:1/ 3-4hk pris 4500:- Jula Hamron 4 ton/173:1/ 6,6hk pris 4800:- sedan finns det Warn och andra oftast klenare och dyrare. förslag och åsikter
Klas |
|
Martin KarlssonsaidWinch är lite tråkigt, de är ganska dyra och helst så vill man inte behöva använda dem. Samt att det ofta sitter väldigt utsatt. Jag har själv en Warn M8000. |
|
Johnny MellbergsaidJag hade en Jula winch på flaket när jag var bilskrotare. Användes till att släpa ut rishögar till farbar väg och att få upp dom på trailern. Inte helt ovanligt att bilarna hade samtliga hjul fastrostade och saknade luft i däcken. Winchen orkade dra, men den gick väldigt sakta och lät ansträngd. Den som jag hade var en Milemarker kopia och hette 5500, om det är samma som du referera till vet jag inte. |
|
Oskar WibergsaidHär finns lite att läsa: http://www.avenger4x4.com.au/library/4WD159036-054FEATURE_WinchComparo.pdf Sen finns det alltid youtube med oändligt många som testar winchar högt å lågt 🙂 Man får vad man betalar för, men frågan är vad man behöver … Jag har också en M8000 till bilen, lite för klen för min bil egentligen, men förlitar mig på att kunna använda block … Den dagen den sorgen. Billiga: Lite dyrare: Lycka till med letandet! Edit: Egentligen borde man montera winchen där bak, då man väl oftast vill ut ur skiten man körde ner i, inte längre in? Flyttbar winch kanske? 🙂
|
|
Klas BoethiussaidJag har en känsla av att hur jag än gör så blir det fel. Kvalite så blir det dyrt, väljer jag billigare men fortfarande dyrt så kanske det inte håller. Ska jag ha en Warn som drar som Jula får jag betala dubbla priset. Sedan är frågan vad jag ska använda den till. Jag kör aldrig i skogen frivilligt, det har jag traktor till. En enda gång har jag behövt vinsch på mina resor och då hade jag ingen. Hade jag haft en så hade jag bara kommit några mil till innan jag hade fått vända ändå. En Warn i samma prisläge som Jula är bara hälften så stark. Med Jula kan bilen klättra i träd. Jag har funderat på att sätta den bak för har man kört fast då ska man bakåt inte framåt. Just nu lutar det åt en Jula. Det blir nog som grannen Frasse säger om fruntimmer; Fruntimmer, mycket glädje, men glädjen blir alltid kortvarig och sedan får man gå hem. |
|
Jon WibergsaidEtt tips är att montera 4kants fäste på bilen fram och evt bak och ha vinchen i en avtagbar fästanordning. Då kan man sätta winchen där den behövs och förvara den torrt och fint i bilen. Kolla winchshop.co.uk ( tror det är rktig adress ). De har Superwinch till bra priser. Har det på min båtkärra och den har aldrig strejkat. Tigershark är nog modellen du vill ha. Den dagen Kjell Olsen slutar dra upp mig ska jag köpa en sån :).
|
|
Klas BoethiussaidJa det är vad jag vill ha: 1511200 Tiger Shark 11500 – 5216 kgs/12V
http://superwinch.shptron.com/c/off-road_tiger-shark Den är stark och verkar vara precis vad jag vill ha. Problemet är priset, mer än dubbelt mot Julas innan den är hemma och det är jag inte beredd att betala för en grej som jag hoppas slippa använda. Jag har inte något bra plats att fästa en vinsch baktill. En 2-tons går bra men 4-5-6 ton är det för klent i baken för. |
|
Team Skarec/Mårdfalksaidhttp://offex.pl/wyciagarka-smittybilt-xrc-gen2-12000-lbs-lina-syntetyczna-en.html vad tror du om denna Klas? tänkte köpa en sån själv…. |
|
Klas BoethiussaidJa varför inte. 5 ton och 6000:-+200:- frakt men jag förstår inte hur det blir med momsen. jag har köpt lampor från kina och kompresser från USA och bägge gångerna till skattesats som jag aldrig hört talats om tidigare. Jag har en fundering, den väger bara 23 kg andra jag träffat på i samma storlek har vägt 35 kg jag undrar om den inte är för klent byggd. Tiger Shark väger 42 med fäste. Jag tror att den är för klent byggd |
|
Team Skarec/Mårdfalksaidmåste vara feltryck, 45 kg ska det vara – 33 kg med syntetlina. den tänkte jag ta …. |
|
Oskar Wibergsaid@ Klas, du betalar momsen i Polen (som ingår i priset 23%), sen slipper du resten inom EU. När du köper utifrån EU tillkommer skatt på vissa varor över ett visst belopp, har inte det i huvudet. Sen tillkommer väl även någon tull-avgift. |
|
Klas BoethiussaidAh ha så var det med skatten dvs den kommer fortfarande vara en överraskning men inte så stor. Då blev den polska vinschen betydligt mer intressant. det där med syntetlina direkt lockar. vajer är alltid ruskigt otäck när den går av. senast jag blev bogserad gick repet av, (vajern var förlängd med en liten bit rep) vajern snärtade till och krossade framrutan. |
|
Marie MandersaidHa alltid en tyngd på vinschlinan/vajern när du vinschar, så kan den inte flyga iväg okontrollerat och skada liv och annat. Brukar ingå om du köper ett kit för bogsering. |
|
Klas BoethiussaidI dag kom tomten på återbesök.. Med en Jula. Nu måste jag göra ett fäste som håller. När jag bogserar har jag en kätting, 10 mm med schackel 12 mm. 10m lång. kätting snärtar inte på samma sätt som vajer.
|
|
Johan GustavssonsaidFinns ett alternativ som jag inte sett nämnas. Det finns handvinsch som kanske inte är så vanliga i Sverige men som kan vara bättre. Mindre stöldrisk eftersom du har den i bilen. Fler dragriktningar men kräver lite muskelkraft för att använda. Den jag tittade på innan jag köpte min Warn var en Tirfor, används ofta vid brobyggen och liknande eftersom den inte virar upp wire på trumma utan har samma dragkraft genom hela draget. |
|
Björn ÅgrensaidLyfter tråden lite. Har fundering på det här om man kör fast. Jag är inte ute för att köra i extrem terräng med min Dacia men man kan ju råka köra fast ändå på småvägar. Vad tror ni om att ha ett simpelt spaklyftblock och typ 20m vajer som nödlösning. Är ju ganska smidig att ha nerpackad i botten. Hur mycket behöver man orka, bilen har en totalvikt på 1800kg räcker 1500kg eller ska man ha 3000kg? http://www.expondo.se/steinberg-systems-spakblock-3000-kg-3-m-3158?c=3048
|
|
Martin KarlssonsaidHej Björn Förstår din tanke och tror att du är på rätt spår. Efter som att du inte har för avsikt att köra extrem terräng utan endast lättare och med tanke på bilen tror jag att din idé är bra och kommer funka ypperligt. |
|
Björn ÅgrensaidSpaklyftblock med kedja har jag använt mycket i industrin åt alla håll så det käns bekvämt och har 2m rörelse. Det blocket med vajer har ca 1m och tänker att det kan vara lite kort? |
|
Martin KarlssonsaidDu har rätt 1m är kort… Har själv bara använt spaklyftblock med kedja vertikalt men det är ju bra att veta att det funkar bra även horisontellt. Hur mycket skiljer vikten på 1500kg och 3000kg kan ju vara så att man inte vill släpa på onödig vikt. |
|
Björn Ågrensaid3ton 21kg/3m 1,5ton 11kg/2m 750kg 6,7kg/2m |
You must be logged in to reply to this topic.