Home › Forum › Projektgruppens info om Kina 2015 › Preliminär resrutt och tidsplan för Klas
- This topic has 9 replies, 3 voices, and was last updated 6 years, 2 months ago by
Klas Boethius.
Author | Posts |
---|---|
Author | Posts |
Klas BoethiussaidRESA TILL KINA 2015 Klas Boethius Preliminär resrutt och tidsplan. Efter mötet i Djupvik där vi var och en hade sin uppfattning om vart vi skulle resa har jag gjort en egen plan. Inget är definitivt och så här vill jag resa i den bästa av världar om allt fungerar. Jag är medveten om att det mesta kommer ändras innan jag är iväg men så här är drömmen.
Så här vill jag resa. Jag är medveten om att det är en dröm och drömmar brukar inte bli verklighet. Men jag vill försöka. Mycket kommer att förändras innan jag är hemma igen. Planer ändras, nya resmål kommer till och andra visar sig vara omöjliga. Kom gärna med förslag och ännu bättre, gör mig sällskap. Jag ska nu sätta mig och läsa på om rutten och se om andra vägval kan vara av intresse.
Förutsättningar för resplanen är:
Attachments:You must be logged in to view attached files. |
|
Klas BoethiussaidJag har gett upp att åka genom Kina. Jag har undersökt eller snarare försökt att undersöka om det verkligen är genomförbart att som privat turist köra bil genom Kina. det är för stora risker att man blir fast vid en provinsgräns eller blir stoppad av en bypolis och får vända om. Jag struntar i Kina det får bli på annat sätt. Från Mongoliet fortsätter jag direkt till -stan länderna |
|
Olof TegsjösaidJa, Kina är inte enkelt. Ryssland också osäkert. Det kändes dock som om det fanns stort intresse för en längre och en kortare tur sommaren 2015. Vi får arbeta vidare på detta när vi ses på höstmötet. |
|
Klas Boethiussaiddet är lite märkligt, problemet är att få in bilen i Kina, inte att köra runt i Kina. Om man köper eller hyr en bil kan man köra fritt runt omkring i Kina enligt en källa. Från annat håll uppges det att man måste ha kinesiskt körkort och det klarar inte jag, har svårt att läsa kinesisskka men det gör inget för jag förstår inte när dom pratar heller. Jag ger upp det får bli en sällskapsresa till Kina. |
|
Linus HjelmsaidI senaste numret av RoverLand var det en artikel om Ola Ringdahl som kört till Kambodja med familjen, genom Iran bl.a. Jag mailade honom och frågade hur det funkade med Carnet i Iran. Han tipsade om att vi skulle ta kontakt med en kvinna (Beatrice Magnusson) på Motormännen, det verkar som att det kan finnas en viss förhandlingsmöjlighet där. Nu är det väl mitt i semestern men jag tänkte höra med henne om detta. För jag antar att de flesta (alla) hellre skulle vilja åka söder om Kaspiska havet om möjligt! |
|
Olof TegsjösaidDet är bra Linus. Jag har träffat Ola – det är en spännande familj som även rest från Kap till Kap. Sa han något om hur mycket de fått betala? |
|
Linus HjelmsaidJust det ja… höll på att glömma… Han bad mig hälsa dig Olof! Nä han sa inte mer än att det var nån avgift på 2000:- sen verkade det som att det finns ett viss förhanlingsmån vad gäller depositionen. På Motormännens hemsida har de en flik specifikt om att bila till Iran och där står det att man ska deponera 100% på bilens marknadsvärde, dock lägst 40.000:-. Men på Ola lät det som att om vi säger att vi är från SWES så kanske det går att diskutera, han betonade att det är just denna Beatrice vi ska prata med och ingen annan. Sen på deras hemsida står det att det räcker med en bankgaranti – så att man inte behöver ligga ute med pengarna själv. Det känns ju iofs lite bättre att det är M som man betalar depositionen till, istället för någon iransk myndighet. För att få tillbaka depositionen måste Carneten lämnas tillbaka (stämplad fid in- och ut-passagen ur Iran plus intyg att bilen verkligen är med ut ur landet. Skulle bilen bli stulen i Iran är man dock tyvärr ganska utfryst verkar det som. Men håller man sig ifrån gränsområdena till Afghanistan osv så ska det tydligen vara säkert att resa runt där. Det verkar vara en del intyg osv att ordna med för att få Carneten. (en kul detalj: har man bilen längre än 10 dagar i Iran får man provisoriska iranska registreringsskyltar att köra runt med, som lämnas tillbaka när man lämnar landet) |
|
Olof TegsjösaidJa, detta öppnar upp nya möjligheter. Iran hade varit oerhört kul. Hör av dig om du får tag på Bea. |
|
Klas BoethiussaidNär jag talade med motormännen senats inför min resa så pratade jag med <span style=”color: #808080; font-family: Arial; font-size: small;”>Björn Nordlund som har tagit över efter damen som jag tidigare pratat med och som skött Carnet. M har nya regler sedan ett eller två år jag försökte jämka ner beloppet men det gick inte. procentsatsen varierar efter riskläget. |
|
Klas BoethiussaidDenna resa blev det inget av med. Se i stället “Långa resan till Ulan bator” |
You must be logged in to reply to this topic.