Home › Forum › Utrustning och teknik › Däckval…
Tagged: 3PMSF, alptopp med snöflinga, däck, tires, tyres
- This topic has 14 replies, 8 voices, and was last updated 3 years, 1 month ago by
Linus Hjelm.
Author | Posts |
---|---|
Author | Posts |
Olof TegsjösaidGeneral Grabber AT2 275/65 R18 versus Cooper Discoverer STT 275/65 R18. Alla dessa val? Synpunkter som underlättar val mottages tacksamt. |
|
Fredrik KarlssonsaidDom däcken jag har på nu är 32×11.5 R15 motsvarar 295/75×15 som är snäppet grövre mönster än STT däcken och jag tycker dom för ett fasligt oväsen. Jag hade tänkt att köpa BF Goodrich All-Terrain T/A KO 33×12.50 R15 dom verkar snarlika AT2’orna. Får för mig att vägljudet är betydligt lägre, kanske inte lika bra som STT’orna i lera dock. |
|
Martin KarlssonsaidTror / hoppas att Cooper Discoverer STT är bra har själv 265/70 R17. |
|
Olof TegsjösaidJa, dessa får det bli. En annan fråga; denna gång om vinterdäck. De flesta vinterdäck (på vanliga (fula och tråkiga) bilar) har 4 rader dubbar. Jag har endast hittat 2 grovmönstrade off-road-vinterdäck med möjlighet att skruva i dubbar och de har båda endast 2 rader för dubbar. Varför? Är det en stor nackdel? … undrar en som kan väldigt lite om däck … Attachments:You must be logged in to view attached files. |
|
Martin KarlssonsaidVad har du för dimension på vinterdäcken? |
|
Olof Tegsjösaid265/75/16 samt 285/75/16. |
|
Martin KarlssonsaidDet ska väl vara 18 tum? Eller är det till Defendern du ska ha däck? |
|
Olof TegsjösaidJag har sneglat på vinterdäck till båda, men det är samma princip – 2 rader förborrade hål för dubb. |
|
Martin KarlssonsaidKan inte svara på vad antalet rader med dubb har för betydelse. Men vinterdäck och terrängdäck är sällan bra kompisar. Jag rekommenderar att satsa på ett bra vinterdäck även om det inte är så mycket terrängdäck. Tex Hakkapellitta LT2 som är förstärkt. |
|
Olof TegsjösaidJag har nu grävt ner mig ordentligt i detta. Av allt att döma finns det bara 2 däck som uppfyller kriterierna 1. Grovmönstrat för offroad-körning, 2 dubbade, 3 godkända vinterdäck: General Grabber AT2 och Cooper Discoverer ST MAXX. Det finns ett bra dokument här. Jag har även lagt dokumentet under Useful files. |
|
Johan HsaidBF GOODRIDGE ALL-TERRAIN T/A finns med M+S och 3PMSF (alptopp med snöflinga*) i bla dimensionen 265/70 16″ samt vissa 15″:are, *Enligt min gummigubbe så är ett däck med märkning alptopp/snöflinga att anse vara ett vinterdäck (I STRO:s lista kan den petige dock läsa att det aktuella däcket bara skulle vara vinterdäck om det var tillverkat före 2004 men trots detta har det rätt märkning! Lurigt.). |
|
Oskar Wibergsaid“*Enligt min gummigubbe så är ett däck med märkning alptopp/snöflinga att anse vara ett vinterdäck (I STRO:s lista kan den petige dock läsa att det aktuella däcket bara skulle vara vinterdäck om det var tillverkat före 2004 men trots detta har det rätt märkning! Lurigt.).” /O |
|
Johan SollenbergsaidJag har samma erfarenhet som Oskar. Köpte Goodyear Wrangler Duratracs i tron att de var vintergodkända. De har snöflinga och på Goodyears hemsida nämndes vinterprestanda och grepp på snö och is upprepade gånger. I efterhand kom jag över STRO:s lista och kunde konstatera att mina däck inte fanns med vilket gjorde att jag kontaktade Goodyear som bekräftade att däcken inte var godkända som vinterdäck i Sverige… Utifrån det lilla jag provat dem på halt underlag verkar de dock fungera ypperligt och de är dessutom förberedda för dubb men det är en annan femma. |
|
Björn ÅgrensaidKan meddela att STROs lista inte är lag, däremot dom däck importörerna anser är vinterdäck och är det riktiga vinterdäck man vill ha ska man nog hålla sig till dom. Lagen i Sverige säger M+S, sen finns den euoropeiska standarden ECE och något nummer som gäller i tex tyskland när det är halka och om jag fattat det rätt så är det snöflingan och alptoppen. |
|
Linus HjelmsaidBF Goodrich all the way!!! |
You must be logged in to reply to this topic.